בזק הקימה דטה סנטר פנימי חדש בפרויקט בהיקף עשרות מיליוני שקלים

הקמתו של המרכז, שממוקם מחוץ לגוש דן, נמשכה כשנה והסתיימה לפני ימים אחדים ● היא בוצעה על ידי אנשי בזק עצמם, וכללה מאפיינים ירוקים, בהם התבססות על תשתיות חוסכות חשמל ואנרגיה ● לדברי אלי פרנק, סמנכ"ל טכנולוגיות מידע בבזק, "באמצעות הדטה סנטר החדש אנחנו מספקים לחברה מערך IT מגובה ושריד שמבטיח זמינות מלאה של מערכות ושירותים"

בזק הקימה דטה סנטר פנימי חדש, מחוץ לאזור גוש דן – כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט החל בדצמבר 2010 – מהחלטה דרך תכנון ובינוי ועד אכלוס והפעלה – נמשך כשנה והסתיים לפני ימים אחדים. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי מדובר בעשרות בודדות של מיליוני שקלים.

הפרויקט בוצע באופן פנימי על ידי אנשי בזק. ההקמה, הבינוי והתשתיות בוצעו על ידי חטיבות הלוגיסטיקה וההנדסה של החברה ואת פרויקט המעבר ביצעה חטיבת טכנולוגיות מידע, בראשות אלי פרנק, כשהובילו אותו יקי זנו, מנהל אגף הטכנולוגיה והתפעול, ואריק זודמן, מנהל מחלקת תשתיות ההפעלה והאיחסון בחטיבה.

הקמת הדטה סנטר עבור פעילות בזק נעשתה מתוך ראייה של גידול בצרכי לקוחות החברה, הקיימים והעתידיים, וראייה של אספקת שירותים עסקיים נוספים, מבוססי IT. הדטה סנטר מתאפיין בהיבטים ירוקים והושם דגש בתכנונו על התבססות על תשתיות חוסכות חשמל ואנרגיה. חוות השרתים הוקמה בתצורה שרידה וירוקה, באמצעות טכנולוגיות לחיסכון בחשמל ומיזוג, והיא מכילה ציוד קירור ומיזוג לצד מערכות אל פסק וגנרטורים. מרכז המיחשוב משתרע על פני שטח הקטן ב-60% מהמרכז הקודם, והוא כולל שרתי איחסון וגיבוי, מערכות ורשתות תקשורת, מכונות וירטואליות ופיזיות וכן מערכות אבטחת מידע.

משתמשים במרכז המיחשוב החדש כל אלפי עובדי בזק. ההעברה של רכיבי המיחשוב בוצעה באופן מדורג בשלושת החודשים האחרונים, תוך שמירה רציפה על ההמשכיות העסקית וזמינות השירותים. בדרך זו, לקוחות החברה, הפנימיים והחיצוניים, לא חשו בהעברה במהלך עבודתם עם ומול בזק. חלק ניכר מההעברות של המחשבים והמערכות נעשה בלילות. ספקיות ה-IT, ביניהן EMC ,HP ,VMware ואורקל (Oracle), סייעו לאנשי ה-IT של בזק בהעברת מוצריהן, וכך גם א.מ.ת. מיחשוב, שסייעה בהעברת מערכות יוניקס (Unix) מרכזיות של סאן (Sun). התשתיות הפסיביות בדטה סנטר החדש נבנו על ידי אנשי מגלקום. עברו אליו 700 שרתים וירטואליים וכ-100 שרתים פיזיים. בסך הכול, 90% מהשרתים במרכז המיחשוב החדש של בזק הם וירטואליים.

אלי פרנק, סמנכ"ל טכנולוגיות מידע בבזק, אמר ש-"חוות השרתים בנויה על פי מיטב הטכנולוגיה ומתהדרת בכלי ניהול מתקדמים. באמצעות הדטה סנטר החדש אנחנו מספקים לחברה מערך IT מגובה ושריד שמבטיח זמינות מלאה של מערכות ושירותים. כך, מערך ה-IT מספק שקט וביטחון לחברה וללקוחותיה, ומאפשר ל-IT להתמקד בצרכים העסקיים של החברה".

פרנק ציין, כי התשתית לבניית הדטה סנטר הייתה על בסיס פרויקט DRP בחברה שעליו היא זכתה בפרס בתחרות מצטייני המיחשוב, ITAwards 2011. לדבריו, "הפרויקט מנטרל את אחד הסיכונים הגדולים ביותר שעומדים בפני כל חברה מודרנית כיום – נפילת אתר המיחשוב. במסגרת הפרויקט יצרנו מערכת DR של כלל מערך המיחשוב בחברה, ללא יוצא מן הכלל". הוא הוסיף, כי "באפריל השנה ביצענו תרגול ייחודי של פעילות החברה, למשך יום עבודה מלא מאתר הגיבוי. פיתחנו מתודולוגיה ייחודית ויעילה לשליטה במערך הפעילות המורכב לתרגיל ותחזוקה למצב אמת". במסגרת התרגיל, ציין, "דימינו מצב של אסון מלא במתקן הראשי שלנו וכל הפעילות הועברה לאתר המשני, של הגיבוי. בדרך זו יצרנו BCP אמיתי, לכלל חטיבת ה-IT ולחברה כולה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יריב

    Bcp drp אבטחת מידע? יש לכם iso 27001 לאבטחת מידע??

  2. מנחם לנדאו

    שלום אלי! מרשים, בהצלחה , ישר כוח!!

אירועים קרובים