תא"ל נחום בסלו: "צה"ל ייצא לענן מיחשוב פרטי"

בראיון פרידה לאנשים ומחשבים אומר קצין קשר ותיקשוב ראשי וראש מטה אגף התיקשוב בצה"ל, כי "ה-IT בצבא, במהותו, אינו שונה מכל IT אחר בעולם, והולך עם המגמות הטכנולוגיות" ● לדבריו, "בשל השימוש בענן פרטי, נביא את מערך ה-IT הצה"לי עם יכולות שרידות וגיבוי טובות יותר, עם אירוח של יישומים וניצול טוב יותר שלהם, וכך נצמצם את כמות הדטה סנטרים בצבא"

"ה-IT בצבא, במהותו, אינו שונה מכל IT אחר בעולם, והולך עם המגמות הטכנולוגיות. כמות השרתים גדלה בצבא, ואנו מחפשים טכנולוגיות שתאפשרנה לנו לצמצם בעלויות התחזוקה ובאנרגיה של הדטה סנטרים. לאחר שעברנו תהליכי קונסולידציה ו-וירטואליזציה, אנו הולכים לשלב הבא, והוא העלאת ענן מיחשוב פרטי בצבא", כך אומר לאנשים ומחשבים בראיון פרישה תת-אלוף נחום בסלו, קצין קשר ותיקשוב ראשי, וראש מטה אגף התיקשוב בצה"ל.

"בשל השימוש בענן פרטי, אמר תא"ל בסלו, "נביא את מערך ה-IT הצה"לי עם יכולות שרידות וגיבוי טובות יותר, עם אירוח של יישומים וניצול טוב יותר שלהם, וכך נצמצם את כמות הדטה סנטרים בצבא".

לדברי תא"ל בסלו, "מטרת התיקשוב הצה"לי היא לשפר את האפקטיביות המבצעית של הדרג הלוחם. הלחימה עברה להיות מבוססת רשת והיעד של התיקשוב הוא להעביר את המידע הנדרש בזמן אמת למפקדים במרחבים המבצעיים, תוך מימוש השילוביות בין הכוחות הלוחמים באוויר, בים וביבשה.

כך, מתממש חזון אגף התיקשוב להוביל את צה"ל להילחם ככוח משותף אחד ולייצר יכולות מבצעיות ממוכנות, המשלבות יכולות צפייה בנתוני חוזי, על גבי מערכות השו"ב – וכל זאת בזמן אמת".

מה מצב הלחימה מבוססת רשת בצה"ל?
"ב-2004 יצאנו עם תכנית 'צה"ל ברשת'. הרעיון הוא שבסופו של תהליך שינוע הנתונים, כוח מסוים יוכל להיעזר ולהשתמש ביתרון מבצעי כלשהו של כוח אחר, בשל השיתוף. זה מתבצע על ידי הרחבה של מודל היישומים המבצעיים, והעברת המידע על בסיס יישומים – מבצעיים ומודיעיניים, והכל על פי תפיסת לוחמה מבוססת רשת. המושג שגור מאוד בשיח הצבאי הבינלאומי: NCW (ר"ת Network Centric Warfare) – לחימה שהרשת היא תשתית מרכזית בה ומאפשרת אותה. זה אתגר גדול ביותר הדורש התמודדות עם מגוון שינויים דינמיים – תוך זמינות, גיבוי ורישות, והפיכת הרעיונות הללו למבצעיים".

קישוריות בינזרועית ברמה הטקטית

"התיקשוב מספק יכולות לרשת, כדי שזו לא תקרוס בעת עומס, מספק שירותים לכוחות חדשים שמצטרפים ללחימה, והרשת 'לומדת' להבין את הצרכים המשתנים של הכוחות. כל זאת, תוך כדי ניטור ובקרה מתמידים, כדי לספק לכוחות הלוחמים זמינות ואיכות מרבית ברשת.  בעשור הקודם השקענו משאבים ותקציבים בפיתוח תשתיות התקשורת, וכיום ניתן לקבוע בוודאות כי החזון מומש וצה"ל 'חי' ונלחם ברשת. השנתיים האחרונות התאפיינו בכך שצה"ל מבסס יותר ויותר את הפעילויות הצבאיות שלו על מערכות IT צבאיות. זאת, תוך שילוביות, וקישוריות בינזרועית. מערכות ה-IT הן אמצעי לחימה לכל דבר.

כעת האתגר שלנו הוא לייצר קישוריות בינזרועית ברובד הטקטי. המשמעות היא לקשר, למשל, בין ספינת טילים של חיל ים, תצפיתנית, חמ"ל, כוח קרקעי, מסוק קרב, מזל"ט, אנשי מודיעין בשטח, וכלי טיס בלתי מאויישים. היעד לייצר מטרה עם 'חיי זמן אמת' לזמן קצר של דקות, עד לפגיעה מהירה ומדוייקת בה. יש ליצור מצב של שיח בין הגורמים השונים – בדיבור ובהעברת נתונים, על בסיס אותן מפות, ושהשיח ייעשה בעולם הנייד, בתווך מוצפן, ויביא לשיפור האפקטיביות המבצעית.

אנו משנים את תפיסת התיקשוב, העברנו את צה"ל ממצב של קשר היררכי לעידן תיקשוב מרחבי".

מה לגבי התקשורת?
"צה"ל נפרד מהרד"ט (ר"ת רדיו-טלפון). בשנים האחרונות מבצענו את יחידות צה"ל והחטיבות יודעות לדבר על תווך תקשורת רחב סרט, נייד ומוצפן, לאחר שימוש בן עשורים רבים בתקשורת צרת סרט. המטרה שלנו היא לנטרל את התלות של המפקד בתשתית התקשורת הנייחת ולאפשר למפקד להיות במקום בו עליו לדעתו להימצא, כך שישפיע בצורה המיטבית על הקרב.

מה עם אבטחת מידע?
"אנו נצמדים לטכנולוגיה ולמגמות הכלל עולמיות, בין אם ב-ERP, בווירטואליזציה, או מיחשוב ענן, תוך התאמות לעולם המבצעי. אבל כשהמדובר בהצפנה, אנו הולכים על כחול-לבן בחאקי, משמע פיתוחים של מצו"ב שבלוט"ם. נצפין יותר רשתות מבעבר, ונגיע למצב בו צה"ל 'ידבר אדום', כלומר בצורה מאובטחת תמיד.

האתגר הוא שכלל תעבורת התקשורת בצבא תהיה מוצפנת, וכך נצמצם את דלף המידע בחירום ובשגרה".

"נפרד בתחושת סיפוק עצום"

בסלו, 52, שירת בצבא 34 שנים, ושימש במגוון תפקידים במערך המבצעי של חיל הקשר והתיקשוב, לרבות קצין קשר בחטיבת ואוגדת עזה באינתיפאדה הראשונה, ב-1987, וקצין קשר של חטיבת טנקים סדירה באוגדה 162 ב-1990. בתחילת העשור הקודם היה מפקד קשר פיקוד מרכז, במהלך האינתיפאדה השניה ובמבצע חומת מגן. ב-2004 מונה לראש מחלקת תכנון באגף התיקשוב והיה שותף למימוש תכנית "צה"ל ברשת". ב-2007, לאחר מלחמת לבנון השניה, מונה לראש חטיבת התיקשוב באגף, וב-2008 מונה לקשר"ר, לאחר שהחיל, שהועבר למפקדת זרוע היבשה – הושב לאגף התיקשוב. "אני עוזב חיל שאני מאוד אוהב", סיכם, "עברתי פה כברת דרך ארוכה, את מרבית חיי, ואני נפרד בתחושת סיפוק עצום. המימד האנושי באגף ובחיל הוא הדבר עליו עיקר גאוותי – מדובר באנשים עם רמה מקצועית גבוהה ומחוייבות למשימה, ברוח המשפט 'המברק עבור יעבור'".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ארכיב

    מידע, טכנולוגיה ודיגיטציה הם יתרונה היחסי של ישראל למול אויביה. יש לשמר יתרון זה.

אירועים קרובים