מרכב"ה תעלה במשרדי רה"מ והתמ"ת בעוד חודשיים; ההיקף: עשרות מיליוני ש'

הפרויקטים ארכו כשנתיים, ועוכבו בשל התנגדות עובדי המשרדים, באמצעות ההסתדרות ● הוטמעו במסגרתם כל המודולים הקלאסיים במערכת ה-ERP של סאפ, ביניהם הפיננסי, הלוגיסטי, משאבי אנוש, ניהול נדל"ן וניהול פרויקטים ● לדברי טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, "המסלקה הממשלתית היא חלוצה בארץ ומהמובילות בעולם כולו, והביאה לקפיצת מדרגה ביכולות הממשלה בהיבטי סליקה, תשלומים ותיאומים בין משרדיים"

פרויקט מרכב"ה יעלה לאוויר בעוד חודשיים בשני משרדי ממשלה – משרד ראש הממשלה ומשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. הפרויקט, שהחל לפני שנתיים, יעלה לאחר עיכובים מצד עובדי המשרדים, באמצעות ההסתדרות. טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, חשף את הדברים ב-ISUG2011, כנס המשתמשים של סאפ (SAP) בישראל, שהתקיים היום (ה') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. השתתפו בכנס יותר מ-1,200 משתמשי סאפ, ואת המליאה המרכזית שלו הנחה פלי הנמר, נשיא הקבוצה. היקף הפרויקטים לא נמסר, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי עלותם הכוללת עומדת על עשרות מיליוני שקלים.

במסגרת הפרויקטים הוטמעו כל המודולים הקלאסיים במערכת ה-ERP של סאפ, ביניהם הפיננסי, הלוגיסטי, משאבי אנוש, ניהול נדל"ן וניהול פרויקטים. המערכות, שהטמעתן תושלם בקרוב, תשמשנה מאות עובדים בשני משרדי הממשלה.

הרמתי אמר, כי לצד הפרויקטים במשרד ראש הממשלה ובמשרד התמ"ת, תעלה המרכב"ה בעוד חמישה משרדים קטנים באופן מלא, ובנוסף, בעוד שני משרדי ממשלה יעלה מודול משאבי אנוש. לדבריו, עד סוף השנה תעלה מערכת המרכב"ה לאוויר ב-30 ארגונים ממשלתיים. עוד ציין הרמתי, כי במהלך השנה כבר עלה מודול משאבי אנוש של מרכב"ה בתשעה בתי חולים, ובהמשך הוא יעלה ב-13 בתי חולים נוספים ברחבי הארץ.

הוא דימה את הטמעת פרויקט המרכב"ה ל-"שייט גדול בים סוער וגלי. המרכב"ה היא תשתית המיחשוב הארגונית של ממשלת ישראל, ומכילה בתוכה סירה גדולה ששטה בים רצוף מהמורות ימיות. עליה לספק פתרון מיחשוב לממשלה כולה, והמשימה אינה פשוטה כלל ועיקר – גם בשל המשא, המטען שאותו נושאת הסירה, וגם בשל הכרישים הרבים השטים להם בים".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

המסלקה הממשלתית

במהלך דבריו הציג הרמתי את המסלקה הממשלתית החדשה הפועלת במסגרת מרכב"ה. הוא אמר, כי "המסלקה הממשלתית היא חלוצה בארץ ומהמובילות בעולם כולו. מדובר בפרויקט מורכב שהביא לקפיצת מדרגה ביכולות הממשלה בהיבטי סליקה, תשלומים ותיאומים בין משרדיים". הרמתי ציין, כי בחמשת החודשים הראשונים לפעילות המסלקה נסלקו יותר מ-320 אלף תשלומים עבור 144 יחידות חשבות בממשלה.

הוא הסביר, כי מערכת הסליקה החדשה "משמשת כבנק פנים ארגוני ומספקת למטה החשב הכללי את היכולת לתקשר ביתר יעילות עם משרדי הממשלה בכל הנוגע להתחשבנות הבין משרדית. המערכת מאפשרת שליטה מלאה על התשלומים החיצוניים ועל ביצוע ניטור לבחינת הצורך בגיוסי הון". לדבריו, "המערכת משרתת את כל משרדי הממשלה, כולל אלה שאינם מחוברים למרכב"ה, ומתממשקת למערכת השכר במלם. עלייתה לאוויר מהווה השלב האחרון בהעלאת מערכות החשב הכללי הרלוונטיות למערכת מרכב"ה".

הרמתי ציין, כי פרויקט המסלקה הממשלתית היה פרויקט הדגל של מרכב"ה לשנת 2010. "המסלקה עלתה לאוויר בכל משרדי הממשלה (big-bang) ללא תקלות והחליפה את מערכת הנהלת החשבונות המרכזית שנוהלה במחשב המרכזי באוצר, של יבמ (IBM). העלייה לאוויר אפשרה את ההורדה הסופית של מחשב המיינפריים באוקטובר 2010, לאחר ששימש את משרד האוצר כ-30 שנים".

בהיבט הטכנולוגי, הסביר, "מערכת המסלקה מיושמת באמצעות מודול In house cash שבסאפ, והיא חלק מפתרון 'משרד מנהל הכספים בארגון' של החברה. המודול מיועד לארגונים גדולים המעוניינים לייעל את הטיפול במזומנים ובתשלומים יוצאים ונכנסים. הוא מיושם בראשונה בפרויקט מרכב"ה במדינת ישראל". לדבריו, "הפרויקט הביא לשיפור מהותי בכל הקשור לסליקה ותשלומים בממשלה, לרבות צמצום של ממש בסיכונים התפעוליים הכרוכים בפעילות זו וביכולת השליטה והניהול של פעולת תזרימי המזומנים והבקרה".

עוד ציין הרמתי, כי הממשלה רוכשת מדי שנה בסכומים הנעים בין 15 ל-17 מיליארד שקלים, כאשר מרביתם מנוהלים ומטופלים על גבי תשתית המרכב"ה. לדבריו, על גבי תשתית הסאפ פותח פורטל אינטרנטי שמטפל בבקשות לתמיכה ולמענקים מהממשלה, והוגשו אליו כבר 3,500 בקשות שכאלה. הוא אמר, כי הפורטל מתאפיין בשקיפות מלאה, וכך יכול הציבור לדעת לאן מנותבים הכספים.

"כבר כיום יש פריסה רחבה של המרכב"ה בארץ ובחו"ל", הוסיף הרמתי. "במסגרת זו, מיחשבנו את נציגות האוצר בניו-יורק. כל גיוס ההון בארצות הברית מבוסס על המערכת הזו".

הוא ציין, כי הפרויקט נמצא ועובד, או מצוי בשלבי הטמעה, ב-70 משרדי ממשלה ויחידות סמך. הוא מטפל ב-63 אלף עובדים, כשבסופו של דבר – יטפל ב-70 אלף. "יש למערכת אלפי משתמשים ברמות שימוש שונות", סיכם הרמתי. "היא כבר טיפלה ביותר מחצי מיליון הזמנות רכש, ויש לה 290 סוגים של ממשקים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ספיסט

    מה שכח האינטיליגנט הבכיר בממשלה? שהמשרד היה שנתיים בשביתה מול מרכבה. כאילו... דהההההה.... כל כך מתאים....

  2. בכיר בממשלה

    במשרד ראש הממשלה רק 20 משתמשים. לוקח קרוב ל 3 שנים לממש שם את הפרויקט. זה פשע או חלמאות או טמטום אבל בטח לא הצלחה. טל התחייב שפרויקט מרכבה כולו יסתיים עד 2009, נו אז התחייב..... מישהו יעניש אותו על כך??

אירועים קרובים