נט-אפ זכתה במכרז אחסון ענק של צה"ל; ההיקף: 100 מיליון דולרים ל-7 שנים

החברה תספק מערכות אחסון אחוד, רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון, עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים ● נט-אפ גברה במכרז על יבמ ו-EMC ● בשל הזכייה במכרז, יעברו במהלך השנתיים הקרובות תשתיות האחסון בצבא הגירה מהמערכות הקיימות לאלו של נט-אפ ● במכרז נוסף, קטן יותר, לאחסון בסביבת המיינפריים, זכתה EMC

ענקית האחסון נט-אפ (NetApp) זכתה במכרז ענק לאחסון בצה"ל. היקפו של המכרז, שהזכייה בו טרם פורסמה רשמית, עומד על כ-100 מיליון דולרים למשך שבע שנים. תוצאותיו של המכרז התעכבו על ידי גורמים שונים בצבא ובמשרד הביטחון במשך חודשים ארוכים.

המכרז היה לצורך אספקת מערכות אחסון אחוד, רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון, עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים. על המכרז התמודדו גם יבמ (IBM) ו-EMC. בשל הזכייה במכרז, יעברו במהלך השנתיים הקרובות תשתיות האחסון בצבא הגירה מהמערכות הקיימות לאלו של נט-אפ.

לצד המכרז הענק, התקיים במשרד הביטחון מכרז נוסף, לאספקת מערכות אחסון בצבא לסביבת המיינפריים. במכרז זה, שהיקפו עומד על עשרות מיליוני דולרים בודדים, התמודדו יבמ, היטאצ'י (HDS) ו-EMC, והאחרונה היא שזכתה בו.

בצבא יש מאות רבות של טרות של נפחי מידע מאוחסנים. צה"ל מאופיין בהיבט האחסון במגוון של מערכות: רוב המערכות הן של EMC ונט-אפ, ולצדן יש מערכות אחסון של יבמ, HDS, ומעט של HP. צה"ל החל להשקיע במערכות אחסון בצורה מסיבית לפני יותר מעשור לערך. ריכוזי האחסון נמצאים במרכזי המידע, דטה סנטרים. לכל אחת מזרועות הצבא, דוגמת חיל-אוויר, ולכל אחד מהאגפים המובילים – דטה סנטר משלו, אשר מספק שירותי איחסון עבור יחידות פריפריאליות. בשל הזכייה האמורה, בסופו של דבר, יהיה מערך האחסון בצבא ברובו תוצרת נט-אפ ובחלקו EMC.

גורמים בשוק העריכו כי בשל המכרז האמור יגדל מערך המכירות של נט-אפ ישראל. המכרז התעכב, בין השאר, בשל הבדיקות הנרחבות שערכו אנשי המקצוע בצה"ל, בטרם ההחלטה על הזכייה במכרז אחסון מוביל זה.

רוב התקציב למערכות האחסון יבוא מ"דולר סיוע", בשל היות החברה הזוכה אמריקאית. המכרז נערך מול מנהל הרכש במשרד הביטחון, כאשר הלקוח, צה"ל, נעזר באנשי מקצוע מאגף התיקשוב.

המאפיין את האחסון בצבא, הוא נפחים גדולים, כמה מרכזי מידע, סביבה דינמית ושימוש באחסון עבור מערכות קריטיות. הצבא הוא בעל צרכים משתנים במהירות, שעל מערכות האחסון להיענות לדרישות אלו: גידול אקספוננציאלי בנפח המידע; הצורך שחלק ניכר מהנתונים המאוחסנים נדרש להיות נגיש ומיידי. הגידול המרכזי בנפח הנתונים הנצברים במערכות ה-IT הצה"ליות, קרה בין השאר בשל שתי סיבות: האחת, ההבנה בחשיבות של נתוני העבר וקישורם לנתוני ההווה, והשימוש הנרחב בחוזי, בוידיאו ובשיחות ועידה מצולמות – אשר מביאים ל"זלילת" נפחי אחסון.

מערכות האחסון, הנמצאות ב"משרד האחורי" של ה-IT, סייעו לממש את מה שמדברים עליו רבות בצבא האמריקאי – 'לחיות ברשת', משמע: NCW  (ר"ת Network Centric Warfare), ו-NCO (ר"ת Network Centric Operation). משמעות שני המושגים זהה – זו לחימה מבוססת רשת, כלומר לחימה שהרשת היא תשתית מרכזית בה. זה אתגר גדול ביותר בו נמצאים הכוחות המערביים המודרניים, וצה"ל הבין זאת כבר בתחילת העשור.

האחסון הוא אחת מה"תשתיות" למימוש העבודה ברשת, והוא מכיל בתוכו המון תתי-נושאים, כגון ניהול ידע, תעבורת מידע מאוחסן, יכולת שליפת נתונים, שימוש בנתוני מידע לצרכנים ברשת עבור מערכות השו"ב, ועוד. בלא מערכות אחסון זמינות, שרידות, בעלות יכולת שליפת נתונים גדולה, לא ניתן ליישם את עקרון חשיפת שירותים למשתמשים – שירותים מסוגים שונים – מבצעיים, כמו גם ניהוליים. בשל כל אלה, האחסון הפך להיות מרכזי בצבא, לאור השימוש הנרחב שנעשה בנתונים המאוחסנים ביישומים השונים.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שיודע גם

    חבל שעיתונאי שמחשיב את עצמו לרציני לא בודק את כל העובדות לאשורן, יש כל כך הרבה אי-דיוקים בכתבה, אבל זה מה שיש כשמפיקים לחברה את כל הכנסים שלה..

  2. החכם

    ומעניין מאוד מי מפיק השנה את הכנס השנתי של נטאפ (והמבין יבין)...

  3. אחד מבפנים

    כתבה לא אמינה. נטאפ זכתה בחלק הקטן של המכרז. הכסף הגדול באמת נמצא במכרז שבו זכתה EMC.

  4. עובד הייטק

    כל הכבוד לנטאפ ובמיוחד לאלי משה על עבודת שטח מעולה

  5. אחד שיודע

    דיווח מגמתי, לא אמין בחלק מהנושאים המדווחים, אבל זה מה יש...

אירועים קרובים