יבמ שוב ממציאה את עצמה מחדש; היעד הבא – עולם התוכנה

סם פלמיסאנו, נשיא ומנכ"ל יבמ, שרטט בפני המשקיעים של החברה את מפת הדרכים של הענק הכחול וקבע: מחצית מהכנסות החברה יגיעו תוך ארבע שנים מעולם התוכנה ● "בעוד ארבע שנים, יבמ תהיה שונה משמעותית מזו שהיא כיום; יותר ויותר רווחים יגיעו מפלחי שוק בעלי ערך מוסף גבוה", אמר ● האנליסטים חלוקים בדעותיהם באשר להצלחת המהלך של הענק הכחול

יבמ (IBM) החליטה לשנות את עצמה שוב, כדי להישאר בחזית הטכנולוגיה: סם פלמיסאנו, נשיא ומנכ"ל הענק הכחול, הציג את מפת הדרכים של החברה למחצית העשור, והודיע, כי העדיפות החדשה של החברה היא תוכנה. פלמיסאנו, שדיבר בפני משקיעי החברה בסוף השבוע בניו-יורק, ציין, כי היעד של החברה הוא שנתח עולם התוכנה בה יעמוד על כמחצית מכלל הכנסותיה ב-2015. אם יעד זה יתממש, מדובר בעלייה של 33% לעומת הנתונים ב-2003, אז עמד חלקה של התוכנה ברווחי הענק הכחול על כשליש.

פלמיסאנו מעוניין במיוחד למכור תוכנות משני סוגים: תוכנות בינה עסקית מבוססת ניתוח ותוכנות למיטוב הביצועים העסקיים. אלה מסייעות ללקוחות ארגוניים להתמודד מול הררי המידע הנוצרים בשנים האחרונות בשל ריבוי התעבורות והרשומות הדיגיטליות. תוכנות בינה עסקית מבוססת ניתוח מספקות תחזיות, מסייעות לקבל בזמן אמת נתוני מכירות תוך הצפת נתונים המסמנים מגמות בלתי צפויות בשוק, לרבות גילוי והתרעה על הונאות וסיכונים תפעוליים שונים. לדברי פלמיסאנו, הסיבה לכך היא ש-"בעיות הנובעות מנתונים גרועים יכולות להיות פטאליות כשארגון בא לשרת את לקוחותיו".

בתחום זה, תחום ה-BAO (ר"ת Business Analytics and Optimization) – תוכנות לבינה עסקית מבוססת ניתוח ותוכנות למיטוב ביצועים עסקיים – השקיעה יבמ מאז 2005 סכום של 11 מיליארד דולרים לרכישת 18 חברות.

ב-2009 עמד שוק ה-BAO על 140 מיליארד דולרים – 18% מכלל שוק ה-IT העולמי. לפי יבמ, התחום צפוי לצמוח ולעמוד ב-2015 על 205 מיליארד. הכנסות יבמ מהתחום עמדו ב-2009 על 9 מיליארד דולרים, והיא צופה שהן יעמדו ב-2015 על 16 מיליארד. החברה מעריכה, כי נתח השוק שלה בתחום, העומד כיום על 6.4%, יצמח ל-7.8% עד מחצית העשור. בצד ההשקעה של הענק הכחול בתחום ה-BAO, היא תשקיע גם בתחומים המשיקים לו, דוגמת עולם התווכה, ניהול תהליכים עסקיים (BPM), ניהול מידע-על (Master data management) ובניהול תוכן ארגוני. לכן, אמר פלמיסאנו, עסקי קבוצת התוכנה ביבמ צפויים להניב 49% מהכנסותיה ב-2015.

היעד החדש שעליו הכריז נשיא ומנכ"ל יבמ יהיה משמעותי לא פחות מהיעד שהתווה קודמו, לואיס גרסטנר. זה הניע את הענק הכחול מחברה הממוקדת בחומרה לכזו המספקת גם שירותים. "אם תחשבו על יבמ בעוד ארבע שנים", אמר פלמיסאנו, המשמש כמנכ"ל יבמ מ-2002, "היא תהיה שונה משמעותית מזו שהיא כיום. יותר ויותר רווחים יגיעו מפלחי שוק בעלי ערך מוסף גבוה". הוא כיוון בדבריו למערכות האנליטיות שהחברה תתמקד במכירתן. אלה מסוגלות לחשוף תובנות חדשות ונתונים אודות קשרים והקשרים של נתונים שונים, המסתתרים לא רק בבסיסי נתונים מובנים אלא גם במאגרי נתונים בלתי מובנים ובמידע בתצורות שונות, המתקבל ממקורות דוגמת וידיאו, דואר אלקטרוני, אתרי אינטרנט, פודקסטים, בלוגים, סביבות ויקי ומידע מאורכב.

יבמ השיקה ביולי האחרון, ימים אחדים לאחר שרכשה את SPSS – חברה המספקת ניבוי עתידי מבוסס סטטיסטיקות – מערכת לעיבודים אנליטיים עסקיים, המיועדת לנתח כמויות גדולות של נתונים ולספק תחזיות עסקיות מדויקות ומהירות. המערכת, IBM Smart Analytics System, משלבת מוצרי תוכנה, שרתים ואחסון לצד שירותי ייעוץ ומומחים במגוון תחומי תעשייה. ביבמ מעריכים, כי תחומים רבים, דוגמת  ניהול סיכונים פיננסיים, רשומות רפואיות, חינוך, רשתות חשמל חכמות, יביאו לביקוש גדול מתמיד לפתרונות אנליטיים מתקדמים.

יבמ: ערך המניות שלנו יוכפל עד 2015

פלמיסאנו אמר שהחברה צופה, כי ערך המניות שלה יוכפל וכי מניותיה יעלו לפחות ב-20 דולרים למניה עד 2015. לדברי המנכ"ל, הדבר יקרה כיוון שהחברה "תרדוף" אחרי לקוחות בעולם התוכנה, לרבות בשווקים בצמיחה. צמיחת יבמ בעולם התוכנה, העריך, תבוא על חשבון צמצום עסקי השירותים, המהווים כיום 41% מהרווח התפעולי שלה, ושצפויים לרדת ל-38% ממנו. לפני שלוש שנים פלמיסאנו הודיע למשקיעים שמחיר היעד של המניה יעמוד על עשרה דולרים, והוא מימש הבטחתו זו לא מכבר.

יבמ השקיעה בעשור האחרון רבות במעבר לעולם השירותים, ובמקביל נפרדה מחטיבת המחשבים האישיים שלה, שאותה מכרה ללנובו (Lenovo) הסינית. אלא שלמרות הצלחתה בעולם השירותים, חברות שירותי IT הודיות נגסו ברווחיה ובנתח השוק שלה בעולם זה, בהן וויפרו (Wipro) ואינפוסיס (Infosys).

השינוי שעליו דיבר פלמיסאנו נעשה, בין השאר, באמצעות רכישות של חברות תוכנה בעולם ה-BI וסביבו – קוגנוס (Cognos) ב-2007 תמורת 5 מיליארד דולרים ו-SPSS ביולי האחרון תמורת 1.2 מיליארד דולרים. קוגנוס הייתה הרכישה הגדולה מכולן, ולדברי פלמיסאנו – היא הצדיקה את עצמה, הן בהיבט הרווחים שהניבה והן בנתח השוק שתפסה.

יבמ נסמכת בצמיחתה העתידית על רכישות נוספות. פלמיסאנו אמר שהחברה תמשיך להיות "רוכשת אגרסיבית", ותקדיש לרכישות בין 2011 ל-2015 סכום של 20 מיליארד דולרים. בשנים האחרונות החברה השקיעה ברכישות סכום שנתי של 3 מיליארד דולרים. "ב-5 השנים הבאות נשקיע ברכישות יותר מכפי שהשקענו בעשור האחרון", אמר פלמיסאנו. מאז 2002 רכשה יבמ 70 חברות בסכום מצטבר של 14 מיליארד דולרים. "הם ביצעו רכישות בעבר, וזה עבד לטובתם", אמרה לוסי פטריקולה, מנהלת ב-Standard & Poor's.

תחום נוסף שממנו תבוא הצמיחה לחברה, לדברי המנכ"ל, הוא מדינות ה-BRIC (ראשי תיבות של ברזיל, רוסיה, הודו וסין). מדובר במדינות שהשווקים בהן צומחים במהירות. כמו כן, הענק הכחול צפוי להתמקד במדינות נוספות, דוגמת וייטנאם, צ'כיה, מצרים, פולין וארגנטינה. יבמ צופה שהכנסותיה ממדינות אלה ייצרו לה עד 2015 25% מכלל הכנסותיה, לעומת 19% בשנה שעברה. עוד ציין פלמיסאנו את השקעותיה העתידיות של החברה בתחום מיחשוב הענן ובתוכנות לעולם ירוק יותר, במסגרת פרויקט-העל שלה, "עולם חכם".

חלק מהאנליסטים הטילו ספק ביכולתה של יבמ לעמוד במיקוד בעסקי התוכנה מחד והגדלת הרווחים מאידך. טוני סקונג'י מ-Sanford Bernstein אמר, כי "אני חושב שיבמ מגזימה מעט בהערכותיה לגבי הרווחים העתידיים שלה". לעומתו, אמר אלאן קרנס, אנליסט בכיר ב-Technology Business Research, כי "המטרות של יבמ הן בנות השגה. היא מתמקדת בעסקים המניבים רווחים גבוהים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים