גיאורגיה וישראל: שיתוף פעולה טכנולוגי

שתי המדינות חתמו על הסכם לשיתופי פעולה בתחומי הכלכלה, הטכנולוגיה והחינוך ● ממשלת גיאורגיה הציבה את החינוך הטכנולוגי כאחד מהיעדים המרכזיים שלה ומבקשת ללמוד מישראל כיצד עושים זאת

31/03/2014 11:11

מאת: ד"ר דניה שפירא

גיאורגיה וישראל חתמו על הסכם להקמת ועדה כלכלית משותפת, שבמסגרתה ייבדקו אפשרויות לשיתוף-פעולה בין המדינות בתחומים של כלכלה, טכנולוגיה וחינוך, כך נחש בביקור של משלחת של עיתונאים מישראל, חברי האיגוד לעיתונות תקופתית, שהייתה אורחת רשמית של משרד התיירות הגיאורגי.

שתי המדינות החלו מיד ביישום ההסכם, כך נראה, ונציגים של הממשלה הגיאורגית ביקרו בחודש שעבר בארץ במפעל מתקדם למחזור פסולת, והחלו במגעים עם החברה-האם של אותו המפעל, WTP (ר"ת Waste to Products) , לרכישת הטכנולוגיה שלה למחזור פסולת ולהקמת שמונה מפעלים דומים בגיאורגיה, הראשון שבהם בטביליסי הבירה. שווי העסקה מוערך במיליארד שקלים.

במהלך הסיור במדינה, נדהמו חברי המשלחת מתנופת הפיתוח בטביליסי ובעיר הקיט בטומי שלחוף הים השחור, ולא פחות מכך ממסע השכנועים הנמרץ שאותו מנהל משרד התיירות לשכנוע משקיעים זרים (גם ישראלים) לקחת חלק בתנופת הפיתוח הזאת. למבקר נדמה שמשרד התיירות הגיאורגי הוא המשרד הראשי בממשלתו: הוא מעורב בכל תחומי-החיים במדינה, כולל בהבטחות למשקיעים העתידיים.

נלחמים בשחיתות
הממשלה החדשה בגיאורגיה הכריזה על מלחמה בשחיתות, והנשק שלה במלחמה הזאת הוא אנשים צעירים. זה מתחיל כבר בראש הממשלה, אירקלי גאריבשווילי, בן 31 בלבד, שהחליט שהדרך לתקל את הביורוקרטיה, שכמו בשאר מדינות חבר העמים פשתה גם בגיאורגיה, באמצעות מִיחשוּב כל מערכות המדינה.

איציק משה, נשיא לשכת העסקים ישראל-גיאורגיה, נותן דוגמא ליעילות החדשה הזאת: ״אם ביקשתם היתר בנייה, ולא קיבלתם אותו תוך 24 ימים, הוא יינתן לכם אוטומטית״.

איציק משה, נשיא לשכת העסקים ישראל-גיאורגיהמשה, שגם משקיע בעצמו בבניית מלונות ריקסוס וארט בטביליסי, רואה בהשקעות, מעבר לרווח הכלכלי, ציונות. לדבריו, בעיקר בשל המיקום הגיאופוליטי של גיאורגיה, חשוב למדינת ישראל לטפח את הקשרים ההדוקים והחמים עם גיאורגיה בכל התחומים, כדי לזכּות בתמיכתה הפוליטית בעת הצורך. הוא אף הקים בטביליסי את ״בית ישראל״, המקיים, בין השאר, אירועים לחיזוק הקשרים התרבותיים והחברתיים בין שתי המדינות ומנסה לתרום לאהבת ישראל.

הטמעת טכנולוגיה בחינוך
הטמעת הטכנולוגיה בחינוך היא אחד התחומים המרכזיים לשיתוף פעולה בין שתי המדינות. ״בשנים האחרונות נוכחנו, שהשימוש במחשבים מקל על הילדים לקבל הרבה יותר מידע ולרכּוש הרבה יותר ידע, וכי הטכנולוגיה תורמת להתפתחותם כמו גם להתפתחות המערכות החינוכיות״, מספרת נינו ג׳ינצ׳ארדזה, ראש חטיבת השיווק והפרסום במשרד התיירות הגיאורגי.

כפועל יוצא, החליטה המדינה לספק חינם לילדים מחשבים נישאים החל משנתם הראשונה בבית-הספר (גם הפרטי וגם הציבורי). המחשבים מיוצרים בקוטאיסי, העיר השנייה בגודלה בגיאורגיה, מה שתורם בעת ובעונה אחת גם לכלכלה המקומית וגם למערכת החינוך.

ג'ינצ'ארדזה מסבירה כי ״הילדים נמצאים מיומם הראשון בבית הספר ליד מחשבים, לומדים את הטכנולוגיה, וכיצד הם יכולים להשתמש בה בתהליך-הלמידה שלהם, הם לומדים בעזרת המחשב את אותיות האל״ף-בי״ת, חשבון ועוד. המחשב ממלא תפקיד חשוב בחינוך". ואיך זה מתקשר לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות? ובכן, ג'ינצ'ארדזה חושפת מעט את הרושם שעושה ישראל על הגיאורגים: ״ישראל הרבה יותר מפותחת בתחום ההייטק מאשר גיאורגיה, ושיתוף-פעולה בין מדינותינו יסייע לנו להתפתח בכל תחומי-החיים ולשגשג".

ישראל כמודל
״ישראל היא בשבילנו מודל לרפורמה בחינוך ולהטמעת הטכנולוגיה בחינוך", מצטטת ג'ינצ'ארדזה את שרת החינוך והמדע הגיאורגית, תמר סניקידזה. ולכן, אף-על-פי שבישראל הדעות חלוקות באשר לדרכים ה״נכונות״ לשימוש בטכנולוגיה בהוראה ובלמידה, ואנו שומעים מכל עבר קריאות זועמות על ״חיסולו של החינוך הטכנולוגי״, הרי שהשׂרה הגיאורגית, על פי משה, מתכננת ביקור בישראל, שבו היא אמורה להיפגש עם שׂר החינוך ועם ראשי האוניברסיטאות, ואף לבקר (לבקשתה) בכל המסגרות של החינוך הטכנולוגי, בבתי-הספר התיכוניים ובאקדמיה, כדי להכיר את הרפורמות שנעשו במערכת-החינוך בכללותה, ובמיוחד בנושא של שילוב הטכנולוגיה בתוכה.

משה מסכם: ״זה אמור להיות סיור-למידה מעשי, שתוצאתו עשויה להיות רכישת טכנולוגיות ישראליות ורכישת שירותים בשכר ממומחים ומיועצים ישראליים, שיבואו לגיאורגיה לסייע לה ברפורמה החינוכית ובהטמעת הטכנולוגיות השונות במערכת-החינוך".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עמי

    ישראל מודל לחיקוי??? חינוך טכנולוגי? נשיא בכלא יש להם? ושר אוצר? מה עם ראש ממשלה?

אירועים קרובים