פרופ' אבישי ברוורמן: "הכסף נמצא אצל החזקים והרמאים – יש להעביר אותו להיי-טק ולחינוך"

"בישראל קיים פרדוקס אדיר: מצד אחד אנשים מוכשרים ושיעור צמיחה גבוה, ומצד שני עוני חמור ואי שוויון חריף", כך אומר בחריפות יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת בטקס IT Awards 2013 ● לדבריו, המצב הבעייתי לא פוסח גם על ההיי-טק הישראלי "שלא מטופל מזה זמן רב ומצליח בגלל השקעות מהעבר הרחוק" ● "על מנת לשפר את מצב הכלכלה הישראלית יש לשנות את מבנה הוצאות הממשלה, את מערכות המיסוי ואת המשילות"

ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן. צילום: קובי קנטור

"האמירה לפיה אין כסף היא שקרית. יש כסף, אבל הבעיה היא שהוא נמצא אצל החזקים והרמאים. צריך לקחת אותו מהם, לתפוס אותו ולהעבירו להיי-טק, לחינוך, כולל לחינוך הטכנולוגי, לבריאות ולרווחה", כך אמר ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת.

ח"כ ברוורמן פתח את תחרות מצטייני המיחשוב IT Awards 2013. טקס הכרזת הזוכים בתחרות התקיים הבוקר (ד') זו השנה ה-11, בהפקת אנשים ומחשבים. הטקס נערך במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה בהשתתפות מאות מנמ"רים, מקצועני IT בכירים ומנכ"לי ספקיות המיחשוב בארץ. מנחה האירוע היה פלי הנמר, יזם ומנהיג קבוצת אנשים ומחשבים.

לדברי ח"כ ברוורמן, "לפני ארבעה עשורים הקמתי את מערכת כוח האדם בצה"ל אבל בזמן שחבריי הלכו למיחשוב, הלכתי לעבוד בבנק העולמי. כיום אני מפגר מנטלית בתחום ובני, שעובד בעולם הסייבר, מלמד אותי איך לתפעל את הטלפון החכם".


פרופ' אבישי ברוורמן: "ישראל היא הענייה ביותר מבין ארצות העולם המפותח". צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

הוא אמר כי "יש בישראל פרדוקס אדיר. מצד אחד יש פה אנשים מוכשרים, ישראל מוצלחת מבחינות רבות, אחוז הצמיחה גבוה יותר מרוב אירופה, שיעור האבטלה נמוך והיקף הגירעון לא נורא. לכאורה, אנחנו אור לגויים ומהווים חברת מופת. אלא שאם בודקים את הסטטיסטיקה רואים שהמצב גרוע: מצב העוני חמור ביותר, ישראל היא הענייה ביותר מבין ארצות העולם המפותח. אי השוויון כאן חריף ומחריף. הצמיחה לא מחלחלת למטה, 50% מהעובדים זקוקים להשלמת הכנסה והפריון והתפוקה נמוכים. אם זה יימשך, נגיע אל עברי פי פחת, נהיה חברה דואלית כמו ארגנטינה או ברזיל, שם יש שכבה חזקה ודקה עם צמיחה – והשאר במצב גרוע".

"ההיי-טק לא מטופל בישראל מזה זמן רב ומצליח בגלל השקעות מהעבר הרחוק, בצבא ובאקדמיה", הוסיף ח"כ ברוורמן. הוא ציין כי "דוד בן גוריון השקיע בביטחון אזרחי, כי הוא הבין את החשיבות שבו. הממשלות לא עושות שינויים כבר שנים".

לדבריו, "על מנת לשפר את מצב הכלכלה הישראלית יש לשנות את מבנה הוצאות הממשלה, את מערכות המיסוי ואת המשילות. אם רוצים תעשייה בת קיימא נדרשת השקעה בכסף, השקעה בחינוך טכנולוגי. יש לתת למדען הראשי במשרד הכלכלה הרבה יותר כסף ולהשקיע בבריאות, חינוך ורווחה".

"במקום לבדוק לייקים בפייסבוק יש לעשות מה שצריך"
"מערכת המיסוי בישראל מעוותת לחלוטין, משרד האוצר מעלה ומוריד את מס ערך מוסף לפי שיגיונות וגחמות. גם הגזירות הכלכליות נטולות היגיון", הוסיף. "מה שצריך לעשות הוא להעתיק את מודל המיסוי מארצות הברית. צריך לפשט את שיטת המיסוי. אז התוצר הלאומי ישתפר ויהיו פחות Monkey Business. הגדולים בדרך כלל לא משלמים מה שצריך אלא נעזרים ברואי חשבון. החברות הבינלאומיות הגדולות לא משלמות מספיק מס אולם מאיימות עלינו שאם הן יצטרכו לשלם יותר מס, הן יעזבו. אני לא מפחד מזה, כי הסיפור הזה נגמר – גם באירלנד כבר משלמים 9%-10% מס. הקפיטליזם הנאור היה צריך להביא צמיחה וזה לא קרה, חברות גדולות הבטיחו שיהיה טוב וזה לא קרה, רוב הציבור לא קיבל את הסחורה. לכן נדרש לקחת מס מהחברות הגדולות – לא 25%, אבל לקחת".

ח"כ ברוורמן דיבר גם על ההון השחור שקיים בארץ ואמר כי שוויו עשרות מיליארדים של שקלים. "הפקידים לא יהיו אלה שיביאו את הכסף הנעלם הזה. חובת דיווח היא הפיתרון. בודקים מדגמית ומי שנתפס – מורידים לו את הראש. ככה יגיעו עשרות מיליארדים. במקביל, יש לשחרר את רוב הרגולציות, לטובת הפעילות של העסקים הקטנים, שהם 97% מהמשק. זאת מדיניות מיסוי של מהפכה, של הנהגה כלכלית שלא בודקת בפייסבוק (Facebook) אם אוהבים אותה אלא שעושה מה שצריך", אמר.

"אני מתפלץ מבעיית המשילות הישראלית", הוסיף ח"כ ברוורמן. "הבעיה האמיתית היא לא אם החרדים מתגייסים, אלא איך להכניס אותם לשוק העבודה – ולא פותרים את זה. אין מפלסות בירושלים כי הן לא שייכות לחברת החשמל. אנחנו טובים בסטארט-אפים, במבצעים צבאיים גדולים ובסיוע למדינות שסובלות מאסונות טבע, אבל אין לנו ארבעה אנשים שיכולים לעבוד יחד. במצב חירום אין בעל בית, כל אחד לעצמו. אנשים לא עובדים כצוות ולכן ישראל 'מנצחת' בביורוקרטיה ובשחיתות".

"יצחק רבין ז"ל היה האחרון שניסה לשנות את המצב הזה. יש לעשות זאת גם כיום", סיכם ח"כ ברוורמן. "מנהיגות צריכה לפעול למען הדורות הבאים. המנהיגות הנוכחית, לעומת זאת, עושה יותר מדי רעש וצלצולים ופחות מדי עוסקת בעשייה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים