מפנטזים על המז"לטים של אמזון? תמשיכו לחלום

שירות המשלוחים העתידני של ענקית המסחר רחוק עוד שנים רבות, אם בכלל, ממימוש - ויש אפילו מי שרואה בו כרעיון "מטומטם עד כדי סאטירה" ● בסין ובאוסטרליה, לעומת זאת, משלוחים באמצעות כלי טיס קטנים הם לא הפתעה גדולה

חזונו של מנכ"ל אמזון (Amazon) ג'ף בזוס על צי של כלי טייס בלתי מאוישים, שיתדפקו על דלתות הלקוחות ויביאו להם את המשלוחים בשירות מהיר, לא יתממש, ככל הנראה, בעשור הנוכחי. כך על פי הערכות מומחים.

בזוס השמיע את החזון לראשונה בתוכנית "60 דקות" ששודרה שלשום (א') השבוע, ערב "יום שני המקוון" – יום הקניות המסורתי שאמזון היא אחת הנהנות העיקריות ממנו. "אני יודע שזה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל זה לא", טען בזוס באוזני המראיין צ'רלי רוז.

על פי התוכנית שתיאר בזוס, במסגרת שירות חדש המכונה Prime Air, יביאו כלי טייס בלתי מאוישים המכונים אוקטוקופטרים, תוך פרק זמן של עד 30 דקות, חבילות במשקל של עד כ-2.3 ק"ג לבתי לקוחות המתגוררים ברדיוס של עד כ-15 ק"מ ממרכזי ההספקה של ענקית המסחר.

בזוס עצמו הודה כי הטכנולוגיה עדיין בשלבי פיתוח ראשוניים, וציין גם כי גיבוש הכללים שיסדירו את התעבורה של כלי טייס אזרחיים בלתי מאוישים בארצות הברית לא יושלם לפני שנת 2015, לכל המוקדם. "אני לא רוצה שאף אחד יקבל את הרושם שהתוכנית עומדת להתממש באופן מיידי… זה יכול לקחת עוד שנים", הדגיש המנכ"ל המוערך, הידוע כאדם שחושב לטווח הרחוק. אז מתי כן? "עוד ארבע או חמש שנים זה בהחלט סביר. זה יקרה, וזה יפעל היטב, וזה יהיה כיף".

ובכל זאת, נוכח החששות הקשים לפגיעה בפרטיות, סבורים מומחים כי הרעיון כולו אינו יותר מבועה של יחסי ציבור – תיאוריה שמקבלת חיזוק נוכח תאריך הפרסום, בתחילת חודש הקניות הלוהט ביותר של השנה.

"צריך עוד להתגבר על אתגרים רבים", אומר למברט דופינג-הפנסטל מהמכון להנדסה וטכנולוגיה בבריטניה, אשר פועל לקידום השימוש בכלי טייס אזרחיים בלתי מאוישים ברחבי העולם. "בראש ובראשונה, צריך שהטכנולוגיות יבשילו כדי שניתן יהיה להוכיח לרשויות שהשימוש בכלי טייס כאלה הוא בטוח".

ריצ'רד אבולעפיה, מומחה לתעופה ואנליסט מפירמת Teal Group, התבטא במלים בוטות יותר. "זה רעיון כל כך מטומטם עד שאני מניח שהם משמיעים אותו כסאטירה", אמר אמש.

בסין ובאוסטרליה זה כן אפשרי
שירות מעין זה כבר פועל באופן ניסיוני בסין על ידי חברת המשלוחים SF Express. גם באוסטרליה קיים סטארט-אפ להשכרת ספרים עם מזל"טים במרחב העירוני של סידני, שלפי הפרסומים יחל לפעול באביב הבא.

"יום אחד, מטוסי PrimeAir יהיו מחזה רגיל כמו משאיות הדואר בדרכים כיום", נמסר מאמזון.

השתתפה בהכנת הידיעה: נחמה אלמוג

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    רעיון אדיר. ולזה שמוצג כמומחה לתעופה ואנאליסט הייתי אומר שיחזור למדבר סהרה לרכב על גמלים, כי כנראה משם הוא הגיע. אחרי ניתוח כזה שלו לא הייתי מתייחס בעתיד לשום דבר שהוא אומר

אירועים קרובים