פוקסקון לא מפלה: מספקת תנאי עבודה מחפירים גם לעובדיה באירופה

מגזין גרמני חושף שכמו בסין, התאגיד הטייוואני אוסר על עובדיו בצ'כיה לשוחח בזמן העבודה, לקחת הפסקה ואפילו לשתות במהלך המשמרות בנות 12 השעות ● בפרלמנט האירופי קוראים לחקור את המקרה

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

יצרנית ההיי-טק והאלקטרוניקה פוקסקון (Foxconn) מואשמת מזה שנים שהיא מעסיקה מיליוני עובדים בסין בתנאי עבדות. דיווח שפורסם באחרונה מגלה שהתאגיד הטייוואני לא מפלה ו-"ייצא" לפחות חלק מתת-תנאי ההעסקה השנויים במחלוקת הללו לאירופה.

בשנים האחרונות דובר רבות על המצב המחפיר ש-"מעניקה" פוקסקון לעובדיה בסין: עבודה רצופה במשך ימים רבים, ללא חופשה אפילו של יום אחד, שעות עבודה רבות בכל יום, הלנות שכר, עבדות ילדים, תנאי הלנה מלוכלכים ותת-אנושיים ועוד. את מרב הזרקורים ספגה החברה לאחר שבמשך השנים האחרונות התאבדו רבים מעובדיה, כשעל 13 מהם נודע לתקשורת המערבית. כעת מסתבר שפוקסקון מיישמת תת-תנאים דומים גם בצ'כיה.

מגזין המיחשוב הגרמני c't גילה שהפועלים "ברי המזל" מועסקים בעיר פרדוביצה, לא רחוק מהגבול עם גרמניה ושלוש שעות נסיעה בלבד מדרזדן. על פי כתבי המגזין, העבודה מונוטונית בצורה "שלא תיאמן", הפועלים מצויים תחת לחץ בלתי פוסק וחלים עליהם שורה של איסורים: הם לא יכולים לשוחח בזמן העבודה, לקחת הפסקה קצרה או אפילו לשתות משהו במהלך המשמרות בנות 12 השעות שלהם על פס הייצור. פוקסקון אמנם לא אוסרת על הפסקות "זעירות" ושיחות קצרות בין העובדים, אלא שעובדים שעושים זאת לא יכולים לעמוד במכסות הייצור הגבוהות עד בלתי אפשרויות שמושתות עליהם, ולכן הם נמנעים מכך.

על פי המגזין, עובדים בקו הייצור מרוויחים בחודש 550 יורו (כ-2,650 שקלים), כולל בונוסים ושעות נוספות. מדובר אמנם בסכום גבוה במעט משכר המינימום בצ'כיה, אולם הוא משקף רק 60% מהשכר הממוצע במדינה. הבונוס, בסך כ-100 יורו בחודש, מהווה מרכיב קריטי בשכר, אבל הוא תלוי בהערכה של העבודה בפס הייצור כולו. כלומר, גם אם עובד עבד היטב ועמד במכסות המוטלות עליו, הוא עלול שלא לקבל את המענק אם עמיתיו לא מילאו את מכסותיהם.

"תרגיל" נוסף שעושה פוקסקון על מנת לא לקשר בינה לבין העוולות שהיא עושה לעובדים הוא העסקתם במיקור-חוץ על ידי חברות שמוקמות מעת לעת כישויות משפטיות ולאחר זמן מה נעלמות. בדרך זו העובדים לא רק שסובלים מתאי ההעסקה הירודים אלא גם לא יכולים לבוא לפוקסקון בטענות על כך, ואת הגוף שהעסיק אותם הם לא יכולים למצוא. העובדים במפעל של התאגיד בצ'כיה מגיעים ממקומות שונים בעולם, דוגמת בולגריה, וייטנאם ומונגוליה. עוד "תרגיל" שפוקסקון נוקטת בו נגד העובדים הוא הודעה לפיה כשיסיימו את עבודתם במפעל, ייאלצו לעזוב את צ'כיה. בכך היא למעשה יוצרת תלות של העובדים בה.

הדברים הגיעו גם לחבר הפרלמנט האירופי יוטה שטיינרוק, שפנה למועצת האיחוד ולנציבות האיחוד בדרישה לפתוח בחקירת המקרה. "צורה מודרנית של עבדות כבר לא נדירה בקרב כמה מדינות החברות באיחוד האירופי", אמר. "צריך לפתוח מרכזי מידע לעובדים זרים, מאחר שלעתים קרובות הם לא מבינים את השפה המקומית ואין להם את היכולת או הידע לפנות לאיגודים המקצועיים ולברר את זכויותיהם".

פטר סקודה, מנהל שרשרת האספקה של פוקסקון לאזור EMEA (ר"ת אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), דחה את הטענות וציין שהחברה נבדקת באופן קבוע על ידי הרשויות הצ'כיות, מאחר שמדובר במדינה שחברה באיחוד האירופי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים