יובל מלחי, NessPro: "ה-Big Data בארגונים חייב להיות מטופל ברמת האסטרטגיה ולא כפרויקט IT"

"המידע שב-Big Data הארגוני הוא יקר ערך וחשוב לאבטח אותו, מפני שהוא יכול להכיל נתונים על אנשים שאפילו הם לא יודעים אותם על עצמם", אמר מלחי, מנהל פתרונות Big Data בחברה ● לדבריו, "כיום מוקמות מערכות Big Data ללא אבטחה ראויה, והדבר יכול להוביל לאי נעימויות ובעיות פרטיות שכבר צצות ועולות" ● מלחי הוסיף ש-"חברות צריכות להגן על פרטיות לקוחותיהן בחירוף נפש"

"נושא ה-Big Data בארגונים חייב להיות מטופל ברמה של אסטרטגיה ולא כפרויקט IT", כך אמר יובל מלחי, מנהל פתרונות Big Data ב-NessPro. לדבריו, "המידע שב-Big Data הארגוני הוא יקר ערך וחשוב לאבטח אותו, מפני שהוא יכול להכיל נתונים על אנשים שאפילו הם לא יודעים אותם על עצמם, לדוגמה, ישראל ישראלי אוהב לקנות דברים בצבע סגול. כיום מוקמות מערכות Big Data ללא אבטחה ראויה, והדבר יכול להוביל לאי נעימויות ובעיות פרטיות שכבר צצות ועולות. חברות צריכות להגן על פרטיות לקוחותיהן בחירוף נפש".

מלחי דיבר בכנס Big Data 2012 שנערך היום (ה') באולם האירועים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים.

הוא ציין שכבר כיום נכתבות נוזקות למוצרים חדשים ובסיסי נתונים NoSQL, שנמצאים בבסיס של תחום ה-Big Data ושהערך שלהם הוא עצום. "צריך להיכנס לתחום הזה עם ראייה של יותר מ-10 דקות קדימה, לתכנן נכון את האסטרטגיה ולשאול הרבה פעמים 'למה?'", אמר. "יש מספר שאלות יסוד שכל לקוח צריך לענות עליהן עוד בשלב התכנון ויש נושאים שחייבים להתחשב בהם, כמו עלויות, זמינות ומהירות הגישה לנתונים. צריך בנוסף לקחת בחשבון שבעתיד הקרוב יהיו ניסיונות פריצה לבסיסי הנתונים הללו לא רק מחוץ לארגון, אלא גם מתוכו – בגלל הערך הרב של המידע".

בדבריו דן אמנם מלחי בעיקר בעתיד של ה-Big Data, אולם הוא גם ציין את משבר ה-Big Data הראשון בהיסטוריה שאירע, לדבריו, עם המצאת מכונת הדפוס של גוטנברג. "בתוך מספר שנים לאחר המצאת הדפוס, כמות הספרים בעולם עלתה מכמה אלפים למיליונים, ובמאה ה-18 היא אף הגיעה ליותר ממיליארד ספרים. גם אז אנשים היו אובדי עצות לגבי ההתמודדות עם כמות כזו של מידע". משם הוא חזר לעתיד ה-Big Data ואמר שהוא "מרתק וטומן בחובו הפתעות רבות שיקרמו עור וגידים בעוד 20-30 שנים: למשל, כדוריות דם סינתטיות שיאפשרו לבני אדם לשהות מתחת למים במשך שעה או ננו-רובוטים שישייטו בגוף כדי להילחם במחלות וישדרו מידע רציף על מצבו של האדם בו הם יוטמנו".

למצוא את המטמון באמצעות ה-Big Data
ניר מקובר
, מנהל תחום Data Innovation ב-B-Pro, אמר ש-"הדרך למציאת המטמון, הערך העסקי, עוברת דרך הסתכלות על כלל מרכיבי ההצלחה: המידע, הטכנולוגיה, התהליכים, ההיבטים הארגוניים והאנשים". לדבריו, היכולת למצוא את המטמון באמצעות Big Data מחייבת לבצע את הצעדים הנכונים: "חשוב להבין את האסטרטגיה של הארגון, לאן הוא רוצה ללכת, מהם היעדים העסקיים שלו – ודרך זה להביא את השינוי והערך העסקי. בדרך חשוב לשאול איזה מידע נכון לנו ומשרת אותנו, איזו טכנולוגיה רלוונטית ומתאימה לצורך, האם אותם אנשים שהיו עד עכשיו רלוונטיים הם עדיין כאלה בעולם החדש של ה-Big Data והאם צריך להיערך אחרת".

ניר מקובר, מנהל תחום Data Innovation בחברת B-Pro. צילום: קובי קנטורלפי מקובר, השינוי הזה לא אמור להתרחש בבת אחת, אלא יש להסתכל על כל מרחב הצרכים ולטפל בדברים שיביאו הצלחה בטווח המיידי. או אז, לדבריו, ההצלחה תזין את עצמה. "יש שלוש סיבות עיקריות לכך שכל זה קורה עכשיו", אמר. "הראשונה היא שאנחנו נמצאים כיום בעולם דיגיטלי, בזירת האינטרנט. אם עד היום כל ארגון היה מסתפק במידע הקיים בתוכו, כללי המשחק כיום השתנו. הזירה המעניינת והמשפיעה נמצאת באינטרנט. בנוסף, קיימת בשלות טכנולוגית שמאפשרת לנטר כל דבר ויש הרבה פתרונות אחסון חדשים. ההיבט השלישי מכונה  Nexus of Forces, והוא חיבור של ארבע כוחות: רשתות חברתיות, ניידות, ענן ומידע. מערכת היחסים והקשרים ביניהם מייצרת הזדמנויות עסקיות חדשות".

הלקחים מהעיסוק ב-Big Data עד כה
טל מירון
, מנהל תחום Big Data בנט-אפ (NetApp), ציין את הלקחים שלדבריו צריך להפיק מהניסיון שצברה התעשייה מהעיסוק ב-Big Data במהלך השנה וחצי האחרונה. הוא אמר, כי "הלקח הראשון הוא שההתמודדות עם ה-Big Data הופכת למיינסטרים. מנהלי מערכות מידע שהשקיעו ב-2012 בהוכחת יכולת ולימוד הטכנולוגיה יחלו ב-2013 לקלוט את המערכות לתוך תהליכי הייצור וכך להשפיע ישירות על רווחיות הארגון. מי שהתכונן ב-2012 יתחיל עכשיו לקצור פירות".

טל מירון, מנהל תחום Big Data בנט-אפ. צילום: קובי קנטור"הלקח השני מתייחס לאימוץ טכנולוגיות ה-Big Data", הוסיף מירון. "זה מתחיל בדרך כלל כתרגיל הנדסי, ללימוד טכנולוגי ללא התייחסות לאיכות התשתית, ובעת המעבר ליישום ולרצפת הייצור בחדרי ה-IT דורש התייחסות לתרחישים שעומדים בכללים המחמירים הנהוגים בכל ארגון".

כלקח שלישי מנה מירון את יכולות הריפוי העצמי שלדבריו כלולות בטכנולוגיות הללו. "אולם", הוסיף, "שילוב עם תשתית טכנולוגית מתאימה מאפשר האצת ביצועים על חשבון התעסקות עם ריפוי עצמאי".

מירון ציין שלקח נוסף מהעיסוק ב-Big Data עד כה הוא שהטכנולוגיה מתאימה עבור כל ורטיקל, "החל בפיננסים דרך הבריאות, הקמעונות והתעשייה וכלה, כמובן, בממשל. בכל אלה יש מקום לטכנולוגיות Big Data, אבל צריך לבחור את הפתרון המתאים".

"הלקח האחרון הוא שטכנולוגיית Hadoop לא בהכרח מבוססת על DAS", סיים. "ניתן למצות את טכנולוגיות ה-Hadoop מעל תשתית ברמת האנטרפרייז, וזה מאפשר הגנה על המידע, שמירה על זמינותו וטיפול מרגע הקליטה דרך האנליטיקה הנדרשת ועד הארכיון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים