חשיפה: צה"ל מתרגל היום מתקפת סייבר נגד מחשביו

במסגרת התרגיל, שאינו מהווה חלק מנקודת מפנה 6, בוחנים אנשי אגף התיקשוב את מערכות ה-ICT ואת הקשר עם אמצעי הלחימה בעת תרחישים שונים, לרבות מתקפה קיברנטית חיצונית, קריסת מערכות, שיבוש וניתוק בעת שגרה ומלחמה ● גורם צבאי בכיר: "הנחת העבודה הבסיסית שלנו היא שיש מי מאויבינו אשר מנסה כל הזמן לאתר פרצות במערכות ה-IT שלנו, ושכל הזמן ינסו לתקוף אותנו" ● דובר צה"ל: "צה"ל מתרגל תרחישים שונים כחלק מתוכנית האימונים השגרתית שלו"

המטרה: שיתוף פעולה בין הממשלה והמגזר האזרחי בתחום הסייבר. אילוסטרציה: אימג'בנק

מטה אגף התיקשוב בצבא מתרגל היום (ב') מתקפת סייבר כנגד מערכות המחשבים והתקשורת בצה"ל – כך נודע לאנשים ומחשבים. במסגרת התרגיל נבחנים תרחישים שונים בהם האקרים יחידים או האקרים שלוחי מדינות, מנסים או מצליחים לפרוץ את מערכות התקשורת והמחשבים של צה"ל. ככלל, המדובר במערכות מסווגות ומוקשחות, שמחלקת מצ"וב שביחידת לוט"ם עטפה במעטפת אבטחה והצפנה.

התרגיל אינו מהווה חלק מתרגיל נקודת מפנה 6, המדמה רעידת אדמה וצונאמי, וגם אינו כלול בתרגיל בן שלושה שבועות המשותף לצבא ארה"ב ולצה"ל ונערך בימים אלה. ההחלטה על ביצוע התרגיל נבעה מהצטברות של כמה אירועים במקביל: האחד, מתקפות שמקורן ככל הנראה מאיראן; השני, המתקפות שאירעו על גופים פיננסים בארה"ב; השלישי, הופעתן של נוזקות שונות במזרח התיכון, כאשר לא בהכרח שמקורן של נוזקות אלו הוא מישראל; הרביעי, החשש כי בשל הופעתן של נוזקות שונות באיראן, ובראשן הנוזקה סטוקסנט (Stuxnet) – שגרמה לשיבוש בעבודת מערכות השו"ב המפקחות על הצנטריפוגות במתקני האטום האיראניים, תתקיף איראן באופן קיברנטי את ישראל כנקמה ותגובת נגד.

בצה"ל חוששים כבר זמן מה מהתקפות סייבר אשר ישבשו את פעילות הקשר והמחשבים של כוחות הצבא. בשל כך נערכו בחודשים האחרונים עבודות מיפוי בתחום התיקשוב שלאחריהן התבצעו כמה פרויקטים, שתכליתם למנוע מהאויב לשבש את הפעילות התפעולית והמבצעית בצבא, בשגרה ובחירום.

על פי גורם צבאי בכיר, "למערכות ה-IT שלנו יש חומות הגנה טובות דיין, ואנחנו כל הזמן עסוקים במחשבה כיצד למנוע מתקפות קיברנטיות. אין לנו הוכחות חד משמעיות שמתקפה שכזו בוצעה נגדנו, אלא שהנחת העבודה הבסיסית שלנו היא שיש מי מאויבינו אשר מנסה כל הזמן לאתר פרצות במערכות ה-IT שלנו, ושכל הזמן ינסו לתקוף אותנו".

במסגרת התרגיל הנערך היום, בוחנים אנשי אגף התיקשוב את מערכות ה-ICT ואת הקשר עם אמצעי הלחימה בעת תרחישים שונים, לרבות מתקפה קיברנטית חיצונית, קריסת מערכות, שיבוש וניתוק בעת שגרה ומלחמה. המטרה היא לבדוק את הרציפות התפקודית של מערכות המיחשוב השונות, שהן בבחינת סיוע ומכפיל כוח עבור היחידות הלוחמות. עוד נבדקים במסגרת התרגיל היבטי גיבוי, שרידות, יתירות והמשכיות עסקית.

מדובר צה"ל נמסר, כי "צה"ל מתרגל תרחישים שונים כחלק מתוכנית האימונים השגרתית שלו".

"אם בעבר דיברנו על מערכות ממוחשבות, הרי שהעולם השתנה ועבר למערכות מקושרות, והן תותקפנה בסייבר", אמר רמי אפרתי, ראש אגף בכיר למגזר האזרחי-פרטי במטה הקיברנטי הלאומי, בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי שהופק על ידי אנשים ומחשבים ועסק בנושא הסייבר. הוא קבע, כי "האיום על ליבת הביטחון של מדינות השתנה. בסייבר יש מימדים של איום ביטחוני, ריגול צבאי וריגול תעשייתי, והוא עלול לפגוע במשולש ביטחון-כלכלה-חברה".

לדבריו, "יש קשר חדש בין פשיעה קיברנטית וטרור קיברנטי. הסייבר מהווה במקרים רבים נשק של חלשים. זה כבר לא מאבק בין-גושי, כמו בין ארצות הברית לברית המועצות או לסין. יש עוד מדינות מעורבות ועוד יחידים שנמצאים בסייבר. זה עימות בנושא הידע, שהפך להיות מנוע חשוב במרחב הקיברנטי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים