גוגל: עלייה בהיקף הצנזורה באינטרנט מצד ממשלות

"ככל שאספנו ופרסמנו יותר מידע, התברר לנו שהיקף הניסיונות הממשלתיים לצנזר תכנים בשירותים של גוגל נמצא במגמת עלייה", כך כתבה בבלוג החברה מנהלת משפטית בענקית האינטרנט ● לדבריה, "ביותר מקומות מאי פעם, אנו מתבקשים על ידי ממשלות להסיר תכנים פוליטיים שהמשתמשים מפרסמים בשירותים שלנו"

גוגל (Google) מדווחת על עלייה במספר הבקשות של ממשלות ברחבי העולם להסיר תכנים ולמסור נתונים של משתמשים. זאת, במקביל לפרסום דו"ח השקיפות החצי שנתי השביעי במספר שמפרסמת החברה.

דו"ח השקיפות הראשון של גוגל פורסם בספטמבר 2010, ובעקבותיה החלו חברות אינטרנט נוספות לפרסם דו"חות דומים. בחודש יולי האחרון החלה טוויטר (Twitter), למשל, לפרסם דו"ח שקיפות משלה, וציינה כי לקחה דוגמה מגוגל. בחודש מרץ החלה מיקרוסופט (Microsoft) לפרסם לראשונה נתונים על בקשות של רשויות אכיפה לקבל מידע.

בדומה לחברות אינטרנט נוספות, גם גוגל נדרשת להתמודד הן עם בקשות להסרת תכנים מצד בעלי זכויות יוצרים וממשלות, והן עם בקשות לגישה לחשבונות מצד רשויות אכיפה. על החברות הנוספות שמפרסמות דו"חות שקיפות דומים נמנות דרופבוקס (Dropbox), לינקדאין (LinkedIn), וכן Sonic.Net ו-SpiderOak.

עם זאת, לא כל החברות מפרסמות מידע עשיר, כפי שעושה גוגל. כך, מאחר שהמידע בשירות SpiderOak, למשל, מוצפן, ורק המשתמשים מחזיקים במפתח הפענוח – לא יכולה החברה לגשת למידע של המשתמשים. לכן החברה אינה יכולה לחשוף תוכן בתגובה לצווי בית משפט.

גם אם חברות אחרות מנסות להדביק את הפער בנושא השקיפות, גוגל ממשיכה לדחוק את הגבולות. בחודש מרץ, למשל, הוסיפה ענקית האינטרנט לדו"ח השקיפות שלה מידע על מכתבי ביטחון לאומי, שקיבלה על פי חוק הפטריוטיות. מכתבים אלה שנויים במחלוקת, שכן ניתן להוציא אותם ללא צורך באישור מבית משפט ועל החברה שקיבלה אותם נאסר לגלות שקיבלה מכתב כזה. בחודש מרץ קבע שופט בבית משפט מחוזי בארה"ב, כי מכתבי ביטחון לאומי עומדים בניגוד לחוקה, אך הוגש ערעור על קביעה זו. כיום נאבקת גוגל כנגד מכתבי ביטחון לאומי שקיבלה.

סוזן אינפנטינו, מנהלת משפטית בגוגל, כתבה בהודעה שפרסמה בבלוג החברה, כי במשך שנים ביקשו ממשלות להסיר יותר ויותר תכנים. "ככל שאספנו ופרסמנו יותר מידע, כך התברר לנו שהיקף הניסיונות הממשלתיים לצנזר תכנים בשירותים של גוגל נמצא במגמת עלייה", כתבה אינפנטינו. "ביותר מקומות מאי פעם, אנו מתבקשים על ידי ממשלות להסיר תכנים פוליטיים שהמשתמשים מפרסמים בשירותים שלנו".

לדברי אינפנטינו, גוגל קיבלה במספר מדינות צווי בית משפט שמורים להסיר מבלוגים פוסטים שנמתחה בהם ביקורת על פקידי ממשלה. אולם הלגיטימיות של צווים אלה אינה תמיד ודאית, משום שבחלק מהמקרים התגלה כי מדובר בצווים מזויפים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים