גם עננים צריכים גיבוי

התחזית: מעונן חלקית?

בעוד אנו דוהרים אל עבר העתיד, טכנולוגיות המיחשוב עוברות שינוי מהותי. בשנים האחרונות התוודענו אל מושג חדש בעולם המיחשוב – מיחשוב מבוסס ענן. השיטה החדשה הזו מובילה לעולם חדש (חדש מדי…) בו רוב מערכי המיחשוב העסקיים כבר לא יהיו פיסית בתוך העסק, אלא ישכנו בענן מיחשוב חיצוני שיריץ את מערכות ההפעלה ואת האפליקציות הנדרשות. המשמעות המיידית היא, כי תפקידו של השרת המשרדי הולך ופוחת וכבר היום חברות רבות עובדות ללא שרת משרדי ורוב המידע והתוכנות הדרושות להם נמצאות בענן המיחשוב. מספרם של ספקי מיחשוב ענן הולך וגדל, אולם חברות מעטות הקימו ענן מיחשוב אמיתי, המבוסס על מערכות מיחשוב מתוחכמות. אחת החברות המובילות בעולם בתחום זה הינה אמזון (Amazon) שהיתה גם בין הראשנות להציע את שירותיו של הענן.

אך מה קורה עם הגיבוי בעולם ענני המיחשוב? מי דואג לגיבוי המידע שנמצא בענן ולמי יש גישה למידע המגובה? בעלי עסקים, מנהלי חברות ומיחשוב נאלצים להתמודד עם שאלות אלו ועם רבות אחרות בעידן הענן. התלות המלאה בספק המפעיל את הענן היא לעיתים בעייתית מאוד. לצורך הדוגמה, אם אנו מפעילים שרת עסקי המריץ אפליקציית CRM על גבי ענן מיחשוב המופעל על ידי חברת מיחשוב שממוקמת בארה"ב, ברוב המקרים התמיכה הטכנית הינה מוגבלת ביותר ואצל חלק מספקי המיחשוב התמיכה הינה במייל בלבד. כך שבמקרה בו ישנה תקלה בשרת הווירטואלי או שישנה בעיית תקשורת, לשרת זה יש בעיה של העדר תמיכה טכנית מול הספק. במצבים של אובדן מידע, זמן ההתאוששות של הארגון עלול לעיתים להיות ממושך מאוד עקב קשיים אלו.

זכרו כי גם שרת וירטואלי המופעל על גבי ענן מיחשוב, יכול לחוות תקלות למיניהן – כולל וירוסים, חדירות של האקרים, אי נגישות כתוצאה מבעיות תקשורת ועוד תקלות למיניהן. לכן, יש צורך אמיתי לבצע גיבוי יומי ומקיף לשרתים וירטואליים ולאפליקציות הרצות על גבי תשתיות של מיחשוב ענן. הפיתרון הטוב ביותר הקיים כיום לגיבוי המידע העסקי בסביבת ענן או בכל סביבה אחרת, הינה הפעלת שירות גיבוי מרוחק מקצועי, המבוצע על ידי חברה חיצונית ובלתי תלויה במערכות מיחשוב הענן בהם נעשה שימוש.

גיבוי למערכות אלו מתבצע במספר אופנים ובא לתת מענה למקרים שונים של אובדן מידע. נחלק את הגיבוי למערכות אלו לשלושה חלקים: ראשית, יש צורך לוודא שישנו גיבוי עדכני למערכת ההפעלה – גיבוי מסוג System State, המגבה את כל ההגדרות השונות של מערכת ההפעלה (ה-Registry של מערכות הפעלה מסוג Windows). גיבוי זה יגבה גם את כל הגדרות המשתמשים, כולל ה-Active Directory במחשבים המשמשים כ-Domain Controllers.

שנית, יש לוודא כי קיים גיבוי לתוכנות ולהגדרות של התוכנות. גיבוי זה אינו חייב להתעדכן על בסיס יומי וצריך להכיל את האפשרות להחזיר את התוכנות הנדרשות לפעולה. גיבוי זה חשוב ביותר למערכות הקריטיות של העסק כגון מערכת הנהלת החשבונות, מערכות ה-CRM וכו'.

לסיום, והכי חשוב, יש לבצע גיבוי יומי למידע העסקי המהווה את הליבה של העסק. התוכנות והמערכות בהן העסק משתמש מייצרות מידע חשוב על בסיס יומי, המהווה את המידע העסקי וחשוב ביותר להמשך קיומו של העסק.

כחלק מתוכנית ההתאוששות מאסון העסקית יש לדאוג, כי ישנה תוכנית ברורה המאפשרת לבית העסק להתאושש ולחזור לעבודה תוך זמן סביר.

עופר א. לידסקי הינו מייסד ומנכ"ל טרהסייף (TerraSafe), העוסקת במתן שירותי גיבוי מקצועיים לעסקים קטנים ובינוניים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים