Big Data – מרימים את הכפפה

חלק רביעי ואחרון בסדרה

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בחלק השלישי של הסקירה ראינו כיצד הצליחו לשפר בבזק את זמני הריצה של הדוחות והניתוחים המורכבים בעזרת טכנולוגיית Big Data.

הפירוש של Big Data בפשטות, הוא "יותר מידי מידע בכדי שהטכנולוגיות הסטנדרטיות לניהול מידע ידעו לטפל בו". על פי IDC, טכנולוגיית Big Data מתארת קבוצה או אוסף של טכנולוגיות חדשות וארכיטקטורות מגוונות, אשר תוכננו יחדיו לאסוף ולסנן מידע איכותי רב ממספר גדול של מקורות מידע, תוך שימוש ביכולות זיהוי המידע, אחזור ויכולות ניתוח מהירות ביותר.

שיטפון המידע צפוי להגיע מסיבה מאוד פשוטה: המידע על הלקוחות שלנו לא נמצא במערכות הפנים ארגוניות כגון ה-CRM או ה-ERP, אלא מחוץ לארגון, במקומות כמו פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitrter). רשתות אלו כוללות הרבה מאוד מידע, בדומה למידע ארגוני אשר נמצא במסמכי וורד (Word) ואקסל (Excel). כיום, הגופים הקמעונאים הפועלים באינטרנט, כמו אמזון (Amazon), משתמשים ביכולות אחזור וניתוח מידע מתקדמות מעולם ה-Big Data, ומצליחים להגיע בעזרתן למכירות טובות יותר ולרווחיות תפעולית גבוהה יותר. בארה"ב התגברה מאוד לאחרונה המודעות ל-Big Data דווקא בתחום הדרושים.

לדברי דני נויברגר, מנכ"ל EMC ישראל, לתופעת ה-Big Data יש את הפוטנציאל לשנות את פני ה-IT בארגונים הגדולים, ונראה לכאורה כי הקונספט של Big Data כבר נמצא על סדר היום של בכירי ה-IT הרלוונטיים, הנדרשים להבין כיצד יש להשתמש במידע כך שיצור ערך לבעלי המניות, ומה ההשלכות עבור המגזר הפרטי, הציבורי וקובעי המדיניות.

דני נויברגר, מנכ"ל EMC ישראלהמידע מיוצר היום בקצב מהיר יותר מבעבר ודורש אחסון וניהול. כמות המידע ורמת המורכבות באינטגרציה של כל הנתונים העסקיים גדלה בהתאם. פשטות ניהולו של המידע הופכת עם הזמן למרכיב חשוב יותר עבור מנהלי IT. על פי חברת הייעוץ מקינזי (McKinsey), הקונספט של Big Data מספק הזדמנות בשל הפוטנציאל לחיסכון שגלום בו, משפר את השקיפות בכך שבעלי המניות זוכים בזמינות מידית למידע, וכן מעודד התפתחות מודלים עסקיים, מוצרים ושירותים חדשים. יתרון נוסף טמון ביכולת פילוח המותאמת לשווקים ספציפיים, ומאפשרת לשפר ביצועי עובדים.

מגמות עכשוויות מצביעות על כך שבעתיד, השימוש ב-Big Data יהפוך למרכזי בכל הקשור לתחרות וצמיחת שווקים חדשים, יוביל למוצרים המתוכננים טוב יותר, ליתר פרודוקטיביות ולהיצע לקוחות גדול יותר. סביר להניח שהחשיבות ההולכת וגדלה של ה-Big Data גם תוביל לביקוש גבוה של עובדים בעלי יכולות אנליטיות מתקדמות, למנהלים המסוגלים לפרש תוצאות ולקבל החלטות עסקיות, לצד דרישה לצוות תמיכה לתחזוקת החומרה והתוכנה.

מנהלי ארגונים וקובעי מדיניות צריכים להתחשב באתגרים ספציפיים בזמן שהם מתכננים אסטרטגיה אופטימאלית ל-Big Data. דו"ח מקינזי טוען, כי לא כל המגזרים יוכלו ליהנות מ-Big Data, לאור מחסומים מחמירים במיוחד שיהיה צורך להתגבר עליהם כדי להפיק תועלת. גם מחסור בכוח אדם בעל יכולת אנליטית, המסוגל להתמודד עם ניתוח הידע, הנו מחסום. בעיקרון, קיים עדיין חוסר הבנה לגבי היתרונות המידיים והממשיים שה-Big Data מציע לחברות ולפרטים, כמו גם היעדר אמצעי אבטחה כדי להגן על המידע הפרטי.

האתגרים העומדים היום בפני מנהלי מערכות מידע בעידן ה-Big Data, שונים ומורכבים יותר מהעבר, בעקבות כמות הולכת וגדלה של דיסקים, גודל הדיסקים, ההגנות על מערך האחסון וההתאוששות מנפילת דיסק .על אף שהדו"ח, כמו גם האתגרים הצפויים, נראה מורכב ליישום, מקינזי מספקים דוגמאות טובות של חברות חלוציות שכבר הצליחו לנצל את ניתוחי ה-Big Data לטובתן. המטרה הקריטית העומדת בפני מנהלים, היא להתאים את היעדים העסקיים ליעדי ה-IT, כדי למקסם את התרומה לצמיחה העסקית ולהפוך אתגר להזדמנות.

נויברגר ציין ש-EMC החלה להשתלב בעידן ה-Big Data לפני כשנה וחצי, עם רכישת חברת גרינפלאם – ספקית בסיס נתונים מתקדם לטיפול וניתוח של נתונים רבים בנפחים גדולים, לרבות בתצורת מיחשוב ענן. בעקבות הרכישה, הקימה EMC חטיבה חדשה המתמקדת במוצרי מחשוב נתונים ובפיתוח כלי ניתוח עבור תופעת ה-Big Data. הטכנולוגיות של גרינפלאם שולבו בכל תחומי הפעילות של EMC, החל מפתרונות דה-דופליקציה של דטה-דומיין (Data Domain), ועד פתרונות RSA, חטיבת אבטחת המידע של EMC. השילוב של טכנולוגיות גרינפלאם עם התשתיות הווירטואליות של הענן הפרטי של EMC, הולידו פתרון המסוגל להתמודד עם עידן חדש של ניתוחי Big Data שנוצר מנפחי מידע הולכים וגדלים.

המחשת חזון ה-Big Data של EMC באה לידי ביטוי לפני מספר חודשים עם השקת EMC Greenplum Data Computing Appliance – מערכת מיחשוב נתונים משולבת, המבוססת ארכיטקטורת MPP Massively Parallel Processing (עיבוד מקבילי מסיבי). המערכת החדשה נועדה לסייע לארגונים להתמצא בקלות בכמויות העצומות של נתונים שהם יוצרים ומפיקים מתוך מגוון רחב של מקורות כדוגמת אינטרנט, רשתות הפועלות באופן תמידי, צרכנים, מערכות עקיבה וחיישנים. עם מהירות טעינת נתונים גבוהה במיוחד ורמת ביצועים משופרת, מאפשרת המערכת ניתוח של יותר נתונים, במהירות גבוהה יותר ובעלויות נמוכות יותר. התוכנות של גרינפלאם מטפלות בנתונים הרבים בצורה מהירה, על ידי הפרדתם לבסיסי נתונים קטנים יותר וטיפול בהם במקביל.

לדברי נויברגר, צעד אסטרטגי נוסף שהוכיח את כוונותיה הרציניות של EMC בעולם ה-Big Data, היה רכישתה של חברת הטכנולוגיה איסילון (Isilon Systems) לפני כשנה. איסילון, הקיימת מאז 2001, מתמחה במערכות אחסון נתונים לצורכי וידיאו, מדיה, HPC וצרכים נוספים הדורשים ניהול מידע בהיקפים נרחבים במיוחד, כגון מיפוי גנטי או ניטור מזג אוויר, ובדרישות ביצועים גבוהות במיוחד, כגון סביבות פיתוח שבבים ומערכות הנדסיות בכלל. יתרון נוסף בארכיטקטורה של מערכות איסילון, הוא יכולות ההרחבה הקלות במיוחד להיקפי אחסון גדולים במיוחד בזמן קצר מאוד וללא צורך בהשבתת המערכת. איסילון מספקת מערכות אחסון עם נפחים הנעים בין טרה-בייטים בודדים ל-15 פטה-בייט 15 (מיליוני ג'יגה-בייט).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים