חדרי המחשב יורדים אל מתחת לאדמה

החדשות הטובות הן שיש די הרבה נדל"ן בדמות חניונים וקומות מרתף פנויות ומחירם זול יחסית, משום שהם אינם ראויים לאכלוס משרדי ● הרשויות לרוב משתפות פעולה אם נדרש שינוי ייעוד, אם כי נדרש לעניין עו"ד טוב - ועורכי דין, ברוך השם, לא חסר במדינתנו

תופעה ישראלית ייחודית היא המגמה הגוברת של בניית חדרי שרתים תת קרקעיים. ארגונים מהסקטור העיסקי והציבורי בונים או מתכננים חדרי שרתים ממוגנים מתחת לפני הקרקע. הסיבה הברורה היא איום הרקטות והטילים – ישראל כולה בטווח של טילי האוייב וברור לכל שפגיעה בחדר שרתים של ארגון חיוני למשק, גם אם לא תגרום לאבדות בנפש, תגרום לנזק כלכלי עצום. בארגונים בסקטור העסקי, בעלי המניות עושים לעצמם חישוב פשוט: מה יקרה למחיר המניה אם יושבת חדר השרתים בגלל פגיעה קרובה או ישירה של רקטה או טיל? התוצאה היא, שארגונים רבים מחפשים לשכור או לרכוש נדל"ן המצוי מתחת לפני הקרקע. לי ידוע לפחות על שלושה פרויקטים גדולים שנמצאים בתהליך מתקדם בימים אלו בהיקף כולל של מעל 100 מיליון שקלים.

באחרונה אירחתי לקוחות מחו"ל שהתפלאו על המגמה הייחודית הזו. סיברתי את אוזניהם, ואמרתי שבכל מקום ממגנים את הדטה סנטר כנגד איומי הייחוס הרלבנטים: הוריקן בחוף המזרחי של ארה"ב, טורנדו במרכז ארה"ב, רעידות אדמה במערב ארה"ב, דרום אמריקה, יפן, סין וטורקיה, שיטפונות בחלקים נרחבים של אירופה וכן הלאה. בישראל מתעלמים לפי שעה מהסיכון של רעידות אדמה, אך מתייחסים ברצינות לסיכון הטילים. עניין של אופי.

מאחר וכאומה אנו לא מצטיינים בתכנון לטווח ארוך,  ונדל"ן מסוג זה אינו מצוי בידי הארגונים, הרי שיש למצוא אותם בשוק החופשי. החדשות הטובות הן שיש די הרבה נדל"ן בדמות חניונים וקומות מרתף פנויות ומחירם זול יחסית, משום שהם אינם ראויים לאכלוס משרדי. הרשויות לרוב משתפות פעולה אם נדרש שינוי ייעוד, אם כי נדרש לעניין עו"ד טוב – ועורכי דין, ברוך השם, לא חסר במדינתנו.

לפני שחותמים חוזה שכירות ארוך טווח, כדאי לבדוק כמה דברים, כמו זמינות של תשתיות לאספקת חשמל שתידרש לאורך חיי המתקן, האפשרות להתקין תשתיות למיזוג אוויר, מיגון מפני הצפה, תשתית תקשורת, דרכי גישה ועוד גורמים רבים שיש לבדוק באמצעות סקר מקצועי. אחד המאפיינים של קומות תת קרקעיות זמינות בדרך כלל הוא מגבלת גובה. לאלו שלא חיים את עולם חדרי השרתים, נקצר ונאמר שהגובה נדרש לצורך מעבר של ספיקת אוויר מספקת לצרכי מיזוג אוויר. גובה של 4 עד 5 מטרים נחשב מספק. במרבית החניונים והנדל"ן התת קרקעיים, הגובה המצוי הוא פחות מ-3 מטרים. אך אל דאגה, באמצעים הטכנולוגיים של היום ניתן לבנות חדר שרתים נפלא בגובה זה באמצעות קירור בצמידות גבוהה, הנקרא בפי העם (קצת בטעות) קירור מים.

אז אם אתה הבעלים של שטח תת קרקעי וניסית להשכיר אותו ללא הצלחה במשך שנים, דע לך שבהנחה שהתקיימו הגורמים הנ"ל, מהיום אתה הבעלים של אתר תשתית לדטה סנטר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים