לומדים ופוגשים את התעשייה

המכללה האקדמית דן מסכמת שנת לימודים ראשונה עם כ-200 סטודנטים, שחלקם הגדול מגיע מהתעשייה, עם הרבה ניסיון מעשי אבל ללא תואר אקדמי ● סא"ל (מיל') יובל שילה, מנהל העסקים החדש של המכללה: "היתרון הגדול שלנו הוא השילוב עם התעשייה. אני חושב שהמעורבות הזו היא הדבר החשוב ביותר, ויש צורך להמשיך ולהעצים אותה" ● היעד: 600 סטודנטים בתוך שלוש שנים

השנתון הסטטיסטי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסם השבוע, מתייחס בין היתר להבדלים בשיעור המועסקים בקרב בוגרי תואר ראשון באוניברסיטאות לעומת המכללות. נתוני הסקר מצביעים על יתרון למכללות: כ-93% מבוגריהם השתלבו בשוק העבודה, לעומת 89% מבוגרי האוניברסיטאות. נתונים אלה מגלמים את אחד היתרונות של הלימודים במכללות, שכן הן מאפשרות לשלב לימודים אקדמיים ועבודה בצורה קלה יותר. את המגמה הזו זיהו כבר לפני כמה שנים קבוצת יזמים, כאשר הקימו את המכללה האקדמית דן בפתח תקווה, המתמחה בהכשרת בוגרי מדעי מחשב, מערכות מידע ומנהל עסקים. המוטו העיקרי של המכללה הוא הרכבת תוכנית לימודים אקדמית שמיועדת בעיקר לאנשים שעובדים – רובם בתעשיית ההיי-טק וה-IT – שמסיבות שונות לא השלימו תואר אקדמי.

בימים אלו נכנס לתפקידו יובל שילה כמנהל העסקים הראשי של המכללה. שילה, סא"ל במילואים אשר נמצא כעת בחופשת פרישה מצה"ל לאחר 26 שנות שירות, מילא שורה של תפקידים, בהם מ"פ מיחשוב במטה הכללי של צה"ל ואחראי על הכשרת המיחשוב בכל המטה הכללי באגף המבצעים. קודם לכן כיהן בתפקידי פיקוד ומטה בתחום המיחשוב והתיקשוב בצה"ל.

שוק הלימודים בתחום מדעי המחשב ומערכות המידע די רווי. מה הבידול שלכם, מדוע שיבחרו דווקא בכם?
"אנו פונים לשני קהלי יעד. האחד, בוגרים שכבר עובדים בתעשיית ה-IT, בעלי ניסיון ללא תואר, המעוניינים להתקדם בחיים. היתרון שלנו הוא שהניסיון שהם צוברים מתורגם לנקודות זכות אקדמיות, אחרי שהם עוברים בחינות, וזה יתרון יחסי שאין בהרבה מוסדות אקדמיים. קהל היעד השני הוא צעירים בתחילת דרכם שרוצים להתמחות או במערכות מידע או במדעי המחשב, ומוצאים פה את הבית שלהם".

יש ביקורת על תנאי הקבלה במכללות, שכביכול עושות הנחות לסטודנטים כדי להתקבל. מה אצלכם?
"בדומה למכללות רבות, גם אנו מקבלים סטודנטים ללא פסיכומטרי. אבל תנאי הקבלה שלנו מחייבים ציון 85 ומעלה במתמטיקה 4 ו-5 יחידות. במידה שלא עומדים בתנאים יש להם אפשרות להשלים את החסר בלימודי קדם אקדמיים אצלנו. בנוסף, יש סינון די חזק במעבר בין הסמסטרים ובין שנה א' ל-ב', ואנחנו מקפידים על כך מאוד. תוכנית הלימודים מותאמת לדרישות המל"ג; הסטודנטים פה עובדים קשה, ויש לא מעט סטודנטים שדחינו אותם בשנה שעברה מאחר שלא עמדו בתנאי הסף. המרצים הם מהשורה הראשונה, בהובלתו של הדיקן פרופסור ניב אחיטוב, מוותיקי הענף ואיש אקדמיה מנוסה".

איך משלבים עבודה ולימודים לתואר ראשון במדעים?
"הלימודים כאן פרושים על פני יומיים-שלושה בשבוע, בעיקר בשעות אחר הצהריים, החל מחמש בערב ועד לשעות הלילה המאוחרות. התלמידים מקבלים תגבורים, ויש תמיכה אישית מצד כל אנשי הצוות וליווי צמוד. אך היתרון הכי גדול לדעתי, שמתאים מאוד לקהל שלנו, הוא המעורבות הפיזית והישירה של אנשי התעשייה. הם מרצים פה, שותפים לתוכנית הלימודים, יושבים בוועדות מקצועיות. יש לנו 12 ועדות משנה שמורכבות מאנשי התעשייה ואנשים שלנו, והן נפגשות לפחות אחת לרבעון. בעקבות זה אנו מעדכנים את חומרי הלימוד ומוסיפים עוד דברים".

כיצד אתם מסייעים להם למצוא עבודה אחרי התואר?
"תלמידים פוגשים במשך כל שלוש שנות הלימוד את אנשי השטח המובילים. חלקם, אם הם לא עובדים, מתקבלים לעבוד באותן חברות שהמרצים מגיעים מהן, ובכך אנו מסייעים להם למצוא עבודה אחרי התואר. אני חושב שמעורבות התעשייה היא הדבר החשוב ביותר, ויש צורך להמשיך ולהעצים אותה. יש גם לא מעט סטודנטים שנשלחים על ידי מקומות העבודה שלהם ללמוד ולהשלים תואר על מנת שיוכלו להתקדם, וזה מראה את האמון הרב שהתעשייה נותנת בנו כבר מהשנה הראשונה לתחילת הפעילות".

הכשרת מנמ"רים היא טרנד די חדש. מהי תפישת העולם שלכם בהיבט זה?
"אין ספק שאנו מזהים שיש צורך בדור חדש של מנמ"רים בעלי השכלה אקדמית. אנחנו משתדלים לייצר תוכנית לימודים הכוללת תמהיל בין מערכות מידע, כלומר הצד הטכנולוגי, ויסודות ניהול, היכולת לנהל ולאפיין פרויקטים. זוהי המגמה הגדולה שלנו, והיא מונה כ-100 סטודנטים – עובדה שמלמדת על הרלוונטיות של הנושא".

כמה אנשים מונה צוות המכללה?
"אנחנו מטה מצומצם המונה כ-20 עובדי מנהלה ו-50 מרצים. אנחנו מכללה שמנוהלת על ידי גוף מלכ"ר, לא מקבלים מימון ממשלתי, ולכן עושים את כל המאמצים להיות יעילים ותחרותיים בשוק. היעד שלנו להכפיל ולהשליש את מספר הסטודנטים שלנו בתוך שנתיים-שלוש, וזו משימה לא קלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    "היתרון" שלכם הוא שאתם גובים מחיר גבוה, ומפנים את הסטודנטים לספרות של האוניברסיטה הפתוחה, כי לכם אין כמעט ספרות... ובאופן אירוני, זה אפילו רשום בסיליבוס אצלכם... אז סיפורים לחוד ומציאות לחוד.

אירועים קרובים