השבוע שהיה

העולם כולו נושא עיניו לבירת בריטניה לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים מחר בערב, שיהיו ללא ספק המתוקשבים ביותר אי פעם ● וגם: בזק תספק אינטרנט אלחוטי חינם וייתכן שחקיקה חדשה תאלץ את בתי המלון לנהוג כמוה

האולימפיאדה שתיפתח מחר (ו') בערב בלונדון, אינה רק אירוע ספורט בינלאומי מרכזי, אלא גם פלטפורמה שבמסגרתה באים לידי ביטוי החידושים הטכנולוגיים שמאפיינים כיום את אורח חיינו. כבר כעת, עוד לפני הדלקת הלפיד האולימפי, ברור לכולם שתהיה זו האולימפיאדה המתוקשבת ביותר אי פעם.

על פי ההערכות, יצפו בטקס הפתיחה מחר כמיליארד צופים. כל אחד מהם יוכל לבחור האם לעשות זאת במחשב, במובייל או בשידורי הטלוויזיה. גם הדיווחים החיים משם יועברו באמצעות קשת רחבה של מכשירים, שזמינים כמעט לכל אחד מהמבקרים במקום – החל מטלפונים חכמים וטאבלטים ועד מחשבים ניידיים. רשת האינטרנט, והרשתות החברתיות בפרט, יצטרכו להשקיע משאבי רשת גדולים במיוחד כדי לעמוד בכל המידע שיועלה אליהן.

בפן הטכנולוגי, מהווה האולימפיאדה מעין מעבדת ניסוי לפתרונות מיחשוב מורכבים במיוחד, דוגמת מערכות מידע ואפליקציות חדשות, שלא לדבר על משאבי מיחשוב וכלי חומרה. די בנתק של שניה או בעיכוב כלשהו בקצב העברת המידע מפלטפורמה כלשהי, כדי לחרוץ את גורלן של חברות שלמות – קטנות כגדולות. אירועים בסדר הגודל של אולימפיאדה מהווים גם בסיס להוכחת היכולת של המצאות חדשות. בהקשר הזה אפשר לומר, שבמהלך המשחקים מזיעים מנהלי המיחשוב והמידע בלונדון לא פחות מהספורטאים.

עם זאת, לאולימפיאדה יש גם הקשר אחר, המוזכר רבות בעת אחרונה בתחום המיחשוב: התקפות סייבר, המהוות חלק מקשת האיומים הרחבה המרחפת על אירוע בינלאומי ענק מהסוג הזה. גם כאן יעשו טובי המוחות בעולם ימים ולילות, כדי לא לאפשר לאותם גורמים שמעוניינים בכך לקלקל לנו את החגיגה.

בהתחשב בכמויות המידע שייצרו המשחקים האולימפיים בלונדון, יש לתת את הדעת גם על סוגיית ה-Big Data. תהיה זו ודאי הוכחה נוספת לספקנים שבינינו, שהטרנד הזה חי, קיים ומהווה חלק בלתי נפרד מתחומים מקבילים, כמו BI ומובייל.

ואם כבר הזכרנו BI ומובייל, שני התחומים החמים הללו עמדו במרכז כנס המנמ"רים החצי שנתי, שנערך בתחילת השבוע במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. שני פאנלים מרכזיים והרצאת פתיחה מרתקת של פרופסור גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב, הבהירו למנמ"רים כי עליהם להתעורר ולהתחיל להתעניין בפתרונות למגמה חדשה זו, שמורכבותה מתעצמת דווקא בצל עידן המובייל, שבו כל עובד מביא איתו לעבודה את הטלפון החכם שלו ומבקש לעבוד באופן נייד. כדי להמחיש את התופעה, השתמש פרופ' אריאב בדוגמה של גשם: כולנו יודעים שהוא יגיע מתישהו, רק צריך לדעת להיערך עליו בצורה נכונה על מנת להישאר יבשים.

השבוע קיבלנו גם תזכורת לכך שתחום ה-SaaS הישראלי חי וקיים. כנס לקוחות Salesforce.com, המיוצגת בארץ על ידי חברת בלאט לפידות, היווה הפגנת כוח בלתי רגילה – תוצאה של עבודה מאומצת שכללה לא מעט חינוך שוק והחדרת מוצר נחושה.

אירוע נוסף שיצר הרבה רעש השבוע היה פיטוריו של מנכ"ל ענקית האבטחה סימנטק (Symantec), אנריקה סאלם, מה ששוב מוכיח כלל אצבע בתורת הניהול: לא משנה איזה מנהל תהיה, שורת הרווח היא שתקבע אם תגיע מחר בבוקר לעבודה או שתלך ללשכת התעסוקה.

והיה לנו השבוע גם סיפור על אינטרנט ציוני-חברתי: בזק חשפה תוכנית להענקת אינטרנט אלחוטי חופשי לכל לקוחותיה, בתנאי שיסכימו להקצות חלק קטן ממשאבי הרשת שלהם לטובת הכלל – משהו שמזכיר את טרנד מיחשוב הגריד שהיה פופולרי במיוחד לפני כמה שנים. מה שיותר מעניין במיזם הזה, מעבר לחובת ההוכחה שלו, הוא כיצד מסבירים זאת ל-900 אלף לקוחות. נראה שבזק תצטרך להפיק עוד הרבה סרטוני פרסומת על מנת להסביר לציבור הישראלי למה זה טוב.

בהקשר זה, קראנו השבוע גם על יוזמת חקיקה חברתית חשובה: לחייב את בתי המלון בישראל לספק לאורחיהם אינטרנט אלחוטי ללא תשלום, או במילים אחרות – להפסיק לעשוק אותנו בתעריפי גלישה מנופחים. להיכנס לחדר במלון ולהתחבר לעולם, כבר אינו בגדר מותרות. בתי מלון שלא יאפשרו זאת, לא ישרדו.

כבר ציינו בעבר שאחד הדברים המרגשים ביותר בעיסוק במיחשוב ובמערכות מידע, הוא היישום שלהם בתחומים שיכולים לסייע לבני אדם – בין היתר בהיבטים רפואיים וחברתיים. בסוף השבוע הבא יערך בירושלים כנס בינלאומי בנושא אוטיזם. אחד המסלולים בכנס יתמקד בטכנולוגיה, ויוצגו בו פתרונות מישראל ומהעולם, שמאפשרים להקל – ולו במעט – את הטיפול באנשים שלוקים באוטיזם – תופעה שהמדע והרפואה לא ממש יודעים לפענח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים