הפה שלי הוא המחשב

קלינאית התקשורת, יונית הגואל-קרניאלי, סיפקה לבאי כנס פורום C3 בסיציליה דוגמה מוחשית ומרגשת עד דמעות לאופן שבו המיחשוב מצליח לשפר את איכות חייהם של אלו שבאמת צריכים זאת

תרומתן של מערכות המידע והמיחשוב לאנושות מתפרשת על פני תחומים רבים בחיים, חלקם מרגשים יותר מאחרים. זאת, במיוחד כאשר אותן מערכות מאפשרות לאנשים לבצע פעולות שבלעדיהן החיים היו שמחים הרבה פחות, כמו למשל לדבר. אחד הסממנים של תסמונת ה-CP (שיתוק מוחין) היא אבדן יכולת הדיבור. יש האומרים שזו אחת הנכויות הקשות ביותר, המאמללת את חייהם של הסובלים מ-CP. לשמחתם ולשמחתנו, המדע והטכנולוגיה באים כיום לקראתם, בדמות כלים ומערכות המהווים חלק מתחום קליני רחב בשם תקשורת תומכת. הפתרונות שקיימים היום, כפי שתגלו מיד, לא מותירים אף אחד אדיש.

דוגמה מוחשית ומרגשת עד דמעות, קיבלו משתתפי כנס המנמ"רים והמנכ"לים של פורום C3, שנערך בסוף השבוע שעבר בסיציליה. במסגרת הרצאה שנשאה יונית הגואל-קרניאלי, מנהלת המרכז הארצי בעמותת עזר מציון, סיפרה הדוברת על תכנית להשאלת מכשירי פלט קולי, המאפשרים לילדים הלוקים שיתוק מוחין לתקשר עם הסביבה. זאת, באמצעות שימוש במחשב שמחליף את יכולת הדיבור הפגועה שלהם.

קרניאלי הייתה אורחת חברת גטר-טק, שלצד הפעילות המסחרית של החברה, מנהלת פעילות ענפה של מתן בסתר, שנחשפה לראשונה בכנס. הפעילות הזו, כך הסתבר, באה לידי ביטוי בתרומה של כמה מאות מחשבי פנסוניק (Panasonic) ייעודיים, המשרתים ילדים ומבוגרים ברחבי הארץ.

מהן בעצם מערכות פלט קולי? המדובר במכשירים שמבוססים על מנוע זיהוי דיבור ויודעים לדמות דיבור אנושי באמצעות לחיצה על מתג, שמסייע למשתמש לבטא את עצמו באמצעות מסרים שהולטו קודם לכן. קרניאלי, שהיא קלינאית תקשורת במקצועה, מתמחה בתחום התקשורת התומכת ומטפלת בילדי CP רבים שאינם מסוגלים לדבר. בכנס הוצגה המערכת של פנסוניק, שכוללת מתגים רבים המאפשרים למשתמש מגוון אפשרויות ביטוי, כדי שהוא יכול לבחור מה הוא רוצה לומר בכל מצב.

קרנאילי סיפרה, כי בישראל חיים כ-100 אלף בני אדם שאינם יכולים לדבר, וציינה כי הדרך היחידה שבה אפשר להקל עליהם במעט את הסבל, היא באמצעות נגישות למערכות מחשב שמספקות תקשורת חלופית. בשל עלותן הגבוהה, הן מושאלות על ידי עזר מציון במימון הביטוח הלאומי. פנסוניק, באמצעות גטר-טק, מסייעת לצמצם את התורים הארוכים שיש למערכות אלו.

אבל לא רק הטכנולוגיה חשובה במערכות אלו, אלא גם הנדסת האנוש. ידוע הוא שפנסוניק מתמחה בייצור מחשבים מוקשחים לתנאי שטח קשים. כך, גם לילדי CP עם מוגבלות בדיבור יש צרכים מיוחדים. המחשב הוא הרי הפה שלהם, ולא פעם קורה שהמחשב סופג נוזלים או שיירי אוכל. בזכות ההקשחה, המחשבים לא ניזוקים ומאפשרים לילדים להמשיך לתפקד – ולדבר!

במהלך הרצאתה בכנס, הציגה קרניאלי סרטון מרגש של ילד בן 7 מאזור השרון, שמטופל על ידה באופן אישי. הילד, ליעד שמו, מצליח לתקשר איתה ועם חבריו בעזרת המחשב, שלמעשה מחליף את מיתרי הקול שלו ומסייע לילד להביע את כל מה שהוא רוצה להביע.

השורה התחתונה: העולם הטכנולוגי שבו אנו חיים משרת אמנם את הצרכים היומיומיים שלנו, אבל מסייע גם בשיפור איכות חייהם של אלפי משפחות וילדים שיכולים כעת לדבר כמעט כמו כולנו, בעזרת המחשבים. זוהי הרמה הגבוהה ביותר של תרומה מדעית חשובה לחברה והסיבה שרק מעטים נהנים ממנה קשורה כבר לעולם החומרי – כסף. באי הכנס בסיציליה, מנמ"רים ומנכ"לים, ששמעו בהתרגשות רבה את סיפורה של קרניאלי, חזרו הביתה עם מטען חשוב ואולי יצטרפו גם הם כתורמים למיזם החשוב הזה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים