המקום שבו גלובליות וטכנולוגיה נפגשות

הכנס הכלכלי היוקרתי הבינלאומי בדאבוס שמתקיים השבוע, מייצג בין השאר את החיבור בין עסקים, טכנולוגיה וחדשנות ● סקר של ג'נרל אלקטריק, שנערך בקרב מנהלים בכירים בארגונים, העלה שמרביתם סבורים שחדשנות היא מרכיב מרכזי בכלכלה בכלל ובעסקים שלהם בפרט

הכנס הכלכלי היוקרתי הבינלאומי בדאבוס שמתקיים השבוע, מארח 2,500 איש, נציגי המאיון העליון של העולם. ההערכות הן שהארגונים שהם מייצגים, שילמו 71 אלף דולרים כל אחד, כדי ליהנות מהזכות להתחכך זה בזה וגם לעשות עסקים. כראוי, גם השנה יש בדאבוס ייצוג נכבד לטכנולוגיה ולהיי-טק.

במסדרונות ניתן יהיה לראות זה לצד זה את ביל גייטס, מארק צוקרברג – מנכ"ל פייסבוק (Facebook), אריק שמידט – מנכ"ל גוגל (Google) עד לא מכבר, מחליפו, לארי פייג', ובוודאי עוד אחרים. זה לא מקרי. על סדר היום של הוועידה עומדים שלושה נושאים מרכזיים: המשבר הכלכלי העולמי ובעיקר משבר הדולר, הגלובליות שהולכת ומתרחבת וחוסר השקט בעולם הערבי – עובדה שעלולה להיות לה השפעה על הכלכלה העולמית, בגלל אינטרסים כלכליים שיש לעולם המערבי בעולם הערבי.

הגלובליות נתפסת כתלוית חדשנות, שהיא פונקציה של טכנולוגיה. סקר של חברת ג'נרל אלקטריק (General Electric), שנערך בקרב מנהלים בכירים בארגונים ופורסם בפתח הכנס, העלה כי מרביתם סבורים שחדשנות היא מרכיב מרכזי בכלכלה בכלל ובעסקים שלהם בפרט. לדעה זו שותפים גם 84% מהמנהלים מישראל שהשתתפו בסקר.

החדשנות באה לידי ביטוי לא רק בפיתוח דברים חדשים, אלא באימוץ כלים ותהליכים מוטי טכנולוגיות. אלה מאפשרים לארגונים וגם למדינות להתייעל, לחסוך משאבים ולהפנות אותם לצרכים חשובים אחרים. ההיבט הזה, של החדשנות, בולט מאוד בקרב באי הכנס. הנה אנקדוטה: אחד העיתונאים שמדווח מדאבוס כתב אתמול (ד') שבעוד שמנהלי חברות גדולות השקיעו ים של דולרים כדי לשלוח נציגות ולהשתתף בדאבוס, הרי ש-אפל (Apple), שלא הוזמנה לכנס, עשויה להיתפס בו כדבר החם והלוהט.

אחת הסיבות לכך היא שמרבית המשתתפים בכנס נושאים בידם את ה-iPad ונהנים משורה של שירותים ויישומים שאפל העמידה לרשותם חינם בכנס. ההמצאה החמה של אפל בולטת בכנסים, במסיבות העיתונאים ובארוחות הערב הנוצצות. שלא לדבר על יישומי iPhone שהושקו ופותחו במיוחד עבור הכנס היוקרתי הזה. אפילו דימיטרי מדוודב, נשיא רוסיה, שילב בהרצאת הפתיחה שלו בכנס מיצגים ושקפים מתוך ה-iPad שלו. זאת, אף שעדיין ניתן לראות כמויות גדולות של מכשירי בלקברי (BlackBerry) באירוע. הנה כי כן, אפל, למרות שאינה נוכחת, זוכה לחשיפה הגדולה ביותר.

כמובן שאפל לא לבד. משתתפי הכנס נחשפו לחידושים בתחום מחשבי הלוח של יצרנים גדולים אחרים כמו מוטורולה (Motorola), סמסונג (Samsung), יישומים שמבוססים על אנדרואיד (Android) ועוד. פירמת ראיית החשבון PWC הגרילה מכשירי iPad בין אלו שהסכימו להשתתף בסקר שהיא עורכת בקרב הנוכחים באירוע.

פרשנים טכנולוגיים לא רואים בכל המתואר פה מקריות לשמה. העולם הגלובלי מבין היטב ששימוש נבון בכלים טכנולוגיים מאפשר לכל אחד להיות זמין ונגיש. גם הרשתות החברתיות משחקות תפקיד חשוב בדאבוס, ומקשרות בין אנשי העסקים הגולשים בהן.

גם בדיונים הכלכליים שבהם ישתתפו ראשי מדינות ומנהיגים כלכליים בעלי שם, ביניהם פרופ' סטנלי פישר – נגיד בנק ישראל שלנו. ניתן גם יהיה למצוא את החיבור בין כלכלה יציבה לבין השקעה בטכנולוגיה. העולם הפיננסי עסוק כיום במשבר הדולר ומטבעות של מדינות נוספות. מומחי כלכלה שוברים את הראש כיצד למנוע אפקט דומינו של התמוטטות כלכלות של מדינות. התובנה היא שכסף, אשראי, הלוואות ומימון הצלה – אינם הפתרונות. אלה מצויים אי שם בין יישום מדיניות מוניטרית נכונה, כזו המבוססת בין היתר על השקעה יעילה וממוקדת בכלים שישפרו תהליכים, יחסכו משאבים ויאפשרו למדינות העולם להקצות את המשאבים למקומות הנכונים. הגלובליות היא מנוע חזק ביותר, שמייצר דפוס אחיד של תרבות ניהול וממשל בכל המדינות המערביות, תוך שהיא מדלגת על אלמנטים לאומיים המאפיינים כל מדינה, כי לגלובליות אין גבולות.

הסקר של ג'נרל אלקטריק דירג את עשר המדינות שנחשבות לחדשניות. ארה"ב דורגה במקום הראשון וישראל שובצה במקום התשיעי – מקום מכובד ביותר. אין ספק שבסערות הכלכלית והפוליטית שבהם העולם נתון כיום, ישראל נתפסת כחדשנית, כמי שהצליחה לעבור את המשבר מבלי לטבוע בין הגלים הסוערים. אפשר לסמוך על נציגינו שם, סטנלי פישר, גליה מאור ואחרים, שידעו לייצג את ישראל ולספר לראשי המדינות כיצד אנו יודעים לחבר בין טכנולוגיה, חדשנות, וכלכלה גלובלית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים