המלחמה היא משבר, אבל גם הזדמנות להיי-טק

בכירי הענף התכנסו היום (א') בוועידת הפסגה של אנשים ומחשבים כדי לדון באתגרים שעומדים בפניו על רקע המלחמה, ובהזדמנויות שההתאוששות הצפויה מהמשבר מביאה איתה ● אם לסכם בקצרה: בסך הכול, תמונת המצב אופטימית

ועידת הפסגה של ההיי-טק הוכיחה שבהחלט יש מקום לאופטימיות.

קשה היה שלא להתרגש הבוקר (א') במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון. המקום, שאירח את ועידת הפסגה Top Summit 2024 של אנשים ומחשבים, היה גדוש ומלא מפה לפה בבכירים ומומחים מהענף, שבאו לשמוע על ההתפתחויות האחרונות, ובעיקר על השפעת המלחמה על ההיי-טק, האתגרים שהיא מביאה איתה והיציאה הצפויה מהמשבר, מתישהו (בתקווה שקרוב ככל האפשר), ביום שאחרי.

יותר משלושה חודשים אחרי פתיחת המלחמה, מתרבים הדיבורים על היום שאחרי. אמנם לא בממשלה, אבל כן בכלכלה ובהיי-טק – וזה היה ניכר כמעט מכל נאום, הרצאה ופאנל בוועידה. ראשי ובכירי הענף רואים את עצמם כנהגים של הקטר של המשק, זה שיוציא אותו מהמשבר ויחזיר אותו לצמיחה.

השאלה הגדולה היא: איך עושים זאת? איך אותם "נהגים", יחד עם ה-"נוסעים" שלהם (העובדים), ינהגו על ה-"כביש" של מדינת ישראל? הבון טון בין הדוברים בוועידה היה שהדרך לחזור לצמיחה היא התייעלות, שתהיה מבוססת בעיקר על טכנולוגיה, אוטומציה של תהליכים, בינה מלאכותית, טרנספורמציה דיגיטלית ומעורבות פעילה של הממשלה. כל אלה הם לא רק מילים מפוצצות, אלא כאלה שמיתרגמות למעשים, או לפחות יכולות להיתרגם.

עצם קיומה של ועידת הפסגה היום היא אירוע בפני עצמו. אירוע שמסמל אופטימיות – שהקטר של המשק יוביל אותו ליציאה מהמשבר ולניצול ההזדמנויות שהוא מעלה, ושעוד יעלו בעתיד

חלק מאותו תרגום למעשים מצוי בממשלה: היא, שתפקידה הוא לסייע לענף (יותר מהמידה המוגבלת שבה היא מסייעת כעת), צריכה בעצמה לבצע פעולות רבות של התייעלות. למשל, סגירת משרדים מיותרים. אלא שיש כאן אתגר: איך מתייעלים מבלי לפגוע בשירות לאזרח? יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר, היטיב להשיב: הוא אמר שהתייעלות לשם התייעלות, צמצום שירותים וסגירת משרדים תפגע באזרחים ובשירותים, והדרך להתייעל היא השקעה מתמשכת בדיגיטציה ובאוטומציה של תהליכים. ולא רק: רוטנברג ציין דבר שעד כה שמענו עליו בעיקר במגזר העסקי – שלא מעטים מעובדי המדינה עברו לעבוד מהבית, מה שיוצר הזדמנות לצמצם בשטחי נדל"ן, ולמקסם עלויות מחשוב ושרתים.

מעבר לזה, ואתגרים אלה צוינו בפאנל מנמ"רי הממשלה, שהיה חלק מהאירוע – על החברים בשלטון לממש מכרזים, ולעשות את כל מה שצריך כדי שבעידן אי הוודאות הנוכחי תהיה לפחות ודאות אחת: שהרציפות התפקודית של הממשלה תישמר, ותתאפשר בכל מצב. כמו כן, עליהם לוודא שהענן הממשלתי, נימבוס, יעמוד באחד היעדים המרכזיים שלו – להיות מנוע לשיפור השירותים של הממשלה.

מה שבממשלה צריכים להבין

היבט אחר, ולא פחות חשוב, של הממשלה הוא תפקידה לסייע להחזרת המשק לצמיחה. הדוברים בפאנלים השונים הדגישו שבקריית הממשלה בירושלים צריכים להפנים שהזרמת תקציבים להיי-טק היא לא עוד סעיף הוצאות, אלא השקעה מניבה, שמייצרת את היכולת לחזור לצמיחה. ח"כ אורית פרקש הכהן, לשעבר שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אמרה כי הגדלת תקציב רשות החדשנות במיליארד שקלים, שלפחות חלקם יופנו לסטארט-אפים, זה חשוב, אבל הממשלה לא מקדמת נושאים לא פחות חשובים, כמו מדע, חינוך טכנולוגי והשקעה בחברות גדולות, שמייצרות את מרבית ההכנסות של ההיי-טק, את מרבית היצוא שלו ואת מרבית מקומות העבודה בענף. לצורך כך צריכים בממשלה להפנים שענף ההיי-טק אינו מקשה אחת.

עוד צריכים להפנים בממשלה שאחד המרכיבים החשובים של ענף ההיי-טק הוא ה-IT, אבל זה דבר יותר כללי, ולא קשור בהכרח למלחמה ולהתאוששות ממנה. המלחמה לא פגעה בצורה דרמטית בחברות ה-IT. אמנם, הייתה ירידה במכירות, אבל העובדה שהמלחמה פרצה ברבעון האחרון של השנה, ושבדצמבר 2023 החלה התאוששות, איזנה אותה במשהו.

ועידת הפסגה של ההיי-טק, היום (א').

ועידת הפסגה של ההיי-טק, היום (א'). צילום: יניב הלפרין

השאלה היא מה יהיה ב-2024, והתשובה תלויה, במידה רבה, באירועים חיצוניים – המשך המלחמה, מצב חוסר הוודאות – האם הוא יימשך כפי שהוא, יצטמצם עד כדי ודאות מלאה, או, חלילה, יעלה? המסקנה מהוועידה היא אופטימית – שאפשר להפוך את "הברבור השחור", המשבר, להזדמנויות חדשות, לצמיחה, ליצירת שווקים ופתרונות חדשים.

השורה התחתונה: ועידת הפסגה שנערכה היום היא האירוע הפיזי הענק הראשון שאנחנו, באנשים ומחשבים, עורכים מאז תחילת המלחמה (קדמה לו ועידה גדולה, אך קטנה יותר, שעסקה בסייבר). הוועידה הייתה אמורה להתקיים ב-15 באוקטובר, אבל אז באו האירועים הנוראיים של ה-7 באוקטובר וטרפו את הקלפים. לכן, עצם קיומו של האירוע היום הוא אירוע בפני עצמו. אירוע שמסמל אופטימיות – שהקטר של המשק יוביל אותו ליציאה מהמשבר ולניצול ההזדמנויות שהוא מעלה, ושעוד יעלו בעתיד.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אנונימי

    כמה רווח ? לפיד מעורך רק שיש חושך , מים במדבר זה דרוש , לאן פניינו?

אירועים קרובים