מהם אתגרי המנמ"רים לשנה הקרובה?

2023 הייתה מלאת אתגרים למנמ"רים, במיוחד בישראל, עקב השלכות המהפכה המשפטית והמלחמה ● למרבה הצער, נראה ש-2024 לא הולכת להיות שנה טובה יותר ● מה עושים? לאתר CIO יש כמה המלצות

כדאי למנמ"רים להתכונן לאתגרים האלה, ולעמוד בהם, כדי שיהיו להם כמה שפחות כאבי ראש.

השנה שהסתיימה לא מכבר הייתה ללא ספק שנה מאתגרת, בלשון המעטה, גם בכל הקשור ל-IT. המשבר הכלכלי העולמי, ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות, הסייבר ואצלנו, בישראל, גם המהפכה המשפטית והמלחמה השפיעו גם על המנמ"רים והמנהלים הטכנולוגיים הנוספים. לא תהיה זו טעות לכתוב שכולנו מייחלים בימים אלה ביתר שאת לשנה טובה יותר, וכך גם המנמ"רים לגבי פעילות ה-IT של ארגונם. אלא שלמרבה הצער, לא אנשי בשורות אנחנו: על פי ההערכות, השנה הקרובה לא הולכת להיות יותר קלה מקודמתה, כולל לא למנהלי מערכות המידע.

ההערכות האלה מאתגרות את מנהלי ה-IT בבואם לבצע את תכנון העבודה לשנה הקרובה, ובמיוחד לתעדף מה חשוב יותר ומה פחות. כדי לנסות לענות, ולו חלקית, על האתגרים האלה, האתר CIO אסף טיפים והערכות משורה של מנהלי מערכות מידע בכירים. אמנם, מדובר במנמ"רים אמריקנים, אבל עצותיהם רלוונטיות גם לעמיתיהם הישראלים.

לתעדף בקרת נתונים וסייבר, ולא לרדוף אחרי כל פיתוח

העצה הראשונה של המרואיינים בכתבה של CIO היא לתת עדיפות למה שקשור לבקרת נתונים. בכל ארגון יש כמויות של מידע ממקורות שונים, ועל המנמ"ר למקסם מינוף טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית ואנליטיקה לטובת ארגונו. כך יש סיכוי טוב יותר שהנתונים יהיו נגישים וזמינים יותר.

אתגר נוסף הוא איזון נכון בין חדשנות למצוינות תפעולית. אין ספק שגם השנה נראה התפתחויות טכנולוגיות, גם אם לא ברמה של הבינה המלאכותית היוצרת, שניצניה נראו ב-2022, אבל הפריצה הגדולה שלה אירעה ב-2023. הטכנולוגיות האלה "יעלו על שולחנם" של המנמ"רים, והתפקיד שלהם בהקשר זה הוא לדעת לא להתלהב יותר מדי מכל חדשנות. זה לא סותר את העובדה שהם צריכים להיות כל הזמן עם היד על הדופק, לוודא שהם לא מפספסים טכנולוגיות שיכולות לתת לארגונם יתרון על פני המתחרים, ואולי אפילו יותר מזה לוודא שהעמיתים שלהם מהחברות המתחרות לא משיגים אותה לפניהם. מומלץ למנמ"רים לקרוא ספרות מקצועית וללמוד כיצד ניתן לגלות טכנולוגיות פורצות דרך ומשבשות, במובן החיובי, בתוך זמן קצר.

נושא אחר שחייב לקבל תעדוף השנה – בפרט השנה – הוא הסייבר. העולם כולו מצוי ב-"מגפת סייבר", עם מתקפות בהיקפים חסרי תקדים. ישראל היא אחת המטרות המועדפות על ההאקרים, והאויבים שלנו – ובפרט איראן, החמאס והחיזבאללה – לוחמים בנו גם בממד הקיברנטי. יובל סיני, בכיר במערך הסייבר הלאומי, אמר היום (ד') בכנס ICS CyberSec 2024 של אנשים ומחשבים כי "התוקפים העלו שלב במהלך המלחמה, והם מתמקדים בתקיפות לשיבוש וגרימת נזק, בעוד שבעבר ההתמקדות הייתה בביצוע מתקפות למטרות ריגול וגניבת מידע".

ההאקרים מחפשים באופן רציף אחר החולשה הראשונה שהם מזהים בארגון, וגם אחר הטעות הראשונה של המנמ"ר או מנהל האבטחה, כדי לבצע את הפריצה – תהא הסיבה אשר תהא. כחלק מההיערכות לכך, גם השנה חשוב שהמנמ"ר ומנהל האבטחה יתמקדו בבניית צוותים ותהליכים שיאפשרו התאוששות מהירה, שהיא קריטית במקרה של מתקפות סייבר, ולא רק עצם הפריצה והנזקים שלה.

זה מתקשר לאתגר נוסף, וגדול, שימשיך להיות השנה על סדר יומם של המנמ"רים – אתגר ההון האנושי. הטכנולוגיות החדשות דורשות מיומנויות שונות, ועל מנהלי מערכות המידע לעקוב אחרי השינויים האלה וללמוד איך שוק העבודה העתידי יפעל. יחד עם זאת, ההמלצה של המנמ"רים שהתראיינו לכתבה של CIO היא שחשוב לתחזק את יכולות כוח העבודה הקיימות, כמו גם לבסס תרבות בעלת ביצועים גבוהים, שמוכנה לספק תוצאות באקו-סיסטם הטכנולוגי. בכלל, הם ממליצים לבנות תוכניות על סמך כישורי העובדים שיש למנמ"ר.

AI וטרנספורמציה דיגיטלית

הבינה המלאכותית וה-GenAI ימשיכו להיות גם השנה במרכז הבמה, כדי להניע חדשנות עסקית והתייעלות. אלא שב-2024, יותר מבכל שנה אחרת, המנמ"רים חייבים להבטיח שימוש בטוח ב-AI, שהסכנות שהיא מביאה איתה רק הולכות וגוברות. לכן, על המנמ"ר לדעת לזהות איזה שימוש בבינה מלאכותית לא רק יביא את התועלת הרבה ביותר לארגון, אלא גם שהוא יהיה השימוש הבטוח ביותר עבורו.

2024 תהיה עוד שנה שבה המנמ"רים יצטרכו להמשיך לאתגר את ההנהלה בכל מה שקשור לטרנספורמציה הדיגיטלית – בין אם הארגון שלהם ביצע אחת כזאת, ובמיוחד אם לא. יהיה עליהם לוודא שהמנכ"לים שלהם מפנימים שבאמצעות דיגיטציה של תהליכים ובינה מלאכותית, הארגון ישיג את ההאצה הדרושה כדי למקסם את התועלות ממערכות המידע שיש בו.

ומה אצלנו?

כאמור, ההמלצות הללו מתאימות גם לארגונים בישראל. אלא שאצלנו יש גם מרכיבים שלא קיימים במדינות אחרות, וכפי שצוין בתחילת הטור, ראינו את זה היטב ב-2023 עם השפעות המהפכה המשפטית והמלחמה. אתגרים אלה מחייבים את ההנהלות, ובתוכן את המנמ"רים, להתאים את תוכניות העבודה של הארגונים למציאות המשתנה. בימים אלה, ארגונים משלימים את תוכניות העבודה לשנה זו, גם הטכנולוגיות – תוך התאמה למצב במדינה, עם היערכות ותכנון לטווח ארוך, כדי לא לפגוע בתהליכי הצמיחה והחדשנות של הארגון, אבל גם עם התייחסות לאתגרי הטווח הקצר שהמלחמה מביאה איתה. הנושא הזה יידון בפאנל מנמ"רים שייערך בוועידת הפסגה של אנשים ומחשבים, שתתקיים בעוד כשבוע וחצי, ב-21 בינואר.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים