לעשות סדר בבלגן

הקשר בין המידע והתהליכים אינו מובן מאליו ● כדי ליצור את הלינק המושלם בין השניים, דרושים כלים ואנשים שמבינים בזה ● אם בעבר ההטפה לטובת יישום תפיסת ECM המורכבת מאינסוף תהליכים ואירועים הייתה בגדר Nice to have, הרי שהיום היא כבר נוגעת בלב ליבם של ארגונים

ECM (ר"ת Enterprise Content Management) או ניהול תוכן בעברית, הוא שם כולל לטכנולוגיה שמאפשרת לנהל את תהליכי המידע הארגוניים. למרות שרוב המידע בארגונים קיים כיום במקורות דיגיטליים, במרבית הארגונים עדיין נמצא איי מידע שפזורים בפורמטים שונים, משרתים צרכים שונים ומגיעים מפלטפורמות מיחשוביות שונות שאין קשר ביניהן.

בתחילת העשור הקודם, כאשר המעבר של הארגונים לתוכן דיגיטלי היה בעיצומו, התמקדו רוב המאמצים בהמרות מסמכים, סריקות והקמת מאגרים דיגיטליים. מאז חלה התקדמות רבה, וככול שסביבת העבודה בארגון הפכה לדיגיטלית יותר, כך גדל גם הצורך להבנות את המידע.  נדרשו כאן פתרונות טכנולוגיים חכמים, שיפעלו לצד תפיסה ארגונית. המטרה: עבודה יעילה יותר.

ב-2006 החל שוק ה-ECM לעבור קונסולידציה מואצת, כאשר הרכישה הבולטת ביותר היתה זו של יבמ (IBM) את פיילנט (FileNet). עסקה זו הציבה את יבמ בשלישיה הפותחת של השוק, לצד אופן-טקסט (OpenText) ו-EMC – שרכשה את דוקומנטום (Documentum).

תמונת השוק לא השתנתה בהרבה מאז. בעוד שבעולם טוענת EMC שהיא הדומיננטית ביותר בשווקים הארגוניים, הרי שתמונת המצב בשוק הישראלי קצת שונה. אמנם אין נתונים רשמיים על השוק הישראלי, אך הערכות שונות קובעות שפיילנט של יבמ היא בעלת הנוכחות הגדולה ביותר בשוק, בעיקר בשני מגזרים בולטים: הפיננסי והציבורי.

IFN מקבוצת יעל, המתמחה בתחום ניהול התוכן, היא זו שמטמיעה את פתרונות פיילנט בארגונים בארץ. הבוקר (ד') ערכה החברה כנס לקוחות שבו הציגה את הפתרונות שלה בתחום והביאה סיפורי לקוח. משה (צ'יקו) יבניאל, משנה למנכ"ל IFN, העריך באירוע שהיקף שוק ה-ECM העולמי הוא כחצי מיליארד דולרים. למרות זאת, אמר, יש עוד עבודה רבה – לא רק בהגדלת השוק, אלא דווקא בצמצום היקף כישלונות פרויקטי ECM. על פי יבנאל, 40% מהארגונים שהלכו ל-ECM נכשלו, בין היתר בגלל הערכת חסר.

הנתון הלא-מחמיא הזה מתחבר למסר המרכזי שניסו אנשי IFN להעביר למאזינים: הקשר בין המידע והתהליכים אינו מובן מאליו. כדי ליצור את הלינק המושלם בין השניים, דרושים כלים ואנשים שמבינים בזה. אם בעבר ההטפה לטובת יישום תפיסת ECM המורכבת מאינסוף תהליכים ואירועים הייתה בגדר Nice to have, הרי שהיום היא כבר נוגעת בלב ליבם של ארגונים. היא יכולה להיות הסיבה לחוסר יעילות או אפילו הגורם להפסד נתחי שוק – למשל בשווקים בהם השירות הוא הקובע, אבל המערכות מתפוצצות מרוב מידע והמשתמשים לא ממש יודעים מה לעשות עם זה. אין הרבה ברירה: צריך לעשות סדר בבלגן, ויפה שעת קודם.

השורה התחתונה: שוק ה-ECM הפך להיות השוק של הגדולים. העיקר בו הוא לא עצם הבחירה בתהליך, אלא ההטמעה שלו – שנוגעת בלב ליבו של אי הסדר הארגוני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים