האפליקציה שמניעה את העולם

Waze הישראלית הסבה הרבה אושר וגאווה עם בחירתה ליישום הטוב ביותר בתערוכת המובייל MWC 2013 בברצלונה ● האפליקציה כחול-לבן יצרה מהפכה עולמית, עם 40 מיליוני משתמשים ושינויים בהרגלי הנהיגה שלנו – ועם זאת אסור לשכוח שמדובר בתוצאה חיובית נוספת של אומת הסטארט-אפים, אותה יש להמשיך ולטפח

היכן מוצדק לנהוג עם חיוך על השפתיים? Waze

תערוכת הטלקום MWC 2013 בברצלונה, מבלי כוונת מכוון, הפכה להיות אחד האירועים החשובים ביותר בעולם הטכנולוגי בכלל ובתחום הטלקום בפרט. יעידו על כך ההתפתחויות המהירות בתחומי התקשורת, הטלפונים החכמים ומחשבי הלוח, אשר רעבים ליישומים חכמים שעוזרים לנו בחיי היום היום. כזו היא האפליקציה Waze, שזכתה אתמול (ג') לפרס היישום הטוב ביותר בתערוכה. יש בכך הרבה יותר מגאווה לאומית כחול-לבן, או אם תרצו – "תיקון" לאכזבה שנחלנו בתחילת השבוע בטקס האוסקר.

בקרב הגולשים הישראלים, Waze תפסה כאש בשדה קוצים. אף אחד לא התפלא. אחת החוויות היותר קשות של הישראלי הממוצע, היוצא כל יום לעבודתו וחוזר עם ערב, היא בעיית התנועה והפקקים. הדיווחים ממוקדי התנועה למיניהם נשמעים בכל בוקר כהקלטה ממוחזרת של יום האתמול ושלשום – אותם כבישים, אותם פקקים ובאותן שעות.

ברחבי העולם, הז'אנר של מוקדים המדווחים על פקקים, בכבישי אירופה או בארה"ב, נולד כי למדווחים על הפקקים יש תפקיד נוסף – הם גם משדרים איפה יש חלופות לנתיבי תנועה פתוחים, פריווליגיה שלא קיימת אצל השדרן בישראל מהסיבה הפשוטה שאין חלופות. שכן, כאשר כבישים ראשיים דוגמת כביש 1, כביש 4, כביש 2 ונתיבי איילון פקוקים – שום דרך חלופית לא תעזור.

התסכול הזה, שמלווה לפעמים בלא מעט עצבים שוודאי לא מועילים לבריאות, היה כנראה בין המניעים שהביאו את היזמים הישראלים אורי לוין, אמיר שבתאי ואורי שנער לפיתוח היישום, שרא אור ב-2008. הם הבינו שלמרות המצוקה הנוראית של מצב התנועה בכבישים, יש דרכים לסייע לנהג הישראלי לנווט בפקקים. בכנס Mobility 2011, הציג לוין, ממייסדי החברה, מספר פרטים מעניינים. לדבריו, הנהג הישראלי הממוצע משתמש באפליקציה זו 11 פעמים בחודש, ומבצע גלישה סלולרית ממוצעת של 340 דקות – זמן רב יותר מהזמן שהוא מדבר פיזית.

לוין ושותפיו סבורים כי הם מצליחים לחסוך לנהג הישראלי 5 דקות ביום. תכפילו את זה בשנה, ובמיליוני נהגים שנעים על הכבישים בכל יום, ותגיעו לחיסכון עצום של זמן – בעיקר במונחי עבודה – שמתורגם למיליוני שקלים. לוין לא טעה כאשר אמר באותו כנס כי הם מסייעים לנהג הישראלי הרבה יותר מאשר שר התחבורה ישראל כץ.

היתרון באפליקציה זו נעוץ בהיותה רב תוכנית: היא מסייעת בניווט בדרכים, למקומות שייתכן כי מעולם לא היינו בהם, תוך שהיא מדווחת לך מה חבריך הנהגים, אחיך לצרה, עוברים ברגעים אלו ומעדכנים. זאת ועוד, היא גם משמשת כמפה וירטואלית מדוייקת ביותר, שמאפשרת לך להתמצא במרחב. Waze שינתה לא מעט את הנורמות ההתנהגותיות בישראל, למשל בקביעת פגישות וזימונים בין חברים ועובדים. כבר לא צריך לשלוח מפה עם הסברים מפורטים איך להגיע – "הפעלתי את ה-Waze", יאמר לך האורח שמגיע מרחוק.

אבל הדבר הכי חשוב והעוצמתי יותר ב-Waze מקופל בעובדה שהיא אינה נחלת הנהג הישראלי בלבד. על פי הנתונים שפורסמו בתערוכה בברצלונה, למעלה מ-40 מיליון נהגים משתמשים באפליקציה. זהו מספר עצום, שמייצר קהילה של אנשים, המבצעים מדי יום פעולות דומות – נסיעה לעבודה או ניווט – ונתקלים בבעיות דומות, ובאופן מפתיע מצליחים למצוא לעצמם פתרונות שמקלים מעט על חייהם.

על המהפכה הזו אחראית גם מדינת הסטארט-אפים כחול-לבן. אף אחד עדיין לא פיצח את ה-DNA הזה, אבל כל העולם יודע שהוא קיים והוא בא מארץ הקודש. חוקרי טכנולוגיה ותרבות דיגיטלית בוודאי יגידו שכל פתרון טכנולוגי בעל נגישות, חינמי ופשוט לשימוש הוא בעל סיכוי רב יותר לתפוס את כל העולם. כאשר מדובר ביישום שמנסה לפתור בעיה של מיליוני בני אדם בעולם, אין סיבה בעולם שהוא לא יהפוך לאפליקציה הטובה ביותר. עם הצלחה כזו, יכלו להרשות לעצמם היזמים לדחות שמועות שענקית כמו אפל (Apple) רוצה לרכוש אותם. המזל הגדול שלהם הוא שלא צפוי שום קסם שיפתור את בעיות התנועה, בישראל כמו בעולם, וכל עוד נמשיך לעמוד בפקקים נחפש כל דרך להיחלץ מהם – ולו רק לכמה דקות.

וכן, שוב ושוב אנו חייבים להיות אלו שמקלקלים את השמחה במעט. שכן נזכיר כי זה יפה מאוד שיש לנו שם טוב והצלחות כאלו בעולם, אבל מצד שני, פה בבית, יש לנו עוד הרבה מה לעשות. אחרת, נתעורר בעוד 10 שנים ונגלה שהכל היה חלום שהתנפץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים