האם משרד הפנים מצפצף על מבקר המדינה?

החודש היה אמור להתחיל בישראל הפיילוט להנפקת תעודות זהות חכמות, רעיון שבקרוב ימלאו לו 15 שנה ● אולם, נובמבר עוד מעט מסתיים ותעודות זהות חכמות – אין ● בדו"ח חריף של מבקר המדינה המליץ המבקר למשרד הפנים להניח לוויכוח סביב המאגר הביומטרי ולהתחיל להנפיק את התעודות לאזרחי המדינה ● והנה, בתגובה לפנייתנו כתבו לנו ממשרד הפנים, כי הנפקת התעודה תלויה באישור החוק הביומטרי, כלומר החליטו לצפצף על המבקר

בחודש יוני האחרון אישרה הכנסת את התקנות שיאפשרו את התחלת הפיילוט להנפקת תעודות זהות חכמות, רעיון שבקרוב ימלאו לו 15 שנה. הדיון היה סוער מאוד, על רקע העובדה שמשרד הפנים הודיע קודם לכן, כי התעודות יכללו טביעת אצבע ביומטרית, כחלק מהמאמץ להקים מאגר ביומטרי. בסופו של הדיון הצהירו אנשי מרשם האוכלוסין, כי בחודש נובמבר, כלומר בימים אלו ממש, יחל הפיילוט להנפקת תעודות חכמות.

כמה חודשים לפני כן פרסם מבקר המדינה דו"ח חריף ביותר על התנהלותו של משרד הפנים בנושא תעודות הזהות החכמות. בדו"ח המליץ המבקר למשרד הפנים להניח לוויכוח סביב המאגר הביומטרי ולהתחיל להנפיק את התעודות לאזרחי המדינה. בעקבות הדיון בכנסת, ניתן היה להבין מאנשי משרד הפנים כי הם מאמצים את המלצת המבקר, וכי התעודות הראשונות כבר בדרך. אולם, חודש נובמבר עוד מעט מסתיים ותעודות זהות חכמות – אין.

מבדיקה שערכנו בקרב מקורות יודעי דבר עולה, כי למשרד הפנים אין שום כוונה לממש את התחייבותו להתחיל בפיילוט בנובמבר. במשרד הפנים גם לא חושבים שזכות הציבור לדעת מדוע נובמבר הפך להיות עוד תאריך יעד וירטואלי, בשרשרת תאריכים, התחייבויות והבטחות שיצאו מטעם ראשי המשרד ב-15 השנים האחרונות.

והנה, בתגובה לפנייתנו כתבו לנו ממשרד הפנים, כי הנפקת התעודה תלויה באישור החוק הביומטרי, כלומר החליטו לצפצף על המבקר. לא צריך להתפלא. זהו אינו הזלזול הראשון של המשרד בכל הקשור לניהול הפרויקט הכושל הזה.

הסיפור מתחיל במכרז כושל שנפסל, נערך פעם שנייה, נבחר בו זוכה (חברת HP) בשנת 2006, אבל רק ב-2008 חתמה המדינה על הסכם עם החברה, לאחר מו"מ ארוך ביותר ורצוף משברים. ב-1 בדצמבר 2008 הצהירו ראשי משרד הפנים שתוך שנה תהיה לכל אזרח במדינת ישראל תעודת זהות חכמה. 2009 חלפה ואחריה גם 2010, ועוד מעט אנו מסיימים את 2011, ובמשרד הפנים, כאמור, לא יודעים לומר מתי סוף סוף תבוא הגאולה.

בניגוד למקרים רבים בהם פרויקטים מתעכבים עקב סיבות טכנולוגיות, במקרה הזה שום חסם טכנולוגי לא עמד כמכשול. HP עשתה ככל יכולתה ללכת צעד אחר צעד עם אנשי משרד הפנים (רשות האוכלוסין) כדי לממש את המכרז. החברה הקימה מפעל הדפסה חדיש בקיסריה, בשיתוף עם חברת פתקית. במשך יותר משנה עמד המפעל שומם, רק בגלל שבמשרד הפנים לא הצליחו להגיע להסכמות והחלטות, ולא היה תיאום בין הזרועות השונות. אחרי שסוף סוף יוצרו התעודות ש-HP התחייבה לייצר, הן מונחות כאבן שאין לה הופכין אי שם במחסנים.

בתגובתו לפנייתנו כתב דובר משרד הפנים, כי "למרות מורכבות הפרויקט, כל היחידות פועלות תוך תיאום מלא בסיוע של יועצים מומחים". עוד נאמר בתגובה, כי "על תחילת ההנפקה תצא הודעה לציבור בקרוב". מתי? אף אחד לא יודע.

המחאה החברתית שהתרחשה פה בקיץ האחרון, ובינתיים יצאה לשנת חורף עמוקה, נבעה בין היתר מהזלזול הבלתי פוסק של משרדי ממשלה בציבור ומחוסר המודעות לצורך בשיפור השירות לאזרח. אחת המסקנות שבה דובר רבות היא שהמחאה גרמה לכך שמשרדי הממשלה יתנו משקל גדול יותר לדעת הקהל ולרצון הציבור. ההתנהלות של משרד הפנים בנושא תעודות הזהות החכמות מוכיחה, כי המסקנות הללו לא חלות עליו. שם, ימשיכו למסמס את הפרויקט, כאשר הוויכוח על המאגר הביומטרי משמש כמחסה לראשי המשרד להתחמק מאחריות ולא לתת את הדין.

אז מתי תהיה לנו תעודה חכמה? ציפור קטנה לחשה באוזנינו שינואר 2012 הוא המועד שמדברים עליו. לא סופי ולא מחייב.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עירא

    אין לי בעיה לחכות עם התעודות החכמות כל עוד התעודות צמודות למאגר ביומטרי משטרתי (למרות שכרגע החוק לא מאפשר זאת, חוקים במדינה הזו נוטים להיות מותאמים רטרואקטיבית למה שמשרדי האוצר או הבטחון רוצים שיקרה).

  2. אחד

    כולם מצפצפים על מבקר המדינה זאת הבעיה

אירועים קרובים