להסתכל החוצה ולצפות את העתיד

שיחה עם דורון יצחקי, CTO שירותי בריאות כללית, מעלה כי עם כל הכבוד לטכנולוגיה, ויש כבוד - היא לא עומדת בפני עצמה, וכי לאנשים - העובדים כמו גם הלקוחות של הקופה, יש חלק נכבד במימוש החזון ● כך מסייעת בניית מפת דרכים טכנולוגית למימוש התפיסה של IT מציל חיים

דורון יצחקי, ה-CTO של שירותי בריאות כללית, הגיע לתפקידו זמן קצר לאחר שפרש משירותו הצבאי, כסגן אלוף, בתפקיד ה-CTO של ממר"ם. בין לבין הספיק לעבוד תקופה קצרה באגף המיחשוב בבנק לאומי, בראשות איציק מלאך. את עבודת ה-CTO הוא רואה כעבודה מטריציונית, שילוב של הטכנולוגיה בכל תחום פעילות של הקופה. או כפי שהוא מגדיר את תפקידו: "להסתכל החוצה ולצפות את העתיד".

שירותי בריאות כללית כבר הוכיחו בשנים האחרונות, כי ראשי הארגון, כמו גם אנשי המיחשוב, אינם מפחדים מטכנולוגיה, והם לוקחים את השילוב של IT ותקשורת לתחום הרפואי הרבה מעבר למה שניתן לדמיין. בארגון שחולש על 14 בתי חולים, 1,300 מרפאות קהילה, 420 בתי מרקחת, וקרוב לארבעה מיליון לקוחות, הטכנולוגיה בכללית אינה רק עניין של חזון, אלא תהליך מורכב של הטמעה.

היעד של יצחקי ושל עובדי אגף המיחשוב של הכללית, בראשותו של יחיאל גפנר, הוא לוודא ש-33 אלף עובדי הכללית יעשו שימוש נבון בטכנולוגיה ויממשו את היעד החשוב מכל: הצלת חיים. "המיחשוב במערכת הבריאות נתפס כיום כמרכיב חשוב מאוד בתהליך הטיפול בלקוחות שלנו", אומר יצחקי, "כך גם הציוד והמיכשור רפואי, כולם בקצה של הטכנולוגיה. אני יכול לומר בוודאות שבכללית, ה-IT מסייע להציל חיים". הכללית אינה מפרסמת את תקציב המיחשוב שלה, אולם הערכות בשוק נעות סביב כ-300 מיליון שקלים בשנה.

יצחקי מדמה את מסגרת הפעילות שלו כ-CTO והצוות שלרשותו כ"סיירת טכנולוגית", שתפקידה הוא לא רק לאתר טכנולוגיות חדשות, אלא גם לשמוע עליהן מהלקוחות עצמם. "מבחינתי כל אחד בארגון הוא CTO", אומר יצחקי, "אתה לומד להקשיב לאנשים ושומע מהם רעיונות. מעבר לכך, התפיסה הכוללת היא שהידע אינו נחלתו של איש אחד, ועלינו לעשות כל מאמץ כדי לחלוק אותו עם האחרים".

לא במקרה יצחקי מקדיש חלק גדול מהשיחה לפן האנושי. הוא באמת מאמין שאם לא שמים את האנשים לפני המחשבים, אי אפשר להגיע ליעדים שהוצבו, וכי הטכנולוגיה אינה עומדת בפני עצמה. הוא מודע היטב לכובד האחריות שמוטל עליו ועל כל האגף. "בריאות זה משהו שכל אחד נתקל בו, מיום לידתו ועד יומו האחרון", הוא אומר, "כשהגעתי לפה לא כל כך הבנתי את זה. אבל עם השנים, תוך כדי העבודה, למדתי להפנים את חשיבות העבודה של כל אחד ואחד מעובדי שירותי בריאות כללית".

ברמה הטכנולוגית, ארכיטקטורת המיחשוב של הכללית נראית כך: 3,000 קווי תקשורת ונתבים, 6,000 מתגים, 30 אלף עמדות קצה, 4,000 שרתים בדטה סנטר, בבתי חולים ובמרפאות, 6,000 אתרי מידע למשתמשים פנימיים בפורטל הארגוני. אחד האתגרים הקשים במיחשוב הרפואי, הוא ההגנה על המערכות המיחשוב. "אנו מקבלים מדי יום מיליון מסרי דואר אלקטרוני מחוץ לארגון", מפרט יצחקי, "90% מהם נחסמים על ידי מערכות חכמות לזיהוי דואר זבל".

הטיפול במערכות, בטכנולוגיות ובפרויקטים בכללית, הוא רוחבי. בשנים האחרונות יצחקי היה מעורב בפרויקטים רבים, ביניהם חתימה דיגיטלית, וירטואליזציה, פרויקטים שנועדו לפשט את המפגשים בין המטופלים לצוותים הרפואיים ועוד. בשנתיים האחרונות זכו שירותי בריאות כללית במספר רב של פרסים בתחרות מצטייני המיחשוב, ITAwards של אנשים ומחשבים. יצחקי עצמו קיבל את אות ה-CTO המצטיין, כמו גם גפנר שהוכתר כמנמ"ר מצטיין. ההערכה לפעילותם בקרב אנשי מקצוע ולקוחות היא רבה.

בכל רגע נתון נבחנים בכללית מספר רב של טכנולוגיות ומוצרים. אחד המוצרים הוא של בינת תוכנה, NINTEX, שמסייע בבניית כל התהליכים בארגון, מהרמה הבסיסית ביותר. יצחקי אומר שגדולתו של המוצר הוא בפשטותו והיכולת שלו להתאים לכל פלטפורמה ארגונית.

ומה לגבי העתיד? יצחקי ניתלה באילנות גבוהים, שמקורם הכרה מעולה של השטח והציפיות של הלקוחות: "זיהוי דיבור והפיכתו לטקסט", הוא אומר, "אנחנו מדברים כיום על כך שהכל ממוחשב. אתה נכנס לרופא והוא רוב הזמן עסוק בהקלדת נתונים למחשב. החלום שלי הוא למצוא את הטכנולוגיה שתאפשר לרופא להמשיך לדבר, ובמקביל שהחומרים יוקלדו ישירות למערכות הרפואיות".

כמובן שבשירותי בריאות לא מתעלמים מהענן. עמדתו של יצחקי נחרצת: "ענן פרטי, אולי, כחלק מווירטואליזציה וקונסולידציה. ענן ציבורי – לא בטווח הנראה לעין". לדבריו, "הענן הפרטי טוב מאוד לסביבות של בדיקות, לתקופת זמן מוגבלת, וזה הולם את היכולת האלסטית של הענן, של גמישות בהקצאת משאבים, שאיפה להורדת עלויות כוח אדם, והקמה מהירה של תשתיות בדיקה שחוסכות כסף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים