קצת פרופורציות

יונתן קורפל מבקש להנמיך את להבות ההתלהמות בעקבות התקלה בג'י-מייל

אחד הדברים שהסעיר השבוע את הרשת הוא התקלה שאירעה בתחילתו בג'י-מייל (Gmail), הדואר האלקטרוני החינמי של גוגל (Google). אם משתמש שנפגע שמר בתיבה שלו מכתבים שקיבל או שלח – אלה נעלמו עם התקלה. איתם גם הקבצים שנלוו למכתבים, במידה שהיו כאלה.

תחילה הודיעה החברה, כי התקלה פגעה בכחצי מיליון מהמשתמשים משירות זה, יותר מאוחר הועמד האומדן על 150 אלף ולבסוף דובר על רבבות בלבד. יצוין, כי ככלל, הערכות החברה מקובלות כמהימנות.

הארץ והעולם רגשו בעקבות התקלה. אין ספור כתבות ומאמרים גדשו את אמצעי התקשורת השונים. מטבע הדברים, עיקר הקצף הועלה ברשת, כאשר חלק לא מבוטל מהפרסומים עשה שימוש בביטויים קיצוניים. המילה "סיוט", למשל, חזרה בהרבה מאוד קטעים שעסקו בנושא. רבים מהכותבים תלו את האשם במיחשוב הענן. שוב הושמעה הדעה, כי אם מאגרי המידע שלך מצויים אצל אחרים – אל תופתע כשקורה להם משהו בלתי צפוי.

אין ספק שכאשר עוסקים בתקלה, יש לחשוף אותה. חברה רצינית עורכת בנוסף תחקור ומנסה להפיק לקחים. אולם מכאן ועד להתלהמות היסטרית – הדרך רחוקה. אינני מזלזל בעוגמת הנפש שנגרמה למנוי המסוים, שמצא עצמו לכאורה מול שוקת שבורה, אבל דרושה כאן קצת פרופורציה, רבותיי חמי המזג. גוגל הודיעה שתצליח לשחזר את שאבד, אולם גם אם הוא נגנז לנצח – יש סיבות טובות שמצננות את הסיפור והופכת אותו לפחות חם.

חייבים לזכור, כי מדובר בכשתי אלפיות של אחוז אחד מכ-200 מיליון הגולשים בג'י-מייל ברחבי העולם. מכאן שהיקף הנפגעים קטן יחסית. מה גם שאין מערכת שהיא חסינה מתקלות – לא מכבר אירעה תקלה דומה בשירות הוטמייל (Hotmail) המתחרה מבית מיקרוסופט (Microsoft). השאלה הינה של פרופורציות.

כידוע, שירות ג'י-מייל ודומיו ניתנים בחינם. הספקים מוציאים סכומי עתק ומספקים שירות ברמה גבוהה על פי כל קנה מידה. נכון, החברות מונעות מאינטרסים כלכליים ישירים ועקיפים, אולם אותנו, הגולשים, מעניינת השורה התחתונה. ללא כל תשלום, אנחנו מקבלים שירות טוב חובק עולם. כמי שעושה שימוש בשירות מקביל בתשלום, אני יכול להעיד שמספר התקלות אצל הספק שלי לא נופל, כנראה, מאלה שבשירותים החינמיים. הכול כמובן נמדד יחסית.

חוץ מזה, יש גם רשלנות תורמת של הגולשים. לא עולה כלל על הדעת שגולש יחזיק במאגר ממוחשב מבלי שיעשה לו גיבוי. בג'י-מייל ישנן אפשרויות גיבוי באמצעיים פנימיים או חיצוניים. גיבוי הוא כלל יסוד דווקא משום שתקלות במערכות מידע הנן דבר לא רצוי, אולם בלתי נמנע. מי שלא מגבה את המידע שכל כך חיוני לו – אל לו לבוא בטענות לאחרים. כאשר מתארים כשל, צריך לבדוק את כל הצדדים ולשמור על מידתיות.

אכן, בשירותי הענן יש תקלות. המשתמש בענן מפקיד לכאורה את גורל המערכת שלו בידי אחרים. אבל למה צריך להניח שאם הוא היה מטפל בעניינים שלו, התוצאות היו טובות יותר? אני בטוח שההיפך הוא הנכון. אני מניח שלגוגל יש יותר אמצעים, מודעות, תקציבים ויכולת לטפל בבעיות מאשר אצל המשתמש, בין אם בביתו או בחברה שבה הוא עובד. הרבה אנשים מאבדים את תכולת הדואר האלקטרוני שלהם בשל טעויות אנוש הם ביצעו, או תקלות חומרה, בעיות במערכת ההפעלה, חדירת תוכנות זדוניות וכדומה. אין לי ספק שהתוצאה המצטברת הינה אובדן גדול לאין שיעור מאשר בג'י-מייל.

פרופורציות, כבר אמרנו.

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ס. שמעון

    יש אנשים שעוד לא החליפו דיסקט ולא הבינו שהכל עננים

  2. חגית

    י שמסתובב בעולם מבין שאין ויכוח הענן זאת המגמה הבאה וכבר התחילה רק בארץ יש עוד חכמים שעוצמים עיניים ומנסים להתחכם

  3. חני

    חשבתי שאתה בעד שמאגרי המידע יהיו אצל אחרים.... אבל אין ספק, גיבוי זה קוד "נקי" שתמיד יכול לכסות מאחריות....

  4. Dov

    העיתונים תמיד מחפשים על מה לכתוב גם כשאין סיבה. לפי המאמר בעצם כמעט לא קרה כלום.

  5. רי

    העיתונים נוהגים לפרסם סנסאציות לפני שהם בודקים אם הם נכונות. חלק אתה מרגיש שלא יודעים על מה הם כותבים.

  6. אמיר

    באמת השירות שגוגל נותנת לא נופל מהתיבות בתשלום. תקלות קורות ובמקרה הזה מדובר בתקלה שהיא אכן מזערית. אין שום סיבה לבוא לגוגל בטענות היסטריות כאלה...

  7. איסר

    יונתן, זכור שבשביל המשתמש שנפגע התקלה היא 100% אסון לכן שיעור הנפגעים אינו רלבנטי. שירות מסוג זה צפוי שיהיה בטו ב-100% (טוב, 99%). כלומר אחריות הגיבוי על השירות ולא על הלקוח.

  8. לי

    יש בכל זאת הבדל אם המערכת שלך נמצאת בשליטה אצלך או שהיא נמצאת אצל מישהו אחר והכל בשליטה שלו

  9. אבי

    עקבתי אחרי הדווחים בעיתונים ובאמת עשו סיפור גדול מידי

אירועים קרובים