ניהול 360 של מוצרים מבוססי דאטה – אתגרים רב-תחומיים

תפקידם של מנהלי המוצר בפרויקטים לפיתוח פתרונות דאטה הוא רב-תחומי וכולל חשיבה אסטרטגית, מיומנויות תקשורת והבנה טכנית

28/09/2023 10:18
דקלה דותן, מנהלת מוצר בכירה ב-ויווה קרוסיקס

מוצרים מבוססי דאטה הפכו בשנים האחרונות לבעלי חשיבות גבוהה במיוחד בנוף הדיגיטלי המתפתח. הם מאפשרים לארגונים לרתום את הפוטנציאל העצום של הנתונים שלהם כדי לקבל החלטות מושכלות, לחשוף תובנות ולהניע יוזמות אסטרטגיות וחדשנות. בענף הביו-פארמה, בתהליכי פיתוח התרופות, המחקר הרפואי ושיווק התרופות, מוצרי דאטה זוכים למשנה חשיבות, מאחר שהם מאפשרים לעבד מסות גדולות של מידע רפואי באופן אתי ואנונימי ולהאיץ את הגעתם של טיפולים ותרופות לרווחת החולים.

תפקידם של מנהלי המוצר בפרויקטים לפיתוח פתרונות דאטה הוא רב-תחומי וכולל חשיבה אסטרטגית, מיומנויות תקשורת והבנה טכנית. הם אחראים לא רק על האספקטים הקלאסיים של ניהול מוצר, הכוללים ניהול הממשקים החיצוניים עם לקוחות ומשתמשי קצה וניהול מפת הדרכים, כפי שבא לידי ביטוי במרבית פרויקטי התוכנה, אלא גם על אספקטים שכוללים את ניהול הדליברי, מעקב צמוד על איכות הדאטה וקידום הדרישות האופרטיביות של המוצר.

לטובת שימת דגש על האספקטים האופרטיביים, מנהלי המוצר נדרשים להיכרות טובה עם פתרונות ענן, כלים להטמעת אוטומציה בשלבי בנייה והתקנת המוצר, כלי ניטור ביצועים וניטור עלויות. עניין זה אף דורש שילוב של צוותי האופרציה בצוות המוצר כבר בשלבים מוקדמים. זאת על מנת ששיקולים אלו יילקחו בחשבון בשלב הפיתוח ותינתן פלטפורמה לתקשורת רציפה וישירה בין מנהלי המוצר, הפיתוח והאופרציה.

בחברות גלובליות רבות, מנהלי המוצר לעיתים קרובות אינם ממוקמים במטה הפיתוח המקומי, אלא במדינה אחרת, דבר שמייצר אתגרים נוספים, כגון שפה, תרבות ואזורי זמן שונים. ראשית, הגישה ההוליסטית של ניהול מוצר דאטה דורשת קרבה הדוקה לקבוצת הפיתוח, שיתוף פעולה עם מדעני נתונים ופונקציות נוספות בארגון, וכן היכרות מעמיקה עם הפתרונות הטכנולוגיים שעליהם מבוסס המוצר. מנהלי מוצר נדרשים ליצור פלטפורמה שתאפשר תקשורת רציפה בין כולם ומתן מענה מהיר.

"מנהלי מוצר בפרויקטים לפיתוח פתרונות דאטה אחראים לא רק על האספקטים הקלאסיים של ניהול מוצר, הכוללים ניהול הממשקים החיצוניים עם לקוחות ומשתמשי קצה וניהול מפת הדרכים, כפי שבא לידי ביטוי במרבית פרויקטי התוכנה, אלא גם על אספקטים שכוללים את ניהול הדליברי, מעקב צמוד על איכות הדאטה וקידום הדרישות האופרטיביות של המוצר"

מאחר שמוצרי דאטה לרוב מושתתים על פתרונות טכנולוגיים מתקדמים ומורכבים, הדבר מקשה על מנהלי המוצר להבין מרחוק התנהגויות מוצר מסוימות ומשמעויות של תוספות חדשות למוצר מבלי להכיר לעומק את הפתרונות הטכנולוגיים ויחסי התלות ביניהם. יתרה מכך, מוצרי דאטה תלויים באופן מהותי באיכות הדאטה ונכונותה. לאיכות הדאטה אספקטים רבים: דיוק, שלמות, עקביות, עדכניות. כל אלו דורשים התייחסות ברבדים שונים – אפיון המוצר, אפיון הבדיקות, ניטור הדאטה והתראות מתאימות במידת הצורך.

יתרה מכך, מנהלי המוצר נדרשים להתמודד עם אילוצים הקשורים לאבטחת המידע, שמירה על פרטיות ועמידה ברגולציות רלוונטיות. הללו מחייבים אותם לבסס שיטות עבודה הדוקות והטמעה של ניטור ובקרת איכות רציפה, שמבוססת על היכרות מעמיקה עם נקודות התורפה של המוצר.

לכך ניתן להוסיף גם את האלמנט הכלכלי. ללא מעקב צמוד, העלויות של מוצרי ביג דאטה עלולים להתנפח לממדים לא רצויים, ומהר מאוד. שליטה לקויה בעלויות עלולה להתרחש כתוצאה מדיזיין לא אופטימלי או אפילו מבדיקות שלא תוכננו בצורה נכונה ויעילה. לכן, מנהלי המוצר חייבים להכיר את כל מרכיבי העלות השונים ולקחת זאת בחשבון בכל שלב במחזור החיים של המוצר.

יתרון משמעותי למנהלי מוצר העובדים בסמיכות פיזית לקבוצות הפיתוח והאופרציה

למנהלי מוצר העובדים בסמיכות פיזית לקבוצות הפיתוח והאופרציה יש יתרון משמעותי, שכן הקרבה מאפשרת להם שיתוף פעולה צמוד, שמבטיח תאימות בין החזון של המוצר ותוכניות העבודה לבין ישימות הפתרונות וההשקעה הנדרשת. בנוסף, הדבר מצמצם את הסיכוי לאי הבנות בתהליך הפיתוח ומאפשר לבנות פתרונות בצורה נכונה מהפעם הראשונה.

מנהלי מוצר מקומיים שהם גם בעלי רקע טכנולוגי זוכים ליתרון נוסף, שכן הם יכולים למנף את הכישורים והיכולות שלהם על מנת להכיר לעומק ולתפעל בעצמם את הפתרונות המורכבים עליהם מבוססים מוצרי הדאטה. הם יכולים לפתח שפה משותפת עם קבוצת הפיתוח ויש להם בסיס טוב יותר להבנת האתגרים הטכנולוגיים והאילוצים. כתוצאה מכך הם יכולים לקחת חלק בקבלת החלטות מושכלת בבחירת הפתרונות האופטימליים.

מנהל מוצר המשלב בין רקע טכנולוגי לקרבה פיזית יכול להסיר חסמים רבים, ולא רק לעצב את החזון של המוצר, אלא להוציא אותו לפועל בצורה אופטימלית. בתפיסה זו של ניהול מוצר ב-360 מעלות, מנהלי המוצר זוכים לראייה הוליסטית על כל האספקטים השונים של המוצר, לתקשורת רציפה ושוטפת עם כל הפונקציות הרלוונטיות וליכולת ניתוח משמעויות גבוהה מאוד. כתוצאה מכך, מתאפשר ניהול פרודוקטיבי יותר, ממוקד יותר ויכולת לדלבר בצורה מהירה יותר. בהיבט זה, למנהלי מוצר ישראלים יש יתרון משמעותי, כאשר הם פועלים במטות המקומיים של חברות גלובליות.

 

הכותבת היא מנהלת מוצר בכירה ב-ויווה קרוסיקס (Veeva Crossix).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים