כיצד החדשנות הטכנולוגית משנה את עולם הבנייה?

בינה מלאכותית, מציאות רבודה ואפילו רחפנים, מסייעים כיום לענף הנדל"ן להתייעל ולהתאים עצמו לעידן הדיגיטלי

26/06/2023 11:30
יריב שדה, מייסד ומנהל קהילת ערים חכמות בישראל.

העידן הנוכחי הביא לפריצות דרך טכנולוגיות ששינו ענפים ותחומים שלמים, באמצעות מה שאנו מכנים חדשנות משבשת, או משפרת.

eBay ואמזון חוללו שינויים בעולם הקמעונאות, פייפאל חוללה מהפכה בענף שירותי התשלומים. גם ענף הנדל"ן, הנחשב לענף די מסורתי ונטול חדשנות, נחשף באחרונה לחדשנות טכנולוגית שמסייעת לו לתפקד טוב יותר, לדבר בשפה העכשווית, לדייק יותר באלו ורטיקלים להתמקד ולהתייעל. למעשה, זה החל עם הופעת WeWork, ששינתה את מודל השכרת משרדים בענף הנדל"ן. כיום מדברים על טרנד חדש שנקרא פרופטק (PropTech) – טכנולוגיית נכסים, המשמשת כפלטפרומה להתייחסות ליישום של טכנולוגיית מידע וכלכלת פלטפורמה על הנדל"ן.

כבר כיום רובוטים מנהלים ומתחזקים נכסי נדל"ן בשימוש אינטליגנציה מלאכותית, מדידת ביצועים, מעקב וניהול נתונים, בחירת השקעות בנדל"ן וביצוע הערכות שווי של הנכס

חדשנות בתחום הנד"לן. פרופטק (PropTech).

חדשנות בתחום הנד"לן. פרופטק (PropTech). צילום: ShutterStock

מה הם החידושים האלו? תחום אחד הוא הבינה המלאכותית (AI) – כבר כיום רובוטים מנהלים ומתחזקים נכסי נדל"ן בשימוש אינטליגנציה מלאכותית, מדידת ביצועים, מעקב וניהול נתונים, בחירת השקעות בנדל"ן וביצוע הערכות שווי של הנכס. טכנולוגיות של לימוד מכונה משמשות לעיבוד מסות של נתונים, ותומכות בקבלת החלטות מושכלת יותר של קונים פוטנציאליים, מסייעות למפות אזורי בנייה, לפי סוג שכונה, גיל האוכלוסייה ועוד. כבר כיום ישנם מיזמי פרופטק המתרכזים בתחום התיווך וההשכרה הדיגיטליים.

תחום שני הוא תחום המציאות הרבודה – טכנולוגיה זו מציעה כבר היום כלים ללקוחות פוטנציאלים וסוכני מכירות. הטכנולוגיה מאפשרת להפוך את פרויקט הבנייה מתרשים דו-מימדי למודל תלת-מימדי. הן הלקוחות והן נותני השירות יכולים לקבל חוויה אינטראקטיבית בלחיצת כפתור, ואף לנוע וירטואלית בתוך הנכס עם משקפי מציאות רבודה.

השילוב עם ראייה ממוחשבת, מהווה דוגמה לטכנולוגיות מתקדמות המשמשות לפיקוח הדוק יותר של עבודת הבנייה, כמו גם שיפור דרמטי של חווית המשתמש ברכישת הנכס. באמצעות שילוב ראייה ממוחשבת לשם ניתוח תמונות שנלקחות באופן שוטף מאתר הבנייה, ניתן לקבל תמונת מצב מדויקת ואחידה של שלבי התקדמות פרויקט הבנייה בזמן אמת עבור כל בעלי העניין, ובכך גם לאפשר שקיפות לרוכשי הדירות. טכנולוגיית הפרופטק גם מתכתבת עם נושא הכלכלה השיתופית. מודל Airbnb מבוסס כולו על כלים דיגיטליים ומערכות מיחשוב, המאפשרות לדלג על המתווכים ונותני השירות, לייעל את הביקוש וההיצע, ולצמצם את הריכוזיות בשוק.

רחפנים – גם עולם הרחפנים, מסייע לשיפור ביצועים בפרויקטי בנייה שונים, במיוחד בתחום ניטור אתרי הבנייה בזמן אמת והמעקב אחר התקדמות הפרויקטים או בדיקת בטיחות העבודה בהם. בגלל אפשרויות הטיסה הנמוכות של הרחפנים, המצלמות והמשדרים המשוכללים המותקנים בהם, ניתן לעקוב מקרוב באמצעות מחשב או טלפון חכם, הקולטים את התמונות המשודרות אליהם, אחר כל אחד מחלקי המבנה ההולך ונבנה, במבט-על או בסיור מסביב לו.

מידע יומיומי הנאגר בצורה זו מאפשר למהנדסים ולמנהלי הפרויקטים להשוות את הביצוע באתר עם התוכניות האדריכליות וההנדסיות ועם לוחות הזמנים, ולגלות במהירות טעויות או כשלים כבר בזמן התרחשותם.

בנוסף, הפרופטק משתלב עם טרנד הבלוקצ'יין, המסייעת לייעל את המסחר בין המוכרים לקונים. יתרון השקיפות שלו יכול להציע חוזים חכמים, היותו מבוזר שקוף ובטוח.

לסיכום: מנהלים מבינים שלטכנולוגיה ולחדשנות הדיגיטלית יש פוטנציאל לשנות את העסק שלהם מקצה לקצה, ולכן קיימים שיתופי פעולה רבים עם ספקי טכנולוגיה חיצוניים וגם עם חברות סטארט-אפ בתחום.

הכותב הוא מייסד ומנהל קהילת ערים חכמות בישראל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים