יישומי Voice Payments משנים את האופן שבו אנו קונים

נכון ל-2021, יישומי Voice Payments נמצאים בשימוש על ידי לפחות 16% מהאמריקנים ומספר המשתמשים בהם עולה במהירות ● האם בקרוב כרטיס האשראי הפיזי יצטרף ל-DVD ולטלפון הקווי ההיסטוריים?

09/05/2023 12:55
אמיר עוז, סמנכ"ל דיגיטל, מימון בקליק.

כמו חובבי טכנולוגיה רבים, גם אני מעריץ של סדרות "מסע בין כוכבים". אהוב עליי במיוחד המחשב שמוצג בהן. הרעיון של מחשב עוצמתי, שניתן לגשת אליו מכל מקום ולבקש ממנו הכל בפקודה קולית – מחישובים מורכבים ועד השמעת מוזיקה – הלהיב את דמיוני ונתן לי השראה לאורך השנים. 

כיום אנחנו קרובים מאי פעם למחשב כזה. גישה מכל מקום אפשרית תודות לטכנולוגיית ענן. היכולת לספק פלט מותאם לבקשות המשתמש אפשרית תודות ליישומי הבינה המלאכותית, שנכנסו לאחרונה לשימוש נרחב. הפעלה באמצעות פקודות קוליות אפשרית במגוון יישומים, בראשם העוזרים האישיים הדיגיטלים, שיש לרבים מאיתנו בסמארטפון או על המדף בבית. 

יישומי Voice Payments הם השלב הבא בנוחות התשלום. הם משלבים טכנולוגיות בינה מלאכותית, ענן ועוד, ומאפשרים קנייה אינטואיטיבית באמצעות פקודה קולית בלבד

אבל יש דבר אחד שהמחשבים בני זמננו עושים שלא אפשרי ב"מסע בין כוכבים": תשלומים באמצעות פקודה קולית – Voice Payments. מדובר בטכנולוגיה שמסתמנת כשיבוש משמעותי, וכבר שינתה את האופן שבו מיליוני אנשים מתנהלים פיננסית. 

עד לפני כמה שנים כדי לבצע קנייה אונליין, היינו צריכים להזין לאתר או לאפליקציה את פרטי האשראי שלנו. אחר כך קיבלנו אפליקציות תשלום שחסכו את הזנת הפרטים, כמו הארנק של גוגל (Google Wallet), אפל פיי (Apple Pay), או ביט (Bit) ו-פייבוקס (Paybox) המקומיות. 

יישומי Voice Payments הם השלב הבא בנוחות התשלום. הם משלבים טכנולוגיות בינה מלאכותית, ענן ועוד ומאפשרים קנייה אינטואיטיבית באמצעות פקודה קולית בלבד. לביצוע רכישה, המשתמש יכול פשוט לומר לסמארטפון או לעוזר הדיגיטלי מה להזמין ו… זהו! למשל: "הזמן את רשימת המצרכים שלי" או "שלם את חשבון החשמל" או "העבר 100 שקלים לחשבון של אשתי" ואולי "המר 50 דולר לשקלים", וכדומה.

הפקודה הקולית היא גם חלק ממנגנון הזיהוי. הבינה המלאכותית שמאחורי היישום מנתחת את הקול הייחודי של המשתמש, בדומה לטביעת אצבע, ומשתמשת בו כשכבת ההגנה המרכזית של התהליך. לעיתים המשתמש יידרש להזין קוד או טביעת אצבע לאישור העסקה, אולם דרישה זו משתנה בין היישומים. 

יישומי ה-Voice Payments המובילים כיום משולבים בעוזרים האישיים, שפיתחו הענקיות ששולטות בשוק הסמארטפונים: אפל (סירי), גוגל, מיקרוסופט וסמסונג. עוזרים דיגיטליים אלו מותקנים מראש על הסמארטפונים שלנו, וצריך לעשות מאמץ אקטיבי כדי לא להשתמש בהם.

מובילת שוק חשובה נוספת היא אלקסה של אמזון, אשר שולטת ללא עוררין על המסחר האלקטרוני בעולם ומשרתת כמעט את כל תושבי ארצות הברית.

הרבה סוגי שירות חדשים ומבוססי Voice Payments

במקביל, שפע אפליקציות של חברות אחרות מאפשרות Voice Payments עם פיצ'רים מעניינים. לדוגמה אריקה, העוזרת האישית של אפליקציית Bank of America, מאפשרת ביצוע פעולות בנקאיות באמצעות צ'אט שמופעל בקול או טקסט מאפשר למשתמשים לשלם לבתי עסק, להעביר כסף לאנשי קשר, לנעול כרטיס אשראי (במקרה שאבד), לסחור בשוק ההון, ועוד.

זווית אחרת ל-Voice Payments קיימת אצל ענקית הטכנולוגיה תאלס (Thales), שהשיקה כרטיס אשראי חכם מבוסס קול, המיועד לעיוורים.

הכרטיס מתחבר לסמארטפון של המשתמש ומתאר בקול את המתרחש: ביצוע סליקה, הסכום ששולם, יתרה בחשבון ועוד. אפליקציות אחרות, כמו זו של פייפאל (PayPal) הוותיקה, הוסיפו Voice Payments מבוסס אינטגרציה עם סירי, וכך נמנעו מפיתוח ממושך ויקר.

הנגישות של ה-Voice Payments אפשרה להם לחדור במהירות לשווקים שתומכים בהם ובעיקר לארצות הברית.

לפי הערכות, בשנת 2018 השתמשו ב-Voice Payments כ-20.5 מיליון אמריקנים בוגרים. ב-2021 מספרם קפץ ל-45 מיליון, כ-16% מהאוכלוסיה הבוגרת, שביצעו עסקאות בהיקף 4.6 מיליארד דולר. הצפי לשנת 2023 הוא היקף מסחר של 19.4 מיליארד דולר – עלייה דרמטית של 320%. 

Voice Payments: תגידו, זה טוב?

כמו כל טכנולוגיה חדשה שעשויה ליצור שיבוש, גם כאן עולה השאלה האם Voice Payments ישפרו את חיינו או יגרעו מהם? 

מהצד החיובי, תשלום באמצעות קול נוח מאוד. הנגישות הגבוהה מאפשרת הזמנה של כמעט כל דבר מכל מקום. למשל, אם בנהיגה הביתה נזכר שהמקרר ריק, נוכל בפקודה קולית להעיר את העוזר שבסמארטפון ולהזמין טייק אווי.

יתרון חשוב נוסף הוא ש-Voice Payments מסוגלים, בתאוריה, לפתור את אחת מבעיות האבטחה הקשות של העידן המודרני: צמצום פיזור פרטי האשראי שלנו ברשת והקטנת הסיכון לגנבתם. מאידך, הטרחה המעטה שנותרה בתשלומים היא עבור רבים המעצור האחרון לפני הוצאה מיותרת.

נכון למועד כתיבת שורות אלו, Voice Payments לא זמינים באופן משמעותי בישראל. אולם סביר שבתוך כמה שנים השירות יהפך לנפוץ גם אצלנו. כנראה שהדרך הטובה ביותר להנות מהטוב שהטכנולוגיה מציעה, ולהימנע מקניות מיותרות, היא סיגול הרגלים פיננסיים בריאים לעצמנו, וחשוב מכך, עבור ילדינו – הרי הם אלו שיגדלו בעולם שבו Voice Payments יהיו לסטנדרט ויאלצו להתמודד עם פיתויים רבים לבזבוזים במרחק משפט אחד מהם. 

הכותב עוסק בהקמת מערכות בתחום האשראי החוץ בנקאי

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים