נשים ומחשבים: מאיה שוורץ, איגוד ההיי-טק

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק

מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

שם ותפקיד: מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק.

השכלה ושירות צבאי: התחלתי את שירותי בקורס מ"כיות, כבר בחודשים הראשונים בדרך מהבסיס הביתה על אופנוע עם בן זוגי, נכנס בנו רכב אשר לא ראה אותנו, נפצעתי קשה ברגל שמאל ועברתי שיקום של כמה שנים גם במהלך השירות הצבאי בבית הבראה בחיפה. אז הרופאים קבעו שלא אוכל ללכת על הרגל. אבל הרגל שלי מתוחזקת והיום אני רוכבת על אופני שטח וגומעת מרחקים של עשרות ק"מ.

השכלה: למדתי במכללה של התעשיין סטף ורטהיימר הנדסת מכונות, ותואר ראשון במחשבים וניהול באוניברסיטה הפתוחה. במהלך השנים עשיתי קורסים שונים בתחומים שונים, כמו קורס דירקטורים וקורסים נוספים בניהול.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה?

בגדול? דווקא! כשכמה בנים אמרו לי שזה לא מתאים לי להיות מהנדסת מכונות החלטתי שזה בדיוק מה שאני רוצה להיות. למדתי הנדסת מכונות עם התמחות באוטומציה ורובוטיקה, עבדתי במפעלים של משפחת ורטהיימר והטמעתי פרויקטים גדולים בתחום ובכלל בתחום של תעשייה חכמה (industry 4.0).

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?

אני לא חושבת שיש אג'נדה לאפליה, אלא כוח אינרציה של מהלכים ותפיסות שקצת יותר קשה לשנות. בדיוק כמו שאין אפליה של נשים בדירקטוריונים אבל נראה שם מעט מאוד נשים, המצב הוא שדרישות התפקיד נרשמות בצורה שיותר מתאימה לגברים, ואז נשים רבות חוששות לגשת ובכלל לא חושבות שהן עומדות בדרישות הסף. בנוסף, גברים רבים מעדיפים להביא מישהו שהם מכירים וסומכים עליו, כמו חבר מהצבא או מהצוות, זו לא אפליה נגד נשים זה פשוט פרו החברים.

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה?

האמת שאף פעם הנושא לא היה על השולחן, וגם אם היה אני בחרתי שלא להתייחס ולא לתת לנושא במה, כלומר לא התייחסתי לעצמי אף פעם בצורה שונה ואז גם הסביבה לא התייחסה אלי בצורה שונה. זה נכון שאני מאוד אסרטיבית ותמיד הקפדתי על מקצוענות ודרשתי מעצמי דברים שאולי הגברים סביבי לא דרשו מעצמם, דרשתי מעצמי להיות הכי הכי טובה, דבר שהוביל ליחס שווה מול הגברים שהיו לידי. אני חושבת שלא הייתה לי ברירה, תמיד הייתי האישה היחידה בחדר וכדי לא להיעלם בתוך הישיבה הייתי צריכה להתבלט על ידי מקצוענות ואסרטיביות.

זכור לי מקרה אחד בפרויקט הגמר שלי, שביצעתי באחת החברות התעשייתיות הגדולות בארץ. היה לי חונך אשר ליווה אותי בפיתוח ההנדסי, נפגשנו פעם בחודש או שבועיים, הפיתוח היה סופר מוצלח והיה רצון להטמיע אותו בכל מכונות החברה. לשם כך הכנתי מצגת והזמנו לישיבה את כל הבכירים של החברה כדי להציג להם את הפיתוח (גברים כולם כמובן. אני הייתי בת 23 ורעדתי מפחד… כשכולם התכנסו הוא אמר לי, אני אציג את המצגת. טוב? ואני שרעדתי, הסכמתי מיד. הבעיה הייתה שהוא הציג את הפרויקט כאילו היה שלו וקיבל עליו שבחים רבים, זה היה עבורי שיעור לחיים. אז הבנתי שצניעות היא נחמדה אבל לא מקדמת ולא תקדם אותי לשום מקום. אמנם הוא היה גבר, ואולי לא היה עושה את זה לגבר, את זה  לא נדע. אני לקחתי מזה את השיעור ואת התובנות שלי להמשך הדרך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים