פודקאסט: האב טכנולוגי יעודד הנגשת דיגיטל לגיל השלישי

אחד החסמים המרכזיים העומדים בפני יזמים וחוקרים הוא הנגישות למידע הקיים בארגוני הבריאות ● פודקאסט אנשים ומחשבים אירח את ד"ר ענת עקה זוהר, משנה למנכ"ל רשת בית בלב וראש חטיבת האשפוז, שיזמה הקמת ההאב

ד"ר ענת עקה זוהר, משנה למנכ"ל רשת בית בלב, וראש חטיבת האשפוז.

רשת הדיור המוגן בית בלב, מקבוצת מכבי שירותי בריאות, קיבלה תקציב מרשות החדשנות, להקמת האב טכנולוגי, שנועד לקדם ולעודד מחקרים ופיתוח כלים שיסייעו הן לדיירי הרשת והן לצוותים המטפלים במעקב ובטיפול האישי בכל דייר.

את המיזם הזה מובילה ד"ר ענת עקה זוהר, משנה למנכ"ל רשת בית בלב, וראש חטיבת האשפוז, שהחלה בתפקידה זה לפני כשנה. בתפקידה הקודם כיהנה כראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במכבי.

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים היא מספרת, על המיזם, שיאפשר לחוקרים וליזמים נגישות למידע שדרוש להם לצורכי המחקר כדי לייצר שיתופי פעולה באקוסיסטם לטובת שיפור והתייעלות לגיל השלישי. "אנו מקדמים מיזם חדשני ופורץ דרך, המשנה פראדיגמה בעולם הבריאות. למעשה נייצר גישה ישירה של המטופל לתיק הרפואי שלו, תוך יכולת לשיתוף מידע עם גורם צד ג' לפי רצון המטופל. פתרון זה יעצים את המטופל ומשפחתו, יאפשר היוועצות עם גורם צד ג', ויקדם מחקר תוך הנגשת דטה", אמרה ד"ר עקה זוהר.

שלום לד"ר ענת עקה זוהר. תציגי את עצמך בבקשה
"אני משנה למנכ"ל ברשת בית בלב מקבוצת מכבי, רשת בית בלב שנותנת פתרונות לגיל השלישי 360 מעלות, החל מהקשיש העצמאי בבתי הדיור המוגן שלנו, דרך אשפוז אשפוז גריאטרי, שיקומי מונשמים, סיעודי מורכב".

כמה זמן את בתפקיד?
"עוד מעט חוגגת שנה בתפקיד הזה. לפני כן הייתי ראש אגף מידע ובריאות דיגיטלית במטה מכבי, לפני כן הייתי סמנכ"לית, איכות שירות ובטיחות הטיפול במשרד הבריאות. ישבתי גם בהנהלת ה-OECD כנציגת ישראל".

מה מטרת ההאב לגיל השלישי שאתם מקימים?
"ההאב מוביל תפישה חדשנית לקידום מחקר. המטרה היא לנפץ את החסמים שהוצבו בפני חוקרים ויזמים בגישה לנתונים".

איזה חסמים קיימים?
"אחד החסמים המשמעותיים הקיימים היום בישראל בפני יזמים וחוקרים הוא הדטה – הגופים המחזיקים במידע לא משתפים את הנתונים, ואם עושים כן, גובים סכומי עתק, מה שמבריח יזמים אל מחוץ לארץ, כי אינם עומדים בעלויות או בבירוקרטיה של קבלת המידע".

אז מה הפתרון שלכם?
ראשית אנחנו ננגיש להם את המידע, כמעט באפס עלות, כדי שכל מי שירצה לחקור יוכל לעשות זאת. כמו כן נפתח חדרי מחקר וירטואליים וננגיש את המידע באופן כמעט חופשי. הרשת תפתח את המרכזים שלה בפני היזמים וחוקרים, שישמשו כבטא סייט לביצוע פיילוטים לקידום טכנולוגיה לקשיש ולמשפחתו".

לפתרונות לגיל השלישי יש כמה היבטים. פרטי אותם בבקשה.
"אכן כן. לגיל השלישי יש פתרונות שהם משרתים את הצוות ומייצרים לצוות עושר של דטה, כדי שהצוות יוכל למעשה לתכנן את הצעדים להמשך. זה כולל גם בנושאים של מניעה, קידום בריאות, איסוף נתונים על ידי סנסורים. אלה תשתיות טכנולוגיות שמסייעות לצוות לקבל מידע ולתכנן ולעשות רפואה מונעת ויש פתרונות שחלקם כבר קיימים, לסיוע למטופלים, כמו למשל רובוטים שיכולים לנהל שיחה עם מטופלים בודדים, או שיזכירו לו לקחת תרופות, ואפילו בדיקות שיכולות להתריע על שינוי במצבו הבריאותי.

הטכנולוגיה יודעת היום לעצב את הרובוטים כך שיהיו ידידותיים, כמו למשל מראה של דובוני פנדה שמדברים עם המטופלים. ויש גם כלים שנועדו לעזור למטפלים לעקוב אחר המטופל, לסייע לו במיצוי זכויות, מעקב אחר בריאותם ועוד".

מה הפוטנציאל שאתם מעריכים שיהיה בעקבות המהלך שלכם?
"אני מאמינה שבסוף יהיו לנו הרבה מאוד חברות שירצו לעבוד איתנו. אנחנו גם נהיה מעורבים בסיוע לאותן חברות שירצו לפתח את המוצר בעקבות המחקר, ולצורך העניין אנחנו עומדים לצאת עם מספר מכרזים, לחברות המעוניינות להיכנס לתחום. זה יהיה בשיטת מכרזי אתגר, שבמסגרתו אנו מעמידים לחברה אתגר כלשהו, ומבקשים ממנה פתרונות שלא קיימים עדיין. או הפוך, חברות שבאות אלינו עם רעיון, ואנו בוחנים שיתופי פעולה איתן, שבמסגרתו אנחנו נהיה שותפי עיצוב, מאחר שאנחנו יודעים את המגבלות של המטופלים שלנו, שלא כולם חשופים לכלים דיגיטליים.

הרעיון הוא לשלב באופן מעשי את הדיירים והמטופלים שלנו במיזם שנרצה לפתח, כדי להיות מדויקים בפתרון שנציע להם. ברשותכם אני רוצה לקרוא מהבמה הזו ליזמים שמעוניינים לייצר פתרונות לגיל השלישי, לפנות אלינו, ונשמח לשקול שיתופי פעולה מכל הלב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים