כך כמות הנתונים משפיעה על הסביבה

אחסון המידע אחראי ל-15%-10% מצריכת האנרגיה של מרכזי הנתונים, כאשר כיום אנו משתמשים רק בשליש מהמידע שנאסף, לכן ההשפעה הסביבתית של אחסון הנתונים אינה זניחה כלל

שלומי פרייס, מנכ"ל נטאפ ישראל.

בימים אלו אנו נמצאים בעיצומה של המהפכה התעשייתית השלישית ואנו עדים לשינוי גלובלי שמשפיע על העולם מקצה לקצה. למרות שמהפכה זו כוללת את כל תחומי החברה, כבר ברור שהטכנולוגיה עומדת במרכזה, כמזרזת שינוי ומסייעת לו. העולם משתנה בקצב שלא היינו עדים לו קודם לכן, ומטרות של קיימות (Sustainability) הפכו לאבן דרך שיש להשיג אותה, בכל המגזרים. ראינו כיצד רגולטורים מציעים ויוצרים מדיניות חדשה כדי להניע מדינות וארגונים להשתפר בתחום זה וזוהי רק ההתחלה של מה שצפוי שנראה בשנים הקרובות.

ארגונים מורכבים מאנשים שעובדים יחד כדי להשיג מטרה משותפת, ולכן ההון האנושי בארגון חייב להבין את החברה החדשה הזו, בה אנו חיים ולבחון כיצד עלינו לתרום לה באופן חיובי. זאת במטרה להפוך את החיים טובים יותר עבור האנושות ולהתקדם לעבר קיימות אמיתית, שתאפשר לנו להילחם גם בשינוי האקלים. קיימות זו חייבת גם לאפשר לנו להשיג חברה מגוונת, להילחם למען חוסר צדק, עוני, תלות באנרגיה ולפתור את המשבר של חומרים ואספקה. כדי לקדם את הצעות האו"ם בנושא זה, עלינו בתחילה להגדיר מדדים אובייקטיבים, שניתנים לכימות על פני תקופה. לא כל הארגונים מסוגלים לעלות על גל הקיימות עם אותה נחישות ועוצמה. במאמר זה, אתמקד בנושא הענן ועולם ניהול הנתונים.

אם נחשב את צריכת הטכנולוגיה, נראה כי מערך המחשוב ישפיע על כ-8% מצריכת החשמל עד שנת 2030, לעומת 2% בשנת 2020. בנוסף, אחסון המידע אחראי ל-10%-15% מצריכת האנרגיה של מרכזי הנתונים, כאשר כיום אנו משתמשים רק בשליש מהמידע שנאסף. לכן, ההשפעה הסביבתית של אחסון הנתונים אינה זניחה כלל. מרכזי אחסון אחראים לכ-2% מפליטת גזי החממה, מה ששווה ערך לכל תעשיית התעופה. נתונים אלו מרעישים מאד ואפילו עוד יותר לאור ההרס של משבר האקלים: טמפרטורות הים שנמצאות בעלייה, גלי החום, השריפות ברחבי העולם ועוד. לכן הכרחי לחשוב על פתרונות אפשריים כבר מעכשיו. מצד שני, חשוב לציין כי נתונים וטכנולוגיה דיגיטלית מסייעים לארגונים להניע שינוי עסקי. ככל שיותר נתונים משולבים בהליך השינוי הדיגיטלי, התוצאות העסקיות המושגות טובות יותר. למרות זאת, חשוב להבהיר שלא מדובר רק באיסוף נתונים, אלא בהבנה של מה שמעניין את הארגון ומה תורם לו.

שימוש בענן מאפשר ללקוחות לבחון את הנתונים שלהם באופן יעיל במיוחד. אם נבין שאנו משתמשים ב-68% מהנתונים פעם אחת וזהו, נוכל לראות כיצד העברת המידע הלא רלוונטי הזה לענן, ל"אחסון קר", תיטיב עם הסביבה

זהו הזמן לקחת אחריות על הנתונים שברשותכם ועל ההשפעה הסביבתית שלכם, בכדי להפיק את הערך המירבי ממנו. הנתונים חיוניים לעתיד בר קיימא. ניתן להשתמש בהם כדי להפחית פליטות מכלי רכב ולסייע בשימוש חכם יותר באנרגיה או למדוד את טביעת הפחם האישית או הארגונית. הבעיה העיקרית העומדת לפנינו היא פסולת דיגיטלית. זוהי בעיה שמשפיעה על כולם. לכן על כל הארגונים להיות מודעים לכך, שאם הם מאחסנים מידע שלא נמצא בשימוש, הוא גם צורך אנרגיה. אבל ההזדמנות הגדולה מכל לדור הבא של אנשי המקצוע היא לסייע לנו לענות על האתגרים האלה. ארגונים יכולים לשחק תפקיד משמעותי בעידוד הדורות הבאים לקיימות של פתרונות ויישומים. אנשי הטכנולוגיה חייבים להבין קיימות וכיצד ניתן לקבל החלטות לטובת קיימות, ולא רק כאלו שמבוססות על חדשנות ורווח.

עלינו להפסיק לאחסן נתונים שאיננו משתמשים בהם או למצוא כיצד להפיק ערכים נוספים מהמידע הזה. תעשיית ההיי-טק מנסה לפתור בעיה זו במשך שנים בעזרת פתרונות אחסון, אך לא משם הישועה תגיע. חייבים להתחיל להעריך את המידע הנמצא ברשותנו. כאשר אנו שואלים את המשתמשים, הם אומרים שהם אכן מייצרים את הנתונים, אך מנהלי המחשוב אחראים עליהם, ואם נפנה למנהלי המחשוב, הם יאמרו שהם שומרים על המידע, אבל המשתמשים הם הבעלים שלו וכך הלאה. מישהו חייב לקחת את האחריות על מעגל החיים של הנתונים. קיימות עומדת להפוך גם לקריטריון חשוב כאשר חברות בינלאומיות יבחנו עם אילו מהארגונים ברצונן להתחבר. גם המעבר לענן בנושא זה הוא קריטי – הוא מקל על עומסי אחסון ומצמצם את פליטת האנרגיה המזהמת. אם רק נרצה, יש לנו עדיין זמן לעלות על הגל.

בשנת 2023 קיימות תהפוך להיות חשובה יותר ויותר בעולם ה-IT, והיא תדרוש יותר נתונים ותמיכה מספקי הטכנולוגיה. ספקים יצטרכו להוכיח שהם עובדים במטרה לחזק קיימות, להשיג את היעדים ולספק פתרונות התומכים בקיימות ומקדמים אותה. הם יהיו צריכים לעבוד קשה יותר כדי לחזק את היעילות של המתקנים ושל הציוד שלהם ולשפר שיטות של קטלוג ועיבוד מידע. שימוש בענן מאפשר ללקוחות לבחון את הנתונים שלהם באופן יעיל במיוחד. אם נבין שאנו משתמשים ב-68% מהנתונים פעם אחת וזהו, נוכל לראות כיצד העברת המידע הלא רלוונטי הזה לענן, ל"אחסון קר", תיטיב עם הסביבה.

 

הכותב הוא מנכ"ל נטאפ ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים