Email = Emotional Mail

האי-מייל שלך קר ומנוכר או חם ומניע-עולם?

28/07/2010 15:06

היום כבר לא כותבים מייל – רק אי-מייל. האי-מייל התפתח כבר באמצע שנות ה-60' ברשתות תקשורת המחשבים הראשונות באוניברסיטאות בארה"ב, ובמקביל ברשת ARPAnet (רשת-האם של האינטרנט). המושג עצמו נוצר כקיצור של המילים Electronic Mail, כלומר דואר שעובר באופן אלקטרוני ברשת מחשבים בין נמענים. מי הם הנמענים? אנשים, כמובן. אחד כותב ורעהו קורא.

מכאן עלתה בראשי המחשבה שראשי התיבות ההולמים יותר יהיו Emotional Mail. כלומר, שכדי להפעיל רגשות (כן, רגשות אנושיים) במייל, עליך לראות את הנמען, את האיש אליו אתה כותב. שימו לב: אדם שראיתם ולו פעם אחת בלבד – כבר אתם כותבים לו מייל באופן אחר. זאת, למרות שאתם משתמשים עדיין באותה המקלדת ובאותם מקשים, אותיות ושפה. נכון הוא שאתם כותבים באותה שפה, עברית, אך במייל בו מביעים רגשות, משתמשים במילים אחרות.

אוצר המילים הוא ראי המחשבה שלנו. אוצר מילים זה משקף גם את הנפש שלנו, לאחר שראינו את הנמען – כי העיניים הן ראי הנפש שלנו ושל מכותבנו. טוב, תגידו לי שהיום בכל תוכנת מסרים מידיים יש מצלמה ואפשר לשמוע את קולו להסתכל לנמען ישירות בלבן של העיניים ולהציץ מעט במעמקי נפשו. אז מה, שוב לא צריך להיפגש יותר פיזית? כן צריך. שיחה מול מצלמה היא שלב גבוה יותר של מייל, המוסיף מעט רגש, אך עדיין נמוך יותר מהמייל עטור הרגש – כשזה שיבוא לאחר פגישה פיזית. הכיצד? כי טרם הומצאה רשת אלקטרונית שתאפשר לשני החושים הכי חזקים לפעול: המגע והריח.

יש לנו חמישה חושים, ומשום מה נדמה לנו שהחוש החזק ביותר הוא הראייה. זה אולי נכון מדעית, אך לא רגשית. חושי המישוש, הריח והשמיעה חזקים יותר. אחריהם הראייה והטעם. העובר לומד על העולם, ראשית דרך המגע, בבטן אימו, השמיעה והריח. עד שיגיע לראייה, הדרך ארוכה. לכן הקשר האנושי (הפיזי והנפשי) החזק ביותר הוא המגע. תופעת חסך-מגע או רעב-עור (באנגלית: Skin Hunger) חזקה מעין כמוה. ידוע הניסוי בתינוקות שלא חיבקו ולא ליטפו אותם, והם התפגרו ולא נשארו בעולם כה קר ומנוכר.

האי-מייל הוא היישום האולטימטיבי של האינטרנט ויש המבקרים אותו על כך שהוא מרחיק אותנו איש מחברו, כי לא צריך יותר להיפגש – מספיק שנתכתב. פעם היה רק מייל (בנייר, "Snail Mail") וכתבנו אותו כמעט אך ורק למי שכבר פגשנו אותו לפני כן. עתה, אנו מפציצים את אוכלוסיית העולם באי-מיילים במקום להיפגש.

אז מה הנמר אומר? זו הזדמנות נהדרת לפגוש אנשים חדשים – כל יום. יצרת קשרים בקלות הבלתי נסבלת של האי-מייל והרשתות החברתיות? נהדר. עכשיו צא ופגוש פיזית את האנשים שאתה רוצה להעמיק איתם הקשר. גע בהם, הרח אותם ואז האי-מייל שתכתוב להם יהיה Emotional Mail.

איך מבחינים במייל שהוא רגשי? לפי אוצר מילותיו של הכותב המשתמש במילים כמו: יקירי, ידידי, חברי; תודה, נהדר, אשמח; עזור לי; אעזור לך; נהניתי, נפלא; אתה נפלא, מרגש, מקסים, מעניין; טרם נעניתי (במקום "לא ענית לי"); כל הכבוד לך, בוא לבקר; אנסה שוב (במקום "כמה פעמים כבר הסברתי לך"); מתי ניפגש? מעריך אותך, סומך עליך, למדתי ממך, בהצלחה, זו תחילתה של…; תודה. כלומר, ששימוש במילים מחברות, משמחות, עוזרות = מילים מניעות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איל וינטרוב

    כל מילה בסלע לפעמים אין כמו מגע עיינים, בתעשיית ההייטק הקרה :)

אירועים קרובים