פודקאסט: החרדי שלא למד לימודי ליבה ועומד בראש חברת סטארט-אפ

אסף כהן, אב לשישה ובן למשפחה חרדית, הוא יזם היי-טק, שמציע כיום לארגונים אפליקציית שולחן עבודה שמייעלת את העבודה בארגון ומאפשרת שימוש קל יותר במשאביו - ואין לו לימודי ליבה ברקע אלא בעיקר לימודי גמרא

יזם ההיי-טק החרדי, אסף כהן.

הוויכוח על החשיבות של לימודי ליבה במגזר החרדי עלה שוב לסדר היום בהיבט הפוליטי, כאשר כל צד מציג את הטיעונים בעד ונגד מהפוזיציה שבה הוא נמצא. בחיים עצמם, בצד המעשי, המציאות אינה חד גונית. כפי שכבר פרסמנו כאן לא מעט פעמים, יש אחוז גדל והולך של צעירים חרדים, בוגרי ישיבות, שבשלב מסוים בחיים, החליטו לצאת לעולם העבודה, ולהשתלב בין היתר בעולם ההיי-טק והיזמות, תוך שילוב לימודים ועבודה.

בפודקאסט אנשים ומחשבים, אירחנו את אסף כהן, אב לשישה ילדים, בן למשפחה חרדית, שעשה את כל המסלול המקובל, התחתן בגיל 23 והלך ללמוד בכולל. אחרי עשר שנים בערך, צמצם את שעות הלימוד שלו, הקים עם רעייתו עסק שמתמחה בייעוץ מס, שפועל עד היום בהצלחה. דרך הפעילות הזו הוא נחשף לאתגרי ניהול מיחשוב ארגוני אצל הלקוחות שלו, שלחלקם יש מערכות ERP, אבל עדיין חסרים להם ממשקים שיסייע להם להתנהל טוב יותר.

לפני חמש שנים חבר כהן לצוות מפתחים, שפיתחו פלטפורמת שולחן עבודה שמייעלת את העבודה בארגון ומאפשרת שימוש קל יותר במשאבי הארגון. כהן טוען שהוא ממחיש את התפישה שלימודי ליבה אינם תנאי להצליח בקריירה, כי לימודי הגמרא מכשירים את הצעירים בוגרי ישיבות ללמוד את מקצועות התכנות ולהיות יזמים.

אסף כהן ספר על עצמך.
"אני בן למשפחה חרדית. התחתנתי בגיל 23 ואז עברתי לכולל, שם למדתי כל היום כמו כל האברכים. אחרי עשר שנים החלטתי לעבור לתחום הכלכלי ולעבוד".

הפסקת ללמוד?
"לא הפסקתי ללמוד, והיום אני משלב לימודים יחד עם עבודה".

מהו העסק שפתחתם?
"אשתי מתמחית בנושא מיסים, והתחלנו לתת שירותי ייעוץ מס לחברות, ואנחנו ממשיכים בזה עד היום. אבל תוך כדי העבודה נחשפנו למספר בעיות שיש בארגונים, בניהול הממוחשב של הארגון שלהם, וזה חוצה את כל הארגונים מקטן ועד גדול. ואני מדבר על הדברים הכי בסיסיים. האקסל עדיין שולט שם. יש איים של תוכנות וכלים, אבל הם לא מדברים ביניהם.

לארגונים יש מערכות ERP עם מודולים שונים. ERP מתמקדת בדרך כלל בניהול מלאי ומוסיפים כל מיני מודולים כדי לבצע אינטגרציה. והם לא קשורים אחד לשני, ואז יוצא שהארגון מוצא את עצמו עם כלים רבים והם גם צריכים לפתח את זה בעצמם. אמרת לעצמי שזה לא יכול להימשך ככה, ואז פיתחנו את 'שולחן עבודה', שזה המוצר שלנו, דרכו כל עובד בארגון יוכל לעבוד עם הכלים שהוא רוצה, להתחבר לממשקים של ERP אם הוא רוצה, ותהיה לו האפשרות לגדול בהתאם".

אז אתה בעצם רוצה להחליף את ה-ERP?
"ממש לא. מערכת ה-ERP – כבודה במקומה מונח. אבל מאחר שמדובר בחברות גדולות, המערכות שלהן לא מספיק גמישות, ואתה צריך ללכת לכל מיני מודולים. אנחנו פיתחנו אפליקציית שולחן עבודה, שמאפשרת לעבוד ולהכניס גם כלים מתקדמים – כמו סמס ארגוני, ועוד כלים – ושמדברת איתך כל היום. השולחן מדבר איתך כל היום הוא לומד את צורת העבודה שלך, כי יש פה הרבה אנליטיקה".

כיצד פיתחת מערכת כזו למרות אין לך רקע במדעים?
"אכן אין לי רקע במדעים, אבל יש לי ידע וניסיון מהעבודה שלנו מול ארגונים. ולכן גייסתי צוות מוכשר, שיודע לתת מענה לאתגרים שהצבנו בפניו".

כמה זמן לקח לכם לפתח?
"התחלנו לפני חמש שנים, אנחנו עושים פיילוט אצל בתי עסק, לומדים מה צריך, ועכשיו רוצים להתחיל לשווק".

כיצד הקורונה השפיעה על צורת העבודה בארגונים, ואיך זה מתבטא בפתרון שלכם?
הקורונה לימדה אותנו שאתה לא יכול לכבול אותי למקום אחד ולמערכת אחת ואתה צריך גמישות, ניידות – אמצעי שנותן לך גמישות בניהול הארגון – ובעזרת שולחן העבודה שלנו זה מתאפשר בלא מעט ארגונים".

לא למדת לימודי ליבה. מה דעתך על הוויכוח שמתנהל עכשיו והטענה כי זה מהווה מכשול אחר כך?
"אם אתה מסתכל על השאלה הזו מההיבט הפוליטי, אז אני לא שם. לכל צד יש את הטענות שלו. בפועל המציאות היא שונה. השאלה היא האם אדם שלומד גמרא כל חייו, והגיע לגיל 30, חסר לו באמת לימודי ליבה? לדעתי לא. לימודי גמרא הם קשים, רמת החידוד היא גבוהה ביותר ולכן מי שלומד גמרא ברצינות, יש לו יכולת חשיבה ויכולת ללמוד ברמה גבוהה מאוד. נכון שזה דבר שאין לו מדד לבדיקה, אבל הוא מוכח, יש לא מעט בחורי ישיבה שיצאו לעבוד, התקבלו לעבוד למשל בהיי-טק והם נחשבים לעובדים מעולים. ברור שאם תרצה להתמחות במשהו, כמו תכנות, אז תלך ללמוד. המחסור בלימודי הליבה לא הפריע לי, וכידוע יש לא מעט חרדים שלומדים באקדמיה".

יש דברים בגמרא שמתאימים גם היום לאתגרים שאתה עוסק בהם?
"שאלה מצוינת. בגמרא, שנכתבה לפני הרבה מאוד שנים, יש הרבה מאוד מתמטיקה, חישובים ואפילו אנליטיקה, כמובן במושגים של אז. יש שם בעיות וחישובים מורכבים שלא מביישים גם את המדעים של היום. בסוף זה החיים".

להאזנה לפודקאסט המלא – לחצו כאן

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד

    הסיפור הזה של לימודי ליבה הם חירטוט בגרוש! אפשר לחשוב כמה החילונים שלמדו ליבה עושים חישובי דיפרנציאל בחיי היום יום שלהם. בסופו של דבר כולנו עושים את ארבעת הפעולות הבסיסיות ביותר - כפל, חילוק, חיבור וחיסור. דווקא לימודי הגמרה מכינים את האברך לחשיבה טובה יותר בתכנון פתרונות ויצירת אלגוריתם. אני בטוח שאם ייקחו תלמיד ישיבה שלמד כל זמנו משניות גמרא, הפוטנציאל להפוך אותו למתכנת טובה יותר.

  2. אברמוב רימון

    אסף הוא כשרון מהלך יודע לעבוד חרוץ עם ראש גדול. לדעתי לימודי ליבה בכלל אין זו ערובה להצלחה. הנה חרדי ששווה עשר לימודי ליבה בלי לזלזל כמובן. אז למה לשקר לציבור באמירות חסרות אחריות כאילו הדרך להצלחה הם לימודי ליבה. אבל עד שהציבור הכללי יבין שעובדים עליו פעם אחר פעם הציבור החרדי יהיה עמוק בגריפת רווחים ואז האנטישמיות תגיד החרדים גונבים לנו את המשרות הכי שוות בשוק גונבים לנו את הצבא וכו וכו

  3. דנה

    הוא הביא צוות של מפתחים שלמדו לימודי ליבה בשביל שהוא יוכל לייצר פתרון וסטארטאפ והם יעשו את העבודה חחח

  4. עמרי

    ממתי לימודי ליבה עוזרים לעסקים ובכלל לפיתוח הראש והמחשבה ?!

אירועים קרובים