ויקיפדיה מתחננת לתרומות – האם תסייעו לה?

האנציקלופדיה המקוונת המוגדרת כעממית - מכיוון שהזנת התכנים אליה מתבצעת בידי הגולשים - היא כידוע חינמית, אבל באחרונה בדף הבית שלה מופיע באנר גדול שמבקש שתתרמו לפחות 10 ש' כדי שהיא תצליח לשרוד ● האמנם?

האם היא זקוקה לכסף? ויקיפדיה. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

מי שפותח באחרונה את ויקיפדיה כדי לחפש ערך כלשהו נתקל בפנייה נרגשת מטעם האתר, שבמסגרתה נקראים הגולשים לתרום מכספם על מנת להמשיך ולקיים את האנציקלופדיה העממית המקוונת.

ויקיפדיה פונה לגולשים המקומיים וכתובת: "כל הקוראים שלנו בישראל, אנא, אל תגללו הלאה. היום אנחנו מבקשים מכם לעזור לוויקיפדיה להמשיך להתקיים".

לפי נתוני סימילארווב, ל-Wikipedia.org היו 4.7 מיליארד ביקורים ביוני 2022 והוא ממוקם במקום התשיעי ברשימת האתרים הפופולריים ביותר בעולם. עוד ניתן לגלות מדף זה שלפלטפורמה יש גם רווחים – של 75-100 מיליון דולר בשנה

בהמשך מציינת הפלטפורמה כי "98% מהקוראים שלנו לא תורמים לנו; הם מסובבים את הראש ועוצמים עיניים. אם אתם משתייכים לקוראים יוצאי הדופן שכבר תרמו, אנו מודים לכם מקרב לב". ואז עוברת הפנייה לבקש את כספי הגולש עם ההסבר: "גם אם תתרמו רק 10 ₪, או כל סכום אחר שתוכלו לתת היום, ויקיפדיה תוכל להמשיך לשגשג במשך שנים ארוכות. אנו מבקשים מכם בכל לשון של בקשה: אל תגללו הלאה. אם ויקיפדיה עזרה לכם בעבר, הקדישו דקה כדי לתרום 10 ₪. הראו לעולם שגישה למידע אמין וניטרלי חשובה לכם. תודה רבה".

מבקשת תרומות כדי לשרוד. ויקיפדיה.

מבקשת תרומות כדי לשרוד. ויקיפדיה. צילום: צילום מסך מוויקיפדיה

תוכן שכולו נוצר בהתנדבות

מאז שעלתה לאינטרנט לראשונה בשנת 2001, ויקיפדיה גדלה והפכה למעשה לספריית המידע המקוונת העצומה וחסרת הגבולות, לכאורה, שהיא כיום, ויש לה ללא ספק חלק מהותי בשימוש ברשת בכלל ובצריכת ידע בפרט. מיליוני משתמשים מרחבי העולם רואים באתר את התחנה הראשונה שבה הם עוצרים כדי לחפש תשובות לשאלות אינפורמטיביות, ובכלל לקבל מידע על כל נושא שהוא.

גם הגולשים בוויקיפדיה בשפה האנגלית קיבלו הודעה בניסוח דומה.

גם הגולשים בוויקיפדיה בשפה האנגלית קיבלו הודעה בניסוח דומה. צילום: צילום מסך מוויקיפדיה

ואולם הבאנר הגדול במיוחד שמשולב בשירות כעת, לא רק בארץ אלא גם באתר האנגלי, נראה מעט מדאיג. האם השירות החינמי באמת בצרות ועלול לא לשרוד בלי שהציבור יתמוך בו?

נזכיר כי מחד ויקיפדיה היא אנציקלופדית המונים, שמתבססת על הזנת מידע בידי גולשים מתנדבים, ושעורכי הערכים שלה עובדים ללא משכורת. מאידך, לפי נתוני סימילארווב (SimilarWeb), ל-Wikipedia.org היו 4.7 מיליארד ביקורים ביוני 2022 והוא ממוקם במקום התשיעי ברשימת האתרים הפופולריים ביותר בעולם. עוד ניתן לגלות מדף זה שלפלטפורמה יש גם רווחים – של 75-100 מיליון דולר בשנה.

ומה מבחינת הוצאות? בוויקיפדיה מועסקים כמה מאות אנשים (עד 500 אבל המספר המדויק לא ידוע), אך עם זאת, את אירוח האתר ה"כבד" מממנת קרן ויקימדיה.

פט פנה, מנהל התפעול של קרן ויקימדיה, ניסה להבהיר כמה נקודות על מסע הגיוס הנוכחי, והצהיר, "תרומות קוראים חיוניות לקיומה העולמי של ויקיפדיה. אנו מקיימים תשתית כלל עולמית הדומה לאתרי האינטרנט המסחריים הגדולים בעולם, כדי להתאים לצרכים של קוראים בכל רחבי תבל".

אבל האם העולם במיתון אם לאו?

אנקדוטה מעניינת שלא קשורה, אבל כן קשורה, לנושא היא מחלוקת שסביבה מתקוטטים עורכי ויקיפדיה, העוסקת במונח 'מיתון' (recession), ושנראה כי הגיעה באחרונה לשיא. אחרי שעורכים "פרטיזנים", כך להגדרת הוושינגטון פוסט, ניהלו דו-קרב עריכה זועם בדפים שבהם נכלל המושג, בשאלה האם יש כרגע מיתון עולמי אם לאו – ויקיפדיה השעתה את רוב השינויים בערכים 'מיתון' ו'מחזור עסקים'. העורכים העצמאיים לא ראו עין בעין את התכנים שהוכנסו לערכים הרלוונטיים והתווכחו על הנושא בלהט. הפלטפורמה החליטה לנסות ולשמר את הניטרליות של האתר, או אם תרצו – לא לחשוף אינטרסים אידיאולוגיים של כותבי ערכים מסוימים, ולכן עצרה את האפשרות לעדכון הערכים.

אלא שבהמשך, כשהרוחות לא נרגעו, ויקיפדיה בישרה כי היא משנה באופן גורף את כללי העריכה בעמוד 'מיתון', ושהחל מהיום (ד'), עדכונים ממשתמשים לא רשומים או מחשבונות חדשים יצטרכו להיבדק ולהתקבל על ידי עורך, לפני שיהיו גלויים באתר. המהלך הגיע לאחר שהערך קיבל עשרות עריכות שהפרו את מדיניות ויקיפדיה, ולנוכח קריאה לעורכים להפוך את הדף ל"מוגן למחצה", תוך הגבלת האפשרות לתיקונים.

אז האם אכן יש מיתון שמייצר צורך של ויקיפדיה בתרומות הגולשים לצורך המשך פעילותה, על אף שהיא מוגדרת כחינמית ומופעלת על ידי מתנדבים? לא ידוע. בידיכם נותר שיקול הדעת האם לממן לפחות זמנית את השירות, שאתם לבטח עושים בו שימוש קבוע, אם לאו.

 

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סמסי טייזן

    אין מה לדאוג, וויקיפדיה לא תחדול מלהתקיים, מקסימום ישנו את המודל ויעברו למודל עסקי, וגם אם לא היה ווויקיפדיה היה משהו אחר במקום, כבר היום כשמקבלים תוכן וויפדיה מגוגל (תוכן לא תוצאות) זה מגיע ישירות מגוגל לא מוויקפדיה.

  2. יעקב

    לא אתרום להם הסיבה הם מפרסמים רק בעלי פירסום אנשים פרטיים שלא היתפרסמו הם לא מוכנים לקבל . אז שימצאו תורמים מהסלב .

  3. ערן רותם יועץ עסקי

    תובנה ותהייה מעניינת, רק שויקיפדיה מבקשת תרומות בכל שנה ביוני-יולי (חודש היווסדה של קרן ויקיפדיה), בלי קשר למיתון או למצבה... כבר כתבתי על זה בעבר, אבל מזוית אחרת - זוית המכירות וגיוס המשאבים. פשוט, כי ככה (בניסוחים המתקרבנים והמתחננים של ויקיפדיה) לא באמת מבקשים ומשיגים תרומה: https://www.allmarketing.co.il/?CategoryID=74&ArticleID=23616

אירועים קרובים