היי-טק בפריפריה: הרבה דיבורים, מעט מעשים

במערכת הבחירות הבאה עלינו לא לטובה בכלל נשמע הרבה נאומים על חשיבות פיתוח הנגב והגליל ● תזכרו שהפוליטיקאים שיישאו אותם לא עשו בשנים שבהן הם היו בשלטון כמעט כלום כדי שזה יקרה

הקטר צריך להוביל את רכבת המשק גם לנגב.

הנגב והגליל עמדו השבוע במוקד הכנס השנתי לחברה ולכלכלה על שם אלי הורוביץ, שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה. הפוליטיקאים שדיברו באירוע התייחסו בהרחבה לפריפריה. הם הגיעו לכנס בשיאו של המשבר הפוליטי, כמה שעות לפני שנסעו לכנסת כדי להצביע על פיזורה. גם הכנסת והממשלה הנוכחיות לא שינו בהרבה את המציאות הקיימת והעגומה של הפריפריה, לא רק בהקשר של ההיי-טק. או, אם תרצו, לא הספיקו לשנות, כי היה להן מעט מדי זמן – פחות משנה וחצי (בהנחה הריאלית שחוק פיזור הכנסת אמנם יעבור סופית בשבוע הבא).

שר הביטחון וסגן ראש הממשלה, בני גנץ, אמר באירוע שאם תימשך האדישות, ואם ההיי-טק והאקו-סיסטם שמסביבו לא יתעוררו, החזון של דוד בן גוריון שלפיו "בנגב ייבחן העם בישראל" ימות והחוסן החברתי-לאומי שלנו יתרסק. הסיבה לכך פשוטה: לא יעלה על הדעת שמרבית התושבים, הכלכלה, התעשייה, החברה, התרבות וכדומה יחיו ויתנהלו בין גדרה לחדרה, והנגב, על שטחי הענק שלו, יישאר ריק. הדבר נכון גם לגליל, אם כי הוא מאוכלס הרבה יותר מהנגב.

ההיי-טק צריך להוביל גם את פריחת הנגב והגליל

ענף ההיי-טק מכונה, ובצדק, הקטר של המשק. והקטר הוא לא רק זה שמוביל את הרכבת כולה, אלא יש לו גם אחריות להוביל אותה. ההיי-טק צריך לקחת על כתפיו גם את ההובלה של הפרחת הנגב והגליל, על ידי מעבר לשם. בין אם מדובר בביסוס פעילות של חברות שכבר נמצאות שם, כגון אינטל, בין אם על ידי מעבר של חברות חדשות ובין אם על ידי העתקה של מפעלים ומטות של חברות ממשלתיות, כגון התעשייה האווירית. בהקשר זה נכון גם המעבר של צה"ל לנגב, שנמשך כבר יותר מעשור. לדברי שר הביטחון, המעבר הזה מתקדם בקצב מהיר, והוא יביא לשם 12 אלף חיילים.

צריך לשים כאן סייג: נכון שהאחריות על הפרחת הנגב מוטלת גם על ענף ההיי-טק עצמו. אלא שבעוד שהבון טון הוא להפנות אצבע מאשימה בנושא כלפי חברות ההיי-טק ולטעון (ובצדק) שהן מעדיפות את אזורי הנוחות במרכז, מעטים מנסים להתמודד עם הסיבות לכך. נראה שבממשלה חושבים שהטבות המס שניתנות היו אמורות להמריץ את חברות ההיי-טק לעבור לפריפריה, ואולי אף מתפלאים שזה לא קורה, אבל הטבות מס זה לא מספיק – כפי שהסביר השבוע השר לפיתוח הנגב והגליל ושר החקלאות, עודד פורר, בראיון לאנשים ומחשבים. הוא אמר בצדק שאם למנכ"ל חברה אין ביטחון שתהיה תעסוקה לבני.ות הזוג של העובדים.ות שלו, שתהיה למשפחותיהם.ן מערכת חינוך לא פחות טובה מזו שיש במרכז הארץ, וששירותים בסיסיים וטובים כמו קופת חולים, מרכזי בריאות ומרכזי תרבות יחסכו מהם.ן את הנסיעה לתל אביב, לא תהיה לו כל מוטיבציה לעבור לשם.

אז נכון שגם ידן של חברות ההיי-טק במעל, אבל לפני שמפנים אליהן אצבע מאשימה, כדאי להסתכל למציאות בעיניים ולהבין מהם החסמים שמונעים מעבר מסיבי של חברות לפריפריה – או, נכון יותר, יישום פתרונות לסיבות שידועות כבר שנים

חלופה אחרת היא גיוס עובדים שגרים בפריפריה לחברות במרכז. זה קורה לא מעט, אבל מרבית האנשים היו רוצים שמקומות העבודה שלהם יהיו באזורי המגורים שלהם. הם היו מעדיפים לנסוע 10 או 20 דקות לאזור התעשייה הקרוב למקום מגוריהם במקום להתענות במשך כמה שעות בכל יום בפקקים הבלתי נסבלים.

השר לפיתוח הנגב והגליל ושר החקלאות, עודד פורר.

השר לפיתוח הנגב והגליל ושר החקלאות, עודד פורר. צילום: רונן אקרמן ז"ל

אלה הן תשתיות המעטפת שחסרות בפריפריה, שעליהן השר פורר דיבר בראיון. ואמנם, בזמן הקצר שהממשלה הזו עבדה הושקו כמה מיזמים בתחום, שייתכן שבעתיד יניבו יותר מקומות עבודה בתחום ההיי-טק בפריפריה. אבל זו טיפה בים. תקופה של שנה היא זמן שלא מספיק, או מספיק בקושי, לתיאום בין משרדים ממשלתיים, להשלמת מכרזים וליציאה לביצוע של פרויקטים.

השר אמר, ואין סיבה שלא להאמין לו, שעם כניסתו למשרד הנגב והגליל הוא גילה הזנחה של שנים של טיפול בנושאים שונים, וכתוצאה מכך לא קודם השיפור של התנאים הסביבתיים שיאפשר את מעבר ההיי-טק דרומה וצפונה. גם בשנה זו של ממשלת בנט, כמו ב-12 השנים שלפני כן, שבהן שלטו ממשלות נתניהו, הפריפריה לא הייתה בראש סדר העדיפויות של הפוליטיקאים. תקציב משרד הנגב והגליל בקושי נושק לחצי מיליארד שקלים, וברור שזה מעט מדי. גם אם נקבל את ההסבר שמדובר במשרד שבעצם מתכלל ומתאם עם משרדים אחרים, שהם אלה שאמורים להשקיע בנגב ובגליל, עדיין מדובר בתוצאה עגומה.

אז נכון שגם ידן של חברות ההיי-טק במעל, אבל לפני שמפנים אליהן אצבע מאשימה, כדאי להסתכל למציאות בעיניים ולהבין מהם החסמים שמונעים מעבר מסיבי של חברות לפריפריה – או, נכון יותר, יישום פתרונות לסיבות שידועות כבר שנים. הן ידועות, ובמקרים רבים גם הפתרונות ידועים. אלא שאין מי שמבצע אותם.

השורה התחתונה: הבחירות, שבאות עלינו לא לטובה בכלל, לא יקדמו את מה שלא נעשה במשך שנים למען הפריפריה. מה שכן, אנחנו צפויים לבליץ של נאומים בדבר חשיבות הפרחת הנגב והגליל. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, אמר באותו כנס אלי הורוביץ שהעובדה שההיי-טק לא הגיע לנגב ולגליל היא בושה למדינת ישראל. הוא צודק.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים