כיצד ניתן לאבטח את התקני ה-IIoT בסביבות OT?

התקני האינטרנט של הדברים התעשייתיים מביאים אתם כמה יתרונות לעולם הטכנולוגיה התפעולית ● מהם? וכיצד ניתן לוודא שהדברים ייעשו בצורה מאובטחת? ● חלק א'

ג'ו רוברטסון, מנהל אבטחת מידע לאזור EMEA בפורטינט.

מהות ה-IIoT (האינטרנט של הדברים התעשייתיים) היא חיבור בין אנשים, תהליכים ונכסים. באופן מסורתי, התקנים בסביבות OT (טכנולוגיות תפעוליות) היו מבודדים או מחוברים ישירות למערכת בקרה תעשייתית (ICS). ה-IIoT מספק להתקנים אלה חיבור לאינטרנט, כך שמשתמשים יכולים לתקשר אתם בזמן אמת, למשוך מהם נתונים ולנתח אותם באמצעות ניתוח סטטיסטי או חיזוי.

היתרונות של זה כוללים יעילות תפעולית משופרת, היות שהתקני ה-IIoT יכולים להפחית את זמן פתרון התקלות מימים לדקות; עלויות תחזוקה מופחתות באמצעות תחזוקה מניעתית, שמשתמשת בחיישנים שיכולים לאתר ציוד שהולך להתקלקל; תכנון ותזמון רכש בצורה יעילה; ובטיחות וחוויית משתמש משופרות.

מהן הדרכים השונות שבהן תעשיות קריטיות מיישמות את ה-IIoT?

ייצור
באמצעות שימוש בגישת IIoT של תאומים דיגיטליים (Digital Twins), יצרנים יכולים לשכפל כמעט לגמרי מוצר או תהליך – מה שמאפשר להם לנתח את יעילות המערכת, לבצע תחזיות לעתיד ולסייע להם ליצור גרסה טובה יותר של המוצרים שלהם. בקווי ייצור, חיישנים, מצלמות וניתוח נתונים יכולים לקבוע, באמצעות תחזוקת חיזוי, מתי רכיב במכונה יפסיק לעבוד, ויכולים לסייע למנהלים לתכנן את לוח זמני השירות והתחזוקה שלהם לפני היווצרות הבעיה. כמו כן, התקנים חכמים יכולים לייעל עלויות משותפות בשרשרת הערך באמצעות מעקב אחרי מלאי בזמן אמת, תוך אספקת נראות ושיקוף למנהלי שרשרת האספקה אודות זמינות חומרים, הגעה של חומרים חדשים והתקדמות העבודה.

חשמל ושירותים
מגזר החשמל והשירותים אימץ את הפוטנציאל של ההתקנים החכמים עם קונספטים כמו ניהול חכם של מים וגז ורשת קווי חשמל חכמה. בניהול מים חכם, המפתח הוא ייעול השימוש במים. החיישנים יכולים לעקוב אחרי פרמטרים כמו לחץ מים, טמפרטורה, איכות וצריכה, ולאפשר לחברות שירותים לנתח את הנתונים ולהשתמש בהם למטרות חיוב. עבור צרכנים, הדבר מאפשר להם לעקוב אחרי צריכת המים שלהם ולהפחית את הבזבוז. באמצעות קווי חשמל חכמים, מונים חכמים יכולים לנטר את צריכת החשמל ואת העברתו בזמן אמת – מה שמאפשר ייצור והפצת חשמל יעילים יותר ולפי דרישה. כמו כן, קווי החשמל החכמים יכולים להודיע לחברת החשמל אודות שיבושים, לאפשר לה להגיב ולהחזיר את השירות לפעילות במהירות. המונים החכמים הם גורם קריטי של מודל החשמל המבוזר, באמצעות סיוע לצמיחה של משאבי אנרגיה כמו פאנלים סולריים וטורבינות רוח, המקדמים את יעילות הייצור וההפצה.

תחבורה ולוגיסטיקה
מגזר התחבורה והלוגיסטיקה הופך לחכם ומהיר יותר הודות ליישומים כמו ניהול ומעקב אחרי מערך התחבורה. פתרונות IIoT שמיועדים לניהול תחבורה ציבורית כוללים מידע אודות הנוסעים ומערכות תצוגה, מערכות כרטיסים משולבות, מעקב אחרי רכבים בזמן אמת ועוד. המטרה היא לסייע לחברות תחבורה להעביר את המידע בצורה טובה יותר ללקוחות, לספק זמני הגעה מדויקים, לנתב מחדש מסלולים, ולהפוך אותם ליעילים ובטוחים יותר. בניהול מערך התחבורה, התקני IIoT מוטמעים ברכבים כדי לנטר את המצב או את התנהגות הנהג – מה שמודיע על זמן שלא נוצל כהלכה או סגנון הנהיגה. דבר זה יכול למזער את מספר התקלות, לפשט את התחזוקה ולהמליץ לנהגים כיצד להפחית את צריכת הדלק שלהם.

היתרונות של התקני אינטרנט של הדברים התעשייתים לטכנולוגיות תפעוליות כוללים יעילות תפעולית משופרת; עלויות תחזוקה מופחתות באמצעות תחזוקה מניעתית, שמשתמשת בחיישנים שיכולים לאתר ציוד שהולך להתקלקל; תכנון ותזמון רכש בצורה יעילה; ובטיחות וחוויית משתמש משופרות

ערים חכמות
יישומי IIoT שמיועדים לערים החכמות כוללים החל מתאורה חכמה ופסולת חכמה, ועד לחנייה חכמה, כאשר כל אלה מוודאים שהערים שלנו יהיו יותר נקיות, בטוחות, מאורגנות וחסכוניות, למען התושבים שלהן. פעולות כמו ניהול, ניטור ואוטומציה של תאורת רחוב מחוברת יכולות לסייע לערים להפחית עלויות ולשפר את הקיימות. פתרונות פסולת חכמים מאפשרים לאוספי הפסולת לעקוב אחרי רמות הפסולת, ולייעל את לוחות הזמנים והנתיבים. לבסוף, באמצעות חנייה חכמה, מגרשי חנייה חכמים יכולים לתקשר עם רכבים חכמים ולספק מידע בנוגע לחניות פנויות, ובמקרים מסוימים אף את המיקום המדויק של החנייה.

כאשר תעשיות קריטיות מסתמכות באופן הולך וגובר על התקנים חכמים כדי לנטר, לעקוב ולנהל נכסים מגוונים ולחזות, למנוע ולפקח על מספר אירועים, עולה שאלה חשובה: האם ההתקנים החכמים בטוחים ומהימנים לשימוש? על כך בחלק השני של המאמר, שיפורסם מחר (ב').

הכותב הינו מנהל אבטחת מידע לאזור EMEA בפורטינט. אקסקלוסיב נטוורקס מפיצה את מוצרי פורטינט בישראל ובחו"ל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים