המקום הכי חשוך ברשת: מה קורה בדארקנט?

תארו לכם מקום שבו אין ממשלות ואין חוק, שהאנונימיות בו מוחלטת וניתן למצוא מענה לכל משאלה, אפלה ככל שתהיה ● כזאת היא הדארקנט - רשת נפרדת מה-World Wide Web, שבה ניתן לסחור בכל דבר לא חוקי, גם בגרוע מכל

01/03/2022 12:17
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ ניו אדווייס.

באחד מביקורי בחו"ל פגשתי את ג'ון (שם בדוי). הוא בערך בן 50, גר בפרבר שקט, עובד בחברת היי-טק, נשוי עם שתי ילדות בגילאי העשרה. חבר משותף הכיר בינינו. הוא חשב שאתעניין בתחביב המיוחד של ג'ון. 

אשתו של ג'ון הגישה לנו קפה. אחרי שיצאה מהחדר וקצת הכרנו, החבר המשותף עודד את ג'ון לספר על ה'תחביב המיוחד' שלו. ג'ון חייך נבוך, אמר 'זה לא מעניין', אך הניצוץ בעיניו העיד שזה דווקא מעניין מאוד. אחרי דירבון נוסף, ג'ון נפתח וסיפר: בזמנו הפנוי הוא גולש בדארקנט (Darknet) ומקבל משימות ריגול תעשייתי.

בשונה מה-WWW, על הדארקנט אין פיקוח ממשלתי או חוקי. יחד עם הקנאות לאנונימיות, התוצאה היא סביבה שבה אין חוק, אין זהות לאף גולש ואין שום דבר שיעמוד בדרכם של המאווים האפלים ביותר של בני האדם

איך הוא עושה את העבודות האלו? הוא מוצא סיבה לבקר במשרדי חברת היעד, מחבר לאחד המחשבים כונן USB שעליו תוכנה מיוחדת ומנתק אותו אחרי דקה. מי נותן לו את העבודות האלו? אין לו מושג, הוא חושב שמישהו מרוסיה. כמה הוא מקבל על כל עבודה כזו? ביטקוין בשווי כמה אלפי דולרים. למה אדם עם עבודה ומשפחה יסתכן כך? במשבר של 2008 הוא פוטר, כשבבית ילדה קטנה ואשתו בהריון מתקדם. הוא נשבע שלעולם לא יהיה חסר אונים. 

ריגול תעשייתי הוא אחת העבירות היותר קלות שמתבצעות בדארקנט. מהי הדארקנט, שממנה ג'ון מקבל את העבודות? ומה עוד מתקיים בחסות האפלה שהיא מעניקה?

מתחת לפני האינטרנט: מהי הדארקנט, וכיצד היא פועלת? 

רוב האנושות גולשת ברשת ה-World Wide Web שכולנו מכירים. תוצאות החיפוש של גוגל נשלפות ממנה. כך, גם התמונה שנעלה לאינסטגרם תהפוך לחלק ממנה. אפילו כתבה זו, או הודעת הווטסאפ שלנו – כולן חלק מה-WWW. 

הדארקנט היא רשת נפרדת שפועלת במקביל. בשונה מה-WWW, אליה ניתן להתחבר מכל מכשיר ועם כל דפדפן, כדי להתחבר לדארקנט תהיו חייבים לטשטש את זהותכם, עם VPN עוצמתי ודפדפן מיוחד בשם Tor שמגן על אנונימיות הגולש. 

ומה תמצאו בדארקנט? חלק גדול מהדארקנט מורכב מפורומים ואתרי מסחר, בהם גולשים מתקשרים ביניהם. לפי הערכות, בדארקנט קיימים בין 10,000 ל-100,000 אתרים כאלו, שמשרתים כשני מיליון גולשים קבועים. 

אבל בשונה מה-WWW, על הדארקנט אין פיקוח ממשלתי או חוקי. יחד עם הקנאות לאנונימיות, התוצאה היא סביבה שבה אין חוק, אין זהות לאף גולש ואין שום דבר שיעמוד בדרכם של המאווים האפלים ביותר של בני האדם.

הרשת נטולת החוק. הדארקנט.

הרשת נטולת החוק. הדארקנט. צילום: BigStock

מהונאות קטנות ועד סחר בבני אדם: רשת ללא חוק

אז מה תוכלו למצוא בדארקנט? כאמור, גניבות מידע וריגול תעשייתי, כמו אלו שביצע ג'ון, הן בין העבירות הקלות יותר שמתרחשות בדארקנט, שכן לרוב הן לא פוגעות פיזית באנשים, אלא "רק" בארגון. אני מנחש שג'ון התחיל ב'תחביב המיוחד' שלו כאשר נתקל במודעת 'דרושים' באחד הפורומים הטכנולוגיים בדארקנט. 

עוד עבירה שאפשר להתייחס אליה כקלה היא סחר בבסיסי נתונים. רוצים לצפות בנטפליקס בחינם? מעדיפים לא לשלם על רישיון לפוטושופ? בדארקנט תמצאו פרטי גישה לכל תוכנה או שירות עליו תוכלו לחשוב. אם תעדיפו לא להסתבך עם סיסמאות, תוכלו פשוט לקנות פרטי כרטיסי אשראי גנובים ולרכוש איתם ככל העולה על דעתכם. לפי הערכות, כ-115 מיליון פרטי אשראי שונים פורסמו בדארקנט רק ב-2020. לחילופין, תוכלו פשוט לקנות מספרי ביטוח לאומי או תעודות זהות, ומכאן הדרך לגניבת זהות מלאה – קצרה. 

אבל, כאמור, אלו מסוג העבירות היותר קלות בדארקנט. קיימים שם דברים מטרידים בהרבה. רוצים לחגוג? בדארקנט תוכלו להזמין כל סוג של סם, ישר עד הבית. אקדחים ורובים להזמנה קיימים בה בשפע. גם פורנוגרפיה, אבל שלא כמו אתרי הפורנוגרפיה ב-WWW שעליהם חל פיקוח, בדארקנט קיים מסחר לסרטונים מזעזעים – אונס, פדופיליה ועוד. לדוגמה, ב-2019 נעצר קוריאני בן 23 שסחר בכ-200,000 סרטונים בהם בוצעו מעשים בילדים. מזעזע. 

אלו רק חלק מהדברים שניתן למצוא בדארקנט. טווח הפעילות בה עצום: תעודות זהות מזויפות, כרטיסי הנחה לרשתות כמו אמזון, דרכון אמריקני ב-1,000 דולר, כסף מזויף, סמארטפונים גנובים. וגם להזמין התנקשויות, לסחור בבני אדם, וגרוע מכך. רוב המסחר בה נעשה בביטקוין, או מטבעות דיגיטליים אחרים, כדי להימנע מפיקוח ועקבות דיגיטליים.

אור באפלה: תתפלאו, אבל גם יש טוב בדארקנט

הטכנולוגיה כאן כדי לפתוח בפני בני האדם אפשרויות. מה יעשו בה? תלוי בהם. הדארקנט מוכיח שבלי פיקוח או הרתעה, אנשים מסוימים יבחרו בדרך הרעה. לשמחתי, הדארקנט מוכיחה שבידיים הנכונות טכנולוגיה יכולה לעשות גם טוב.

כך למשל, מערכת בשם SecureDrop היא כלי תקשורת בין עיתונאים למקורות מידע שחייבים להישאר אנונימיים. בזכותה אתרי חדשות מובילים (כמו Vice) מסוגלים לקבל מאנשים שמסכנים את חייהם כדי להוציא את האמת לאור: מתנגדי משטר במדינות טוטליטריות, חושפי שחיתויות ועוד. גם ארגוני ביון, כמו ה-CIA או ה-FBI משתמשים בדארקנט כדי לתקשר עם מקורות, וכך מצילים חיים. בדארקנט תוכלו גם לאתר גם מאמרים אקדמיים פתוחים לכל, ספרים נדירים ופריטים חוקיים נוספים שקשה למצוא. 

נקודות אור שכאלו גורמות לעצור ולשאול – מה היינו עושים אם היתה לנו אנונימיות מוחלטת? באופן אישי, אני מאמין שאלו שמשתמשים בדארקנט לרעה הם מיעוט, ושרוב האנושות תעדיף לבחור בטוב. 

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice ושופט בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2021

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    אותי עקצו שם ב1700 שח תזהרו לא לקנות שם פאלפונים

אירועים קרובים