יש פרויקטים שצריכים להתחיל מהסוף

פרויקטי דטה ו-BI צריכים "להתחיל מהסוף", כלומר מהחלק של עיצוב הממשק וחוויית המשתמש, אשר כיום רבים טועים ומשאירים לביצוע לקראת סיום הפרויקט ● מדוע ההתנהלות הנפוצה היא טעות, שעלולה לפגוע בהצלחת הפרויקט?

דלית יוספי ביטרן, מנהלת פעילות, ONE BI Design מקבוצת וואן.

שאלתם את עצמכם פעם למה רוב האנשים מעדיפים את מנוע החיפוש של גוגל? בתחילת הדרך היו למנועי החיפוש של גוגל ו-יאהו! אותם רכיבים, והם סיפקו שירות ממש דומה, אלא שגוגל השכילה למקד את חוויית המשתמש בתוצאות החיפוש עצמן, ויאהו בחרה להציף את הגולשים במידע נוסף המטשטש את תוצאות מנוע החיפוש. השאר שייך כבר להיסטוריה, וכיום מחקרים מראים שכ-91% מהחיפושים באינטרנט נעשים במנוע החיפוש של גוגל.

השקעה נכונה ב-Data Visualization יכולה להאיץ את השימוש במערכות הדטה ולהגביר את ה-ROI של כל פרויקט דטה בארגון

חוויית המשתמש, או כפי שרובנו קוראים לה, UX (ר"ת User Experience), היא האופן בו המשתמש חווה את המערכת ואת השימוש בה, ו-UX טוב יעשה את כל ההבדל בין מערכת שנאהב ונרצה לחזור ולהשתמש בה, לבין מערכת מבולגנת ולא נוחה שהמשתמש יזנח במהירות – לפעמים אחרי שימוש אחד בלבד.

אל תסתכל בקנקן? בדיוק להיפך

היום זה כבר קונצנזוס שדטה היא הזהב החדש. בעזרת דטה איכותית ונגישה, מנהלים מקבלים החלטות טובות יותר ומביאים את הארגון שלהם להישגים טובים יותר. זו הסיבה שארגונים משקיעים משאבי עתק בתהליכי הדטה שלהם. אנשי הדטה מתמחים באיסוף הנתונים, עיבודם בשלל טכנולוגיות והעברתם דרך מגוון תהליכי דטה מורכבים ומאתגרים. אבל החלקים של אפיון ועיצוב ממשק המשתמש, לעומת זאת, מגיעים רק בסוף התהליך ולרוב נבנים תוך ניסוי וטעיה בחוסר אונים מסוים.

יש לזכור שעבור המשתמשים שלנו, ממשק המשתמש הוא דווקא תחילת החוויה ושער הכניסה שלהם לדטה הארגוני. לכן חשוב ביותר לתכנן מערכת שימושית וידידותית למשתמשים שלכם, ולשם כך צריך להתחיל את הפרויקט בתכנון והשקעה בממשק המשתמש – פשוט להתחיל מהסוף.

להשקיע בה לטובת הצלחת הפרויקט והארגון. Data Visualization. אילוסטרציה.

להשקיע בה לטובת הצלחת הפרויקט והארגון. Data Visualization. אילוסטרציה. צילום: BigStock

הסוד לפרויקט דטה מוצלח באמת

לא מפתיע לגלות כי הביקוש בשוק העולמי משקף התעוררות הולכת וגוברת של תחום ה-Data Visualization. בשנת 2019, שוק זה הוערך ב-9.06 מיליארד דולר והוא צפוי לצמוח בקצב צמיחה שנתי (CAGR) של 7.83%, עד לגודל שוק של 15.35 מיליארד דולר בשנת 2026.

כאנשי דטה אנו עובדים מאוד קשה כדי לספק מערכות אנליטיקה חכמות למשתמשים שלנו. אנו משקיעים באיסוף הנתונים, אחזקתם, בניית מחסני נתונים, תהליכי עיבוד וטיוב, פיתוח ועוד. אך בסופו של דבר, העין של המשתמשים מאוד שיפוטית והסבלנות שלהם מועטה. לעתים רבות גורלן של מערכות מורכבות ומתוחכמות נחרץ כבר במפגש הראשון עם המשתמש, הממהר לשפוט את המערכת לפי הממשק וחוויית השימוש בה. במקרים רבים החלק של הדמיית הנתונים והצגתם למשתמש, הנקרא Data Visualization, הוא שעושה את כל ההבדל בין פרויקט דטה מוצלח לכושל. השקעה נכונה ב-Data Visualization יכולה להאיץ את השימוש במערכות הדטה ולהגביר את ה-ROI של כל פרויקט דטה בארגון.

כל הדטה בכף ידך

כולנו חיים עם מכשירי המובייל שלנו, קמים איתם והולכים איתם לישון. צריכת נתונים מהמובייל הפכה לדרישה כמעט מובנת מאליה של מנהלים, לרבות מנכ"לים והנהלה בכירה. היכולת להיות מחוברים מכל מקום, בכל שעה, ללא תלות באף גורם, תורמת לניהול הארגון ולמתן מענה בזמן אמת.

אולם, במכשירי המובייל יש מסך קטן יותר, לכן חשוב לתכנן ולעצב את ממשקי העבודה כך שינוצלו באופן מיטבי. המשתמש לרוב דוגם את האפליקציה לכמה שניות – בין פגישות, לפני נסיעה, או תוך כדי פגישה עם לקוח פוטנציאלי – ולכן חשוב שהמערכת תספק לו תשובות ברורות ומהירות. במצב שבו כל שנייה קובעת, תכנון קפדני של ה-UX חשוב במיוחד והדבר דורש מומחיות וניסיון.

אם דטה היא הזהב החדש, הרי שכל מנכ"ל, מנמ"ר, וסמנכ"ל דטה (CDO) צריך לשאול את עצמו: האם העובדים שלי טובעים בזהב או שהם טווים זהב? הדרך להפקת ערך עסקי מתוך הדטה הארגונית חייבת להתחיל בחוויית המשתמש, וזו בדיוק הנקודה שממנה צריכים להתחיל כל פרויקט דטה או BI. פשוט להתחיל מהסוף.

הכותבת היא מנהלת פעילות ב-ONE BI Design מקבוצת וואן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים