להצטיין בקריירה וגם להיות הורה טוב – האם יש נוסחת פלא?

כנראה שכן: עובדים רבים מתחילים להבין שהם יכולים להקדיש זמן רב יותר לילדים ועדיין להצליח בקריירה, ועוד חברות מפנימות שזה לא פוגע בתפוקה שלו ● השינוי נמצא בתחילתו, והוא כאן כדי להישאר

"אבא, תשחק אתי".

אחד הנושאים שחוזרים לדבר עליהם סביב יום המשפחה הוא האיזון בין העבודה למשפחה: כיצד מיישבים הורות טובה עם עשיית קריירה, בפרט כשמדובר במקצועות תובעניים כמו בתעשיית ההיי-טק – בין אם עסקינן במנהלים או בעובדים זוטרים יותר. רבות מחברות ההיי-טק הן רב לאומיות, ובתפקידים רבים – בהן וגם בסטארט-אפים ובחברות ישראליות – נדרשת תקשורת עם ארצות הברית והמזרח הרחוק, שהפרשי השעות בין מקומות אלה לישראל הם גדולים. כלומר: בתפקידים האלה נדרשת לעתים עבודה אל תוך הלילה, בין אם בגלל הצורך לתקשר עם מקומות אחרים בעולם ובין אם בגלל דברים אחרים.

השאלה אודות האיזון הנכון בין העבודה לבית רלוונטית יותר – מה לעשות – לגבי נשים. מכאן עולה גם השאלה מדוע הנשים מהוות מיעוט בהיי-טק, בפרט בדרגים הגבוהים, שעה שהשיעור שלהן באוכלוסייה הוא קצת יותר מ-50%. עדיין, הנחת המוצא השלטת בחברה הישראלית היא שנטל אחזקת הבית וחינוך הילדים הוא על האישה, והגבר הוא זה שחייב להיות שעות רבות מחוץ לבית. יתרה מזאת, בראיונות רבים עם נשות קריירה, בהיי-טק ובמגזרים אחרים, הן מדגישות שללא תמיכת הבעל הן לא היו יכולות למלא את תפקידן.

נכון שכל זה מתחיל להשתנות, ויש משפחות שבהן שני בני הזוג נושאים בנטל הבית והחינוך (ויש גם משפחות להט"ביות, שם השאלה המגדרית לא קיימת), אבל הדרך לשינוי אמיתי עוד ארוכה.

גם כאן, הקורונה השפיעה

הקורונה העצימה את שאלת האיזון בין העבודה לבית, משום שסביבת העבודה עברה מהמשרד לביתו.ה של העובד.ת. זה יצר, או החריף, סיטואציות שבהן העובד.ת נמצא.ת בחדר העבודה או בסלון ועושה את המטלות שלו.ה, בעוד שהילדים משחקים, לעתים אף מרעישים, ובכל מקרה דורשים תשומת לב.

אלא שנראה שהמגפה שינתה דרכי חשיבה: בקרב החברות בהיי-טק ובעוד סקטורים, ככל שהעבודה מרחוק הפכה להיות יותר מקובלת, הן הפנימו שהעובד יכול לקחת הפסקה מהעבודה בשעות הצהרים כדי להכין אוכל, שהעובדת יכולה להעביר את אחר הצהרים עם הילדים במקום על המחשב, וששניהם יכולים לחזור לעבוד בשעות הערב ואף הלילה. אצל רבים מהעובדים עצמם החלוקה של מטלות הבית הפכה ליותר שוויונית – אם כי כאמור, עדיין לא לגמרי.

האחריות לשינוי האיזון ולהגדלת מספר השעות שהעובדים יכולים להקדיש למשפחות שלהם מוטלת בעיקר על המעסיקים. אלה יכולים לייצר נהלי עבודה מתאימים, לקבוע דיונים עם משתתפים רבים בשעות נוחות ולהתחשב במי שצריך להפסיק לעבוד מוקדם כדי להיות עם הילדים

כ-50% מהעובדים: האיזון עבודה-בית – שיקול חשוב בבחירת מקום עבודה

יותר ויותר ארגונים מקדישים מחשבה לנושא האיזון בין העבודה – בין אם היא מתבצעת במשרד או בבית – לבין מטלות הבית ושעות הפנאי של העובדים. הוכחה לכך נמצאת בסקר עמדות בקרב עובדי.ות היי-טק שערך אתר ניהול הקריירה ג'וב מאסטר, שלפיו האיזון הזה נמצא בין הפרמטרים הבולטים שמשפיעים על עובדים פוטנציאליים לבחור היכן לעבוד, עם 45.9% מכלל המשתתפים שהשיבו בחיוב על כך. לצד שכר ויציבות, שאלת היכולת לאזן בין העבודה לבית היא שיקול משמעותי בכך. נתן לוי, מנכ"ל ג'וב מאסטר, אומר כי זוהי מגמה שמאפיינת את הדור החדש של העובדים, ששואף לנהל בצורה טובה מבעבר חיים מקצועיים לצד חיים אישיים, ומצמיד תג מחיר, שמראה עד כמה הוא מוכן לשלם מחירים אישיים לטובת הקריירה.

האם הם עובדים או משחקים? ואולי הם בכלל צופים בסרט?

האם הם עובדים או משחקים? ואולי הם בכלל צופים בסרט? צילום: BigStock

האחריות לשינוי האיזון ולהגדלת מספר השעות שהעובדים יכולים להקדיש למשפחות שלהם מוטלת בעיקר על המעסיקים. אלה יכולים לייצר נהלי עבודה מתאימים, לקבוע דיונים עם משתתפים רבים בשעות נוחות ולהתחשב במי שצריך להפסיק לעבוד מוקדם כדי להיות עם הילדים. בארגונים רבים זה כבר קיים: יש מקומות שבהם המנכ"ל קבע שלא יהיו יותר דיוני הנהלה אחרי השעה חמש, ובחברות גדולות מדווחים על מתן אפשרות לעובד להעדר יום בשבוע או כמה ימים בחודש כדי לשאת בעומס של חיי המשפחה.

הדבר מחלחל גם לגורמי ממשל: אלה החלו לבדוק אפשרויות של עדכון חוקי העבודה, מתוך הכרה בזכותו של העובד לאזן בין העבודה והבית והגנה עליה, כך שאם הוא יצטרך לא לעבוד בזמן מסוים לטובת אותו איזון, זה לא ייחשב לו כהיעדרות, מחלה או חריגה מנהלים.

השורה התחתונה: יום המשפחה הוא יום של חשבון נפש והסתכלות של העובדים, המעסיקים וגורמי הממשל על הצורך בקיום איכות חיים טובה במסגרת המשפחה, שהאיזון בין הבית לקריירה הוא אחד המרכיבים הבולטים בכך. הקורונה הוכיחה שהעובדה שההורים בבית, ונמצאים עם הילדים כשהם צריכים אותם, לא פוגעת בביצוע המטלות שלהם. השינוי החל, וגם כאן ההיי-טק לוקח את ההובלה, עם מודלים שיובאו מחו"ל ומחלחלים אט אט גם למגזרים אחרים.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים