מכתב לרמטכ"ל: מדוע אתה לא משנה את כללי הקבלה ל-8200?

רא"ל כוכבי, האם אין מספיק חיילים עם פרופיל לא קרבי שיוכלו להעשיר את 8200? למה ביחידה הזו, פרופיל המשרתים הוא מהמרכז ומקבוצות סוציו-אקונומיות גבוהות? ואיך נשפר את המצב מבלי לפגוע במסר של הטובים לקרבי?

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי.

לכבוד: רא"ל אביב כוכבי, ראש המטה הכללי.

ב-1980 הגעתי לממר"ם כי נקבע לי פרופיל לא קרבי. כמי שסיים שנה לפני כן בגרות במחשבים באחד מארבעת בתי הספר היחידים בארץ שניתן היה להיבחן בהם בבחינה זו, שמחתי מאוד שאוכל לתרום לצה"ל ולמדינת ישראל באופן משמעותי, לאחר שנגזר עליי שלא לשרת ביחידה קרבית (דבר שייחלתי לו בכל מאודי).

כמי ששירת ביחידות בסביבת ממר"ם במשך שנים רבות, נחשפתי לחיילים מצטיינים בעלי פרופיל נמוך – והם-הם שבנו את עולם הטכנולוגיה הישראלי בשנות ה-80' ועד שנת 2000. אני בטוח שכך היה גם אחרי שהשתחררתי, ושכך קורה עד היום. כך או כך, בודדים התקבלו לממר"ם עם פרופיל קרבי – אלה שהצטיינו במיוחד בבית הספר ונבחרו בקפידה להגעה למערך המחשוב הצה"לי.

רונן זרצקי.

רונן זרצקי. צילום: ניב קנטור

כמפקד יחידת ממכ"א היו אליי פניות לא מעטות מאנשי היי-טק מהשכבות המתאימות לסייע לגייס את ילדיהם ליחידות המחשב. היו כאלה שביקשו ממני לעשות זאת והיו כאלה ש-"רק" ביקשו עצות איך הם יוכלו לבצע את הפנייה בעצמם. לא שיתפתי פעולה עם הבקשות האלה.

למרות ואולי בגלל היותם של מרבית חיילי ממר"ם והיחידות הסמוכות לה בעלי פרופיל נמוך, אבל עם מוטיבציה גבוהה לתרום לצבא, הבאנו תוצאות מדהימות. רבים מהם הפכו לאחר מכן לבכירים בתעשיית ההיי-טק הישראלי, ולא אציין את שמותיהם. למעשה, רוב הבכירים במערך הטכנולוגיה "באזרחות" הם בעלי פרופיל נמוך – מה שלא פוגע ברמתם השכלית והטכנולוגית.

שינוי לרעה

בשנים האחרונות – אני לא יודע מתי בדיוק – נראה שחל שינוי, וביחידת 8200 ובגופים דומים בצה"ל התחילו לקלוט ללא הכרה חיילים בעלי פרופיל קרבי. אדוני הרמטכ"ל, האם קיימת דיון בנושא, כדי להבין את המשמעות של זה? למעשה, יש כאן העדפה של חיל המודיעין על פני היחידות הקרביות. שהרי במקום ללכת ל-8200, אותם חיילים היו יכולים להצטרף לצנחנים, גבעתי או סיירת מטכ"ל, ולהגן עלינו בגבולות, ואף מעבר לקווי האויב. הנימוק, כך ניתן להניח, הוא לתת לעולם המודיעין את מיטב המוחות של חיילינו הצעירים, אבל מעולם לא הוכח שאם היו ממשיכים במתכונת ההיא, של קבלה ממש במשורה של מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) בעלי פרופיל קרבי למערך המחשוב הצה"לי, היינו מקבלים 8200 פחות טובה.

רא"ל כוכבי, אני מבין את הכאב שלך ואת החשיבות שאתה רואה בערך של שירות ביחידות קרביות. אלא שפקודה אחת שלך יכולה להביא את השינוי

מה שכן קיבלנו הוא יחידה אליטיסטית, שמרבית החיילים בה הגיעו מאזור המרכז ומשכבות סוציו-אקונומיות גבוהות. ידיעות אחרונות פרסם לפני כשנה נתונים שמראים שהערים זוכות לייצוג יתר ב-8200 – כלומר, יותר מהשיעור של מספר התושבים שלהן בכלל אוכלוסיית מדינת ישראל – הן, בין היתר, רמת השרון, רעננה והוד השרון, ושמספרית, שתי הערים שהאחוז של המשרתים ביחידה המגיע מהן הוא הגבוה ביותר הן תל אביב וראשון לציון. לעומת זאת, עם ייצוג מאוד חסר נמצאות נתיבות, אילת, רמלה ועוד ערים שניחשתם נכון – כולן מהפריפריה.

מעבר לעובדה שזה פוגע בערך הקרבי ומציב מולו ערך טכנולוגי שיוצר תחרות לא הגונה, זה מרחיב את הפער הגדול ממילא בין אוכלוסיות הצעירים בישראל. גם במערכת החינוך ובמישור האזרחי, תושבי הפריפריה לא זוכים לשוויון הזדמנויות בכלל ובעולם הטכנולוגי בפרט. מסתבר שגם בצה"ל. אם באמת אנחנו רוצים לאפשר לחיילים קרביים לשרת ב-8200, בואו נתחיל עם חיילים קרביים מהפריפריה, בעלי יכולות ופוטנציאל טכנולוגיים. כך גם נעזור להקטנת הפער החברתי, גם נגרום לשוויון הזדמנויות וגם נייצר מוטיבציות לאוכלוסיות באזורי הפריפריה להגיע להישגיות טכנולוגית.

רא"ל כוכבי, אני מבין את הכאב שלך ואת החשיבות שאתה רואה בערך של שירות ביחידות קרביות. אלא שפקודה אחת שלך יכולה להביא את השינוי. לא רק בדיבורים, אלא במעשים. פקודה אחת, שגם תחזיר את הכבוד האבוד של היחידות הקרביות וגם תעשה סדר בנושא קליטת חיילים ליחידת 8200 .

הכותב הוא אל"מ במילואים במערך התקשוב, לשעבר מפקד ממכ"א וסמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט, וכיום בעל חברה לייעוץ טכנולוגי-עסקי.

תגובות

(38)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כי

    לא נמאס לבכות על 8200? לוקחים לשם מצטיינים בתחום הנדרש, שעושים עבודה נחוצה. זהו.

  2. י

    כמה דברים 1 מן הסתם אם היינו ממשיכים לקחת במשורה למודיעין אז מן הסתם היינו מרוויחים מוחות מצוינים כי הם היו הולכים לקרבי - אני באופן אישי מכיר אנשים באמת גאונים שיכלו לגמור בגולני והיכולת המופלאה שלהם היתה מתבזבזת 2 אני לא רואה את הקשר שציינתה בין מיון אנשים עם פרופיל קרבי למודיעין להפליית הפריפריה 3 אני חושב שחלק גדול מהאפלייה בשיעורי הגיוס למודיעין נובע מפערים שצהל לוקח ממערכת החינוך - שידועה בחוסר השוויון שנוצר בה

  3. תומר

    זרצקי לא נותן לאמת לבלבל אותו. אם הוא היה טורח לבדוק היה רואה שבנים קרביים מגיעים ל8200 הם רק אלה עם נתונים הסופר גבוהים והייתר הם בנים לא קרביים.

    1. טרמינטור

      זה נכון שצה"ל לא אחראי גם על מערכת החינוך אבל מצד שני צה"ל מסוגל לשנות דברים יותר ממערכת החינוך (לא רק משום שאין להם שביתות). השאלה היא עד כמה צה"ל נישאר עממי (מבלי לשפוט אם זה טוב או רע, ולמי).

  4. R

    "לוחם" סייבר מוכשר אחד שקול לפעמים לחטיבת חי"ר שלמה. שדה הקרב השתנה.

  5. אחת שיודעת

    העולם משתנה ... צהל צריך קודם כל לנצח, ולכן המוחות הטובים ביותר ללא קשר לעיר, פרופיל ,או כל מדרג אחר צריכים ללכת ליחידות הטכנולוגיות ,כי הן יפתחו את הכלים המיטביים שיעזרו לנצח במלחמות העתיד . צריך עוד מפתחי כיפת ברזל, עוד יוצרי סייבר הגנתי והתקפי, וכאלה שיכולים ליצור את הפיתוחים הטכנולוגיים שיעזרו ללוחם לנצח . צהל צריך לשפר את מערך השיבוץ כך שיצליח לאמוד במדוייק ככל שניתן את היכולת של המועמד לתרום ביחידה אליה הוא רוצה לשלב אותו. מספיק עם סיסמאות . העולם הולך למומחיות , וגם אנחנו צריכים להיות שם. שכל אחד יתרום היכן שהוא הכי יכול להועיל.

  6. פאנטום גריי [כן, זה שם אמיתי]

    רונן יקר, אני לצערי מכיר באופן אישי אנשים שעושים הרבה על מנת שבניהם/ בנותיהם לא יהיו חיילים/ חיילות קרביים/ קרביות ויש לזה 2 סיבות עיקריות: 1. מדינת ישראל נמצאת באיזור "מלחמתי משחר ההיסטוריה" ההורים פשוט לא מעוניינים לקבל את ילדיהם חזרה בארון עץ - כמה רע שזה נשמע, ככה זה ואין מה ליפות את זה, גם אני אגב פוחד בדיוק באותה מידה... 2. חייל/ חיילת שמשתחררים מהצבא מיחידת 8200 ודומיה - אחרי פחות מיממה מוצאים עבודה בשכר שאתה ואני חלמנו עליו כשהיינו בגילם 3. חייל/ת מיחידת 8200 ודומיה עם צאתו/ צאתה מהצבא מראש מקדימים את חבריהם/ חברותיהן הקרביים/ קרביות ב4.5 שנים בקריירה... 4. במדינה שלנו מזמן כבר המעמד הכלכלי של האזרח הוא הדבר היחיד שמעניין אנשים רבים, גם את זה אין מה ליפות - זאת המציאות

    1. פעם קרבי תמיד הייטקיסט

      הפתרון צריך להיות הפיכת השרות ביחידות אלו למחייב חתימה ארוכה לקבע בדומה לטייס, חובלים והיחידות המטכ"ליות. לא שנה ולא שנתיים.

    2. כן

      אבל גם כאן יש יתרונות וחסרונות. אני גם חושב שקידום של חייל קרבי חייב להיות מהיר יותר מחייל סייבר, ו אני לא מתכוון לגודל האחראיות אלא לגודל הדרגה.

  7. אריק

    ככל שזה נוגע לבטחון המדינה, צריך לקחת את המוחות הטובים ביותר בלי שום אפלייה מתקנת. נקודה.

  8. אבי

    בשנת 2014 סיימתי תיכון בהצטיינות. 10 יחידות מחשבים בציון מעל 90. 5 אנגלית 4 מתמטיקה. פרופיל 72. ובכל זאת הדרך ליחידת מחשבים בצהל הייתה חסומה בפניי. כי אני מצפת, מהפריפריה. בהחלט אפליה.

    1. חשוב לי.

      הייתי בתותחנים. באזרחי שנת 2005 הייתי יועץ בפרוייקט בבסיס מחשוב במרכז. ראיתי את החברה שעובדים שם. לשמחתי ראיתי הרבה כשרונות מעולים. ראיתי גם כאלה שהיו בגלל אבא מנכ״ל בענקית הייטק כלשהיא. והם לא עשו כלום שם. לא אמרתי כלום כי מה יעזור ולמי תגיד… הכל כסף. אחד מהם אמר לי, רוצה לראות את הרכבים הכי יוקרתיים וחדשים בארץ? תבוא לחנייה ליד הבסיס. כבר אז לא היה מדובר בוויטמין פי לבודדים. מדובר בתופעה. איך זה לא פוגע ב 8200?

    2. טרמינטור

      אותו דבר בחניות בטכניון. מלא מרצדס ואודי. לפני 30 שנה למעט מאוד סטודנטים היה בכלל רכב. האם ניתן להתנגד לתופעה? כדאי להתנגד לתופעה? אולי יש "לזרום" עם זה?

    3. אריק

      אין שום קשר למאיפה אתה. קשור בנתונים שלך. זה הכל.

  9. צ׳רלי

    Show me the incentives and I’ll show you the outcome. או בעברית: הראה לי את התמריצים ואראה לך את התוצאה.

  10. הלב במקום הנכון, המוח פחות

    ההחלטה לאפשר לבעלי פרופיל קרבי להתגייס ליחידות טכנולוגיות לא מובילה להדרה של ילדי הפריפריה. אפשר לטעון שהיא מובילה לירידה באיכות החיילים בקרבי, ואפשר גם לדון על האם זה שווה את זה או לא. חשוב להבין שהעולם משתנה וחלק ניכר מהמלחמות מתרחש שלא בשדה הקרב - שתילת תוכנות שישמידו כורים גרעיניים, בניית תוכניות התקפה להגנה המבוססות על מידע מדויק על כוונות ונשק האויב, ואפילו מרבית הפיגועים נמנעים עוד מראש בזכות מודיעין. אמנם ידע זה כוח, אבל בלי זרועות חזקות שיעשו איתו משהו - לא יקרה כלום, ואין ספק שתרומתם של החיילים הקרביים לא תסולא בפז. הצבא כגוף צריך להבין איך לתעדף, מה היכולות (המוטיבציה, החוסן הנפשי והפיזי, היכולות השכליות) ואיך לפזר אותם נכון. זו לא בעיה פשטנית כמו שאתה מציג. ההנחה שיכולות פיזיות צריכות להיות הגורם העיקרי שמכריע נשמעת לי תמוהה. את בעיית הפערים של המרכז מול הפריפריה חובה לפתור, ואתמול. זו בעיה שצריך לפתור בכלים חינוכיים בעיקר, ואפשר להשתמש גם בצבא ככלי - אבל זה לא פשוט. כשיש לך ילדי שמנת עם תואר במחשבים לעומת בוגרי תיכון שלא הייתה בו אפילו מגמה כזו והמורים למקצועות הקרובים היו בינוניים, בגיל 18 הפער אדיר ולא מספיקות 3 שנות שירות כדי לצמצם אותו וגם לקצור את הפירות. אם המטרה היא נטו קידום אוכלוסיות מוחלשות, צריך לתקצב תוכניות לסגירת הפער לשם סגירת הפער, לא בהכרח להפיל אותו על מערכת קיימת עם מטרה אחרת. לתעדף בעתודה ובגיוס ליחידות טכנולוגיות ילדים שהצליחו למרות התקצוב הנמוך בפריפריה להצטיין, זה יכול לעבוד וזה גם קורה. אבל זו טיפה בים.

  11. כפיר

    איך זה קשור הפרופיל הקרבי של חייל להיותו מהמרכז? האם חיילים בעלי פרופיל קרבי מהפריפריה לא ישנו את חוסר האיזון שהוא מתלונן עליו? אני מבין את הבקשה לכלול יותר חיילים מהפריפריה על מנת לחזק את כלל האוכלוסיה (מבלי לפגוע ביכולתה של 8200) אך אין לזה שום קשר לפרופיל קרבי. מכיוון שפחות מ-10% מהמתגייסים הולך לקרבי, יש מספיק חיילים מכל הפרופילים ל-8200

  12. המפקח

    הטכנולוגיה בצהל תהיה חשובה במילחמות העתיד כניראה יותר נהחיילות הישנה ולכן לא צריך לפגוע בה ולא משנה מהיכן מגיעים כל המוחות המבריקים מהפרופיל הגבוה ואו מהמרכז אולם את המוחות בפירפיירה יש להכשיר מראש בתיכונים לכיוון לימודי ההנדסה המתמטיקה והמחשבים על ידי מישרד החינוך והמכינות הצבאיות ובא לציון גואל

  13. ניב

    כרגיל, כתב שלא מבין את ההבדל בין סיבתיות לקורולציה. ובגלל זה הוא ימשיך להיות בור, לטעות ולהטעות אחרים. איכשהו הגיע לתפקיד בממר״ם ומאז נח על זרי הדפנה, ובכל מקום אליו הוא מגיע, הוא ישר פוצח בשירי הלל על עצמו ע״מ לקבל אוזן קשובה. כתב יקר, לך תלמד קצת סטטיסטיקה ותבין שלא בוחרים ליחידות טכנולוגיות לפי ערים חזקות/חלשות אלא לפי הישגים בלימודים ובמבחני קבלה. כשתבין זאת סוף סוף, אז תקבל רשות לכתוב פה עוד כתבה.

    1. אריה שילה ניב- הכתב הוא רונן זרצקי אחד שמכיר לפני ולפנים.

      רונן כאחד שמכיר אותך אי אילו שנים, אני יודע כמה אתה צודק וכמה אתה אמיתי.

    2. אבי

      לא צריך לעבור מקיצוניות לקיצוניות איני יודע וחטשבני שאף אחד לא יודע ולא יידע מה יהיה יותר חשוב במילחמות העתיד הסייבר מלחמות הכוכבים עם לייזרים וכו שיצטרכו מוחות מבריקים מאד מאד ולא משנה באם הם נמצאים אצל בעלי הפרופיל הגבוה או פחות גבוה או החיילות הישנה הממריכה פרופיל גבוה..ימים יגידו והלוואי שלא תהיה אף מלחמה בעתיד ושלא נודע..אולם בינתיים עלינו להתכונן היטב ב2 המישורים ולא אחד על חשבון השני..לגבי הפריפריה זה לא המקום לאפלייה מתקנת אלא לוקחים את המוחות הטובים ביותר ולא משנה מהיכן ועל מנת לתקן את האפלייה הנל בעתיד יש לתגבר את הלימודיים האנלטים המחשבים וההנדסים בדרום ובצפון על ידי משרד החינוך והמכינות הצבאיות

    3. נדב

      למה התגובה צריכה להיות כל כך מזלזלת ותוקפנית? חבל.

  14. לאומן ציוני

    צודק. הגיע הזמן לעשות סדר בנושא. לא יתכן שחיילים במערך הסייבר יקראו "לוחמים" והכמות שלהם פוגעת ביחידות חוד גם כמותית וגם איכותית.סייבר זה חשוב אבל המצב היום לא תקין.

  15. צדוק

    בתור אחד ששירת ב8200, אני יכול לומר לך שאתה כותב כאן שטויות במיץ עגבניות. רוב החיילים בבסיס שלי היו מזרחיים מהפריפריה. אנשים ברמה גבוהה שהתקבלו בזכות כישורים.

  16. אב הסדר

    במכתב כרוכות, שלא לצורך, שתי טענות שונות, באופן שרק מקשה להבין את המסר. טענה אחת היא פרופיל המתגייסים ליחידת 8200 ולדומותיה. הטענה השניה והחשובה יותר, בעיני, היא הרקע הדמוגרפי של המתגייסים. יהא פרופיל המתגייסים אשר יהיה, הבעיה האקוטית יותר היא הדרה של מלש"בים מהפריפריה הגיאוגרפית-חברתית. אם זה אכן המצב, יש בכך פוטנציאל פגיעה בצה"ל, כמו גם בחברה האזרחית. אם נתוני המלש"בים מהמרכז ומהפריפריה דומים, אזי ייצוג לא פרופורציונלי שלהם, בכל יחידה ממיינת, מעיד על מיון לקוי שאינו מבטיח שיבוץ מיטבי, פוגע במתגייסים ופוגם באיכות הצבא. אם נתוני המלשב"ים מהמרכז ומהפריפריה שונים באופן מובהק, הרי שיש כאן בעיה חברתית-ערכית, הפוגעת בכל האזרחים ומכרסמת בתשתית קיומנו המשותף כחברה סולידרית. כל אפשרות היא בעייתית בפני עצמה מה גם שלא מן הנמנע שאנחנו סובלים משתי הבעיות גם יחד, גם מיון לקוי וגם אפלייה מתמשכת של הפריפריה.

  17. יהודי אזרח בישראל

    המודיעין הוא "גולם שקם על יוצרו". פעם היה חיל אויר שיש לו צהל. היום יש חיל מודיעין שיש לו צהל. ומה יותר נוח מאשר לעשות שירות צבאי מפנק, ללא סיכונים וללא שירות בשטחים תוך כדי פיתוח קריירה אזרחית מבטיחה?. צהל צריך להפוך לצבא מקצועי של שכירים עם משכורות גבוהות. המצב כיום הוא ישראבלוף.

  18. אליל

    דברים נכונים ביותר. אך כמו כל דבר במדינת ישראל, יש את השולטים והם צריכים לשלוט ולכבוש בחסות המדינה ודי למבין ולאחר מכן יגיעו הנשלטים.

  19. יואב צור

    רוב התגובות מפספסות את המסר העיקרי של רונן: למעט עילויים/גאונים בודדים (שגם אם יש להם 97 עדיף לעם ישראל שיהיו מול המקלדת), יש די מסה קריטית של "שכל טכנולוגי" (שאינו בהכרח חוכמה במובן העמוק) בקרב מתגייסים שאינם בפרופיל קרבי. מתוכם צריך לקחת את המתאימים ביותר ולא לפי העדפה מתקנת ופשרות. במקביל ובלי קשר מערכת החינוך כן צריכה לבצע העדפה והשקעה מתקנת בפריפריה החברתית ע"מ שיותר מהמצוינים שיש בה, ויש רבים, ימצו את הפוטנציאל שלהם וישתלבו בזכות, ולא בחסד, ביחידות הטכנולוגיות. שורה תחתונה: השקעה דיפרנציאלית ורבה בחינוך - אך ללא פשרות בביטחון.

    1. הפוך, גוטה, הפוך

      אתם תמימים. מלשבים פשוט דואגים להורדת פרופיל מראש ונפסלים מקרבי. ואז הם מתחילים מיונים ל 8200 ואחיותיה

  20. יעקב שורץ

    היחידות הקרביות מעצבות את פני החברה הישראלית ולהם יש לתת את כל העדיפויות למרות מכפילי הכח של היחידות הטכנולוגיות.

  21. יוסי בדלי

    להמשיך בבנין המולדת ומכל קצוות הארץ והפרופיל

  22. אילן רובין

    אין קשר בין שכבה סוציו אקונומית לגובה הפרופיל. הפערים במערכת החינוך מובילים לכך שיש נוכחות גבוהה ל"ערים אליטסטיות" כפי שאתה מכנה. הפתרון שאתה מציע מניח את התשתית ל"תעשיה" להורדת פרופילים ולא זו הדרך.

  23. ערן

    נמאס כבר מהפרוגרסיביות המטורללת הזאת. אתם מובילים אותנו לאבדון. 8200 לא בודקת מקום מגורים, לא מוצא אתני ולא מידת נעלים. רק קריטריון אחד בולט - שכל. עד היום אנחנו שורדים כאן, בתוך ג'ונגל של חיות אדם שמסביבנו לא בגלל שאנחנו חזקים פיזית, לא בגלל כמות החיילים שלנו רק בגלל דבר אחד - שכל. במודיעין, בטייס, ב"תלפיות" ובעוד תוכניות, צריך את האנשים הכי חכמים שיש לנו וזה קודם להכל. די כבר עם הבילבולי שכל האלו

    1. עמית

      רונן זרצקי הוא דוגמה ומופת, אוהב אדם עם נשמה יתרה והוא כותב מתוך ניסיונו הרב. מנגד אסור להתבלבל, מטרת העל של צה"ל היא לנצח במלחמה ולכן חשוב שלצבא יהיה חופש מוחלט בבחירה היכן לשבץ כל חייל כך שתרומתו לצבא תהיה מכסימאלית. כמי שפיקד על חיילים במלחמה אני יודע שהמבחן האמיתי נמצא בשדה הקרב ולשם צריך לייעד את הקצינים והחיילים הערכיים והטובים ביותר וחייבים לשמר את האתוס של החייל הקרבי. כל זאת לא סותר את העובדה שהמדינה חייבת להשקיע בחינוך איכותי וכולל חינוך טכנולוגי בכל מקום בו פועלת מערכת החינוך וכך לייצר שיוויון הזדמנויות לכל תלמיד ותלמידה.

  24. אבי

    רציתי לקלוט ב8200 ובממרם את יוצאי אתיופיה או את הביביסטים משדרות, אבל רמתם מתאימה להיות עובדי רסר או שומרים בכניסה להתנחלויות. אז נקלוט אותם במחשבים? ומה נעשה כאשר תהיה מתקפת סייבר והם לא יעמדו במשימה?!?! המלצתי לסיבוני, למכלוף ולמיקי, במקום להשתלח בצפונבונים, תנהיגו יום לימודים ארוך בפריפריה כדי שילדי הפריפריה נשקפים לטענתם ישהו במוסד הלימודים עד הערב, והשכלתם תתקרב להשכלת ילדי רעננה והרצליה.

  25. סיגלית

    כדי שצעירים ירצו ללכת לקרבי לא מספיקה המוטיבציה שרות קרבי קשה ביותר מהיום הראשון ויש לתגמל אותם בהתאם

  26. חפ"ש במיל

    לא הבנתי את הטענה. ידוע שבכל בסיס יש הרבה חיילים שגרים ברדיוס הקרוב לבסיס. זה נוח להם ונוח לצבא (שצריך להתעסק פחות עם לינה וארוחות). רוצים ש 8200 תחזיק יותר חיילים מהפריפריה? אז שתעבור לפריפריה . ובעצם כבר דובר על זה רבות בעבר, ומשום מה המעבר תקוע ... אז אולי כאן שורש העניין ... ?

אירועים קרובים