איזו עיר בישראל מובילה במדדי איכות החיים?

נדבך נוסף לערים חכמות הם מדדי איכות החיים בערים הגדולות ● כפר סבא במקום הראשון, עם התושבים המרוצים ביותר, ירושלים הרחק מאחור...

אורי בן-ארי, יועץ בכיר לנושא הערים החכמות ומייסד ונשיא קרן אתנה.

במשך העשור האחרון התפתחה מתודולוגיה לקידום ערים חכמות יותר בלא מעט ערים בישראל, שחלקן נכנסו לתהליך ברמה אסטרטגית, עם תוכנית אב מסודרת, עם צוות מוביל ועם מוביל בכיר ברשות, וחלקן פעלו במספר פעולות יותר מצומצם, בפרויקטים טכנולוגיים ו/או סביבתיים ו/או תחבורתיים, כאלה או אחרים.

תוכנית עיר חכמה דור 1.0 הייתה מבוססת בעיקר על שימוש בטכנולוגיות כדי להתייעל ולחסוך משאבים תוך שיפור איכות החיים של התושבים. תוכנית עיר חכמה דור 2.0 כבר התקדמה לניהול העיר וקבלת החלטות באמצעות הטכנולוגיות, תוך שיתוף תושבים בהחלטות. עיר חכמה דור 3.0 מתמקדת יותר באושר וברווחה הסובייקטיבית של התושבים – המידה שבה תופס האדם את האיכות הכוללת של חייו כחיובית ורצויה, קרי שביעות הרצון של התושבים מאיכות החיים הכוללת בעיר.

מדד האושר האחרון של האו"ם, שהתפרסם ב-2021 – פוגש את ישראל במקום ה-12 בעולם, בעוד שבשנת 2020 הייתה המדינה ממוקמת במקום ה-14, והעיר תל אביב במקום ה-8 במדד האושר העולמי של ערים ומדינות, כאשר דובאי, העיר ששמה לה למטרה להיות העיר עם התושבים המאושרים ביותר, הגיעה למקום ה-39.

מסתבר שמעבר למדד האושר של האו"ם, שמודד את האושר של התושבים בערים ובמדינות, ניתן לבחון מעתה גם את מדד הערים הגדולות בישראל, שנמדד על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל. המדידה האחרונה נעשתה ב-2020 ותוצאותיה התפרסמו לאחרונה.

במסגרת מדד הערים הגדולות שהתפרסם לאחרונה על ידי הלמ"ס, מתוך 80 מדדי איכות חיים שפותחו לשנת 2020, נתוניהם של 52 מדדים זמינים גם בפילוח לפי 16 הערים הגדולות (המונות יותר מ-100,000 תושבים): כפר סבא, רחובות, רמת גן, ראשון לציון, באר שבע, תל אביב-יפו, חולון, נתניה, פתח תקווה, חיפה, בית שמש, אשקלון, אשדוד, בני ברק, בת ים וירושלים. •

מי שמובילה בהשוואה בין הערים הגדולות, עם הציון הכולל הגבוה ביותר במדדי איכות חיים, היא כפר סבא. מתוך 38 המדדים הזמינים עבור העיר, ב-23 מדדים מצבה היה טוב יותר מהממוצע הארצי. ועם זאת, מצבה של כפר סבא במדד האמון במערכת הבריאות ובאיכות מי השתייה היה פחות טוב מהממוצע הארצי.

כפר סבא מובילה ברוב מדדי איכות החיים בהשוואה ל-16 הערים הגדולות. המדדים שבהם כפר סבא מובילה כוללים: תוחלת חיים – 84.9 שנים לעומת 82.9 שנים בממוצע הארצי, צפיפות דיור – 0.7 נפשות לחדר לעומת 0.86 בממוצע הארצי, שביעות רצון מאזור המגורים – 95.5% מהתושבים מרוצים מאזור המגורים, שביעות רצון מהניקיון באזור המגורים – 88.5%, שביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים ואמון כללי (ביטחון בזולת).

מדדי איכות החיים בכפר סבא בהשוואה לממוצע הארצי, 2020. מקור: למ"ס

מדדי איכות החיים בכפר סבא בהשוואה לממוצע הארצי, 2020. מקור: למ"ס

רחובות נמצאת גם היא בקבוצת הערים עם ציון כולל גבוה. ב-34 מדדים מתוך 46 היה מצבה של העיר טוב מהממוצע הארצי. בין היתר, לתושבי העיר יש אמון במערכת הבריאות, הם שבעי רצון מהחיים, וגם אחוז המועסקים שתפקידם תואם את תחום לימודיהם – גבוה מהממוצע. בעיר, כך לפי הלמ"ס, לא היו הרוגים בתאונות דרכים ב-2020.

בתל אביב יפו, ב-35 מהמדדים מצבה של העיר טוב יותר מהממוצע הארצי. שיעור התעסוקה של תושבי העיר הוא 69.4% לעומת 59.1% בממוצע הארצי. גם שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב בני 26 גבוה מהממוצע וכך גם הנגישות למחשב. מנגד, האמון בממשלה (הדו"ח התייחס לתקופת כהונתו של נתניהו) הוא נמוך מהממוצע וכך גם תחושת הביטחון בסביבה מקוונת.

רמת גן מובילה בשיעור הנמוך ביותר של תמותת תינוקות, באמון במערכת המשפט, בתחושת יכולת להתמודד עם בעיות, בשיעור השימוש באינטרנט, בשימוש בשירותי ממשל מקוונים ובאחוז הפסולת שהועברה למחזור.

ראשון לציון מובילה באחוז המועסקים הנמוך במשרה חלקית שלא מרצון, בשיעור האבטלה הממושכת הנמוך ביותר ובתחושת הביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה.

באר שבע עברה ב-2020 לקבוצת הערים עם ציון גבוה במדדי איכות חיים והיא מובילה באחוז המועסקים המרוצים מההכנסה.

ירושלים נמצאת בקבוצת הערים עם ציון כולל נמוך במדדי איכות חיים. מתוך 51 המדדים הזמינים עבור ירושלים, ב-18 מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי, וב-33 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי. מצבה של ירושלים היה טוב במיוחד לעומת הממוצע הארצי במדדים של איכות מי השתייה, ובתחושת דיכאון נמוכה (3.20% לעומת 9.22%).

לסיכום, העבודה עדיין רבה, יש מקום לשיפור ויש לקדם ערים רבות נוספות בישראל במעלה סולם האושר ושביעות הרצון מאיכות החיים של התושבים, טוב שיש מדידה וטוב שיש לאן לשאוף. אני מקווה שראשי הרשויות והצוותים המקצועיים בכל עיר יאמצו את היעדים ואת המדידה ויקדמו ערים חכמות יותר עם תושבים מאושרים יותר.

 

הכותב הוא יועץ בכיר לנושא הערים החכמות ומייסד ונשיא קרן אתנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים