גם פטנטים יכולים להיות חדי קרן

פירושו של המונח "חד קרן", בהקשר הטכנולוגי, הוא חברות שהשווי שלהן הוא מעל מיליארד דולר ● אלא שיש לו שימוש גם בעולם הפטנטים ● אז איך רושמים פטנטים כך שיהיו חדי קרן?

עו"ד גרשון ס. פניטש, מהנדס ושותף בפניגן.

אחת ממילות הבאזזז בתעשיית ההיי-טק בשנים האחרונותף ובפרט בשנה האחרונה, היא "חד קרן". הכוונה היא לחברות ציבוריות ששווין מוערך במעל מיליארד דולר. מדובר בזן נדיר, גם אם זה נראה קצת אחרת לנוכח המספר ההולך וגדל של חברות ישראליות שמצטרפות למועדון הזה. איילין לי, משקיעה המתמחה בקרנות הון-סיכון, טבעה ב-2013 את השם "יוניקורן" לחברות אלה, כיוון שממש כמו הייצור המיתולוגי, הסיכוי הסטטיסטי להיתקל בחברה פרטית שהגיעה להערכת שווי כה גבוהה נמוך למדי. גם כיום, כאשר פועלות כ-90 מיליון חברות בעשרת האזורים הכלכליים המובילים בעולם, רק 600 מהן מוגדרות כחברות חד קרן.

בדומה לחברות, גם תיקי פטנטים יכולים להיות חדי קרן. תיק פטנטים חד קֻרן הוא קבוצת פטנטים שנבנתה באופן אסטרטגי במטרה לחסום בפני המתחרים את הכניסה לפלח שוק מסוים. יש שלושה סוגים של פטנטים:

פטנטים בעלי ערך נמוך – פטנטים לא אסטרטגיים, שהמתחרים מסוגלים לעקוף בקלות.

פטנטים בולמי תחרות – פטנטים שנבנו בצורה אסטרטגית ומאלצים את המתחרים לבחור בפתרונות תת אופטימליים.

ופטנטים חדי קרן – פטנטים נדירים, אסטרטגיים ביותר, שמסוגלים – לבדם או בשילוב עם פטנטים נוספים בפורטפוליו – לחסום בפני המתחרים את הכניסה לפלח שוק בעל ערך גבוה.

שאלו על כך את רוב המנהלים הבכירים והם יפצחו בנאום נלהב שמסביר מדוע הפטנטים שלהם שייכים לשתי הקטגוריות העליונות. אולם, יש נתק ממשי בין נקודת המבט של מנהלי התאגידים לבין זו של האנליסטים בתעשייה, המדווחים כי כ-97% מהפטנטים נופלים בקטגוריית הערך הנמוך.

כדי להבין את ההבדלים ולשפר את ערך הפטנטים של החברה שלכם, כדאי להתבונן במקרה ההיפותטי הבא, המבוסס על עובדות מעולם האמיתי: בכל שנה יורדים לטמיון כ-40% מתוצרת הפירות והירקות בעולם. אחת הסיבות לכך היא הרקב במהלך ההובלה. Elimin8waste היא חברת בינה מלאכותית שעוסקת בדיוק בבעיה זו. בשבריר השנייה שבו התוצרת החקלאית נעה לאורך המסוע, הטכנולוגיה של החברה אוספת נתונים של חמישה פרמטרים שונים באמצעות חיישנים ומשתמשת במודל של בינה מלאכותית, שאוּמן באופן ייחודי ומסוגל לחזות את חיי המדף של הסחורה ברמת דיוק של 95%. פריטים בעלי חיי מדף ארוכים יותר ימוינו אוטומטית לשיווק למקומות רחוקים. פירות וירקות שחיי המדף שלהם קצרים יותר ימוינו לשינוע למרחקים קצרים, כדי שיגיעו ליעדם במהירות וניתן יהיה לקנות ולצרוך אותם לפני שירקיבו. Elimin8waste מעריכה שיש לטכנולוגיה שלה פוטנציאל ליצור חיסכון של עשרות מיליארדי דולרים בשנה.

המנהל הטכנולוגי הראשי של החברה, דן מאך, הוא שהמציא את מודל האימון שלה, שמבוסס על בינה מלאכותית, והוא נלהב לרשום עליו פטנט. שרה טל, המדענית הראשית, המציאה את הרעיון שעומד בבסיס הטכנולוגיה: חיזוי חיי המדף של תוצרת חקלאית על ידי חישת פרמטרים בשילוב ספציפי, הכולל לחות, חיידקים, עובש, חמצון ונזק פיזי. טל רוצה לרשום פטנט על הערכת משך חיי המדף על בסיס הקומבינציה הספציפית של הפרמטרים הנאספים באמצעות חיישנים.

הפטנט: לבנות בקשה לרישום פטנט כדי שיהיה חד קרן.

הפטנט: לבנות בקשה לרישום פטנט כדי שיהיה חד קרן. צילום: BigStock

לו Elimin8waste הייתה רושמת פטנט על כל אחת מההמצאות, כפי שהציעו הממציאים, הפטנטים המתקבלים היו כנראה בעלי ערך נמוך. כעת נראה מדוע.
חברה מתחרה תוכל להימנע מלהפר את הפטנט שנרשם על מודל האימון של מאך על ידי כך שתשתמש במודל אימון שונה שמשיג תוצאה דומה. יתרה מכך, גם אם אחד המתחרים יעתיק בדיוק את מודל האימון של מאך, כיצד Elimin8waste תדע זאת? אימון מודלים מתרחש מאחורי הקלעים, באופן שלא ניתן לזיהוי. והרי אם לא ניתן לזהות את הפרת הפטנט – לא ניתן לעצור אותה. ומה שגרוע אף יותר: היות שבעת רישום פטנטים יש לתאר את פרטי ההמצאה שעליה רוצים להגן בפטנט, המתחרים יוכלו פשוט להעתיק את ההמצאה של מאך, ול-Elimin8waste לא תהיה כל דרך לזהות שהייתה הפרה. הדרך הטובה ביותר להגן על מודל האימון של מאך היא, אפוא, לשמור עליו כסוד מסחרי.

הגנה באמצעות פטנטים חדי קרן מתקבלת כאשר נמנעים מלעסוק בניואנסים הטכניים ומבצעים הכללה אסטרטגית של ההגנה על מנת לחסום חדירת מתחרים לשוק

ההמצאה של טל מצליחה להגן על עצמה טוב יותר אך במעט. אמנם, רישום פטנט על שילוב ספציפי של פרמטרים פיזיקליים עשוי להיות בולם תחרות, אך המתחרים עשויים למצוא דרך לבטל או להחליף את אחד הפרמטרים וכך להימנע מהפרת הפטנט. ואם כך הדבר, התעשייה כולה עלולה לעקוף את הפטנטים של Elimin8waste.

לרוע המזל, מרבית הפטנטים דומים לאלה של Elimin8waste: הם לא נבנים באופן אסטרטגי כדי לייצר פוזיציות חוסמות בעלות ערך מסחרי.

כיצד Elimin8waste תוכל להשיג לעצמה הגנה של פטנטים חדי קרן?

התשובה: אם היא תניח בצד את הניואנסים הטכניים ותתבונן במציאות העסקית, היא עשויה להבין שכדי שהטכנולוגיה שלה תהיה בת קיימא מבחינה מסחרית, המיון על גבי המסועים צריך להתבצע במהירויות גבוהות, בקצבים של יותר מ-80 פריטים בדקה. אחרת, הטכנולוגיה תיוותר תאורטית ולא ישימה מבחינה מסחרית. לכן, במקום לרשום פטנט על ניואנס טכני ספציפי, שעשוי להיות קשה לזיהוי, Elimin8waste יכולה לרשום פטנט על "מערכת מסועים" המזהה "פרמטרים פיזיקליים של כל פריט, קובעת אינדיקטור הקשור לחיי המדף של כל פריט וממיינת את כל פריטי התוצרת לפי אינדיקטור זה". הגדרה כזו של ההמצאה היא המינימום שכל מתחרה יזדקק לו כדי להתחרות. לפיכך, פורטפוליו פטנטים שכולל פטנט שכזה עשוי לספק הגנת חד קרן.

יש לשים לב שבעוד שההמצאה פועלת באמצעות בינה מלאכותית, ההגנה בפטנט, בניסוחה הרחב, לא מזכירה כלל בינה מלאכותית. אין צורך בכך. כמובן, ניתן גם לפעול ליצירת הגנה חלופית, צרה יותר, כדי לבנות פוזיציה חוסמת חזקה אף יותר.

לסיכום, הגנה באמצעות פטנטים חדי קרן מתקבלת כאשר נמנעים מלעסוק בניואנסים הטכניים ומבצעים הכללה אסטרטגית של ההגנה על מנת לחסום חדירת מתחרים לשוק.

אודות המחבר

גרשון פניטש הוא עורך דין אמריקני, עו"ד פטנטים מורשה בארצות הברית, ומהנדס ושותף בפניגן, אחד ממשרדי הקניין הרוחני הגדולים בעולם. הוא מוביל את פעילות פניגן בישראל ואת קבוצת רישום הפטנטים האסטרטגי שלה, ומלמד אסטרטגיית פטנטים בתוכנית ה-MBA של אוניברסיטת תל אביב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים