מסע הטרנספורמציה הדיגיטלית שלכם – מה חייבים להבין לשם הצלחתו?

סדרת כתבות של רז הייפרמן הכוללת תובנות למסע המתאגר, והפעם: תובנה מס. 3 – אין ענף חסין בפני הטרנספורמציה הדיגיטלית, היא תגיע גם לענף שלכם

חלק ד'*

חלק מהארגונים וההנהלות נוטים לחשוב שטרנספורמציה דיגיטלית נוגעת רק לארגונים מסוג B2C, ובעיקר כאלה שהמוצר שלהם הפך לדיגיטלי (כמו מוזיקה, עיתונות, ספרים, מפות, וכדומה). זו טעות שעלולה לעלות לארגון ביוקר.

מחקרים שונים מראים שטרנספורמציה דיגיטלית משפיעה על כל סוגי הארגונים ועל כל הענפים העסקיים, בלי יוצא מן הכלל. אין ענף כלכלי חסין בפני הטרנספורמציה הדיגיטלית. ההבדל היחידי הוא הקצב שבו התהליך מתרחש ועוצמת השפעתו על הענף.

המערבולת הדיגיטלית היא בלתי נמנעת, וכדאי להכין את הארגון מוקדם ככל הניתן. או כמו שאמר פרופ' ג'ון קָבָּט-זִין: "You can’t stop the waves, you have to learn to surf"

צוות חוקרים מהמרכז הגלובלי לחקר הטרנספורמציה העסקית הדיגיטלית, מיזם משותף לביה"ס למנהל עסקים השוויצרי IMD וחברת סיסקו (Cisco), חקר נושא זה לעומק ופרסם מספר מחקרים וספר מעניין ב-2016, העוסק במערבולת הדיגיטלית וכותרתו "Digital Vortex – How Todays Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game".

מחברי הספר הדריכו אלפי מנהלים בכירים במסגרת ביה"ס בקורסים שונים (Executive Education), ומצאו שחלק גדול מהמנהלים התעניינו בנושא הדיגיטל, אולם העדיפו לתפוס עמדה של "נמתין ונראה", וחלקם אף הפגינו ציניות רבה. הם התקשו לראות את הקשר בין ענקיות אינטרנט כמו גוגל, אמזון ופייסבוק לבין הארגונים שלהם. הם היו עדים להתפוצצות בועת האינטרנט, ולכן הרשו לעצמם מידה רבה של ציניות. מה שכן, הם היו ערים למונח החדש, שיבוש (Disruption), וניסו להבין האם ארגוני סטארט-אפ כמו Airbnb ואובר יכולים להגיע גם לענפים שלהם ולשבש אותם.

המפגש עם המנהלים הביא את החוקרים ליזום מחקר רחב היקף (שאלונים שנשלחו ל-941 מנהלים בכירים, עשרות ראיונות עומק, ניתוח של כעשרה מודלים עסקיים, סדנאות ופעילויות נוספות), שמטרתו הייתה לבחון את השפעת הטרנספורמציה הדיגיטלית על ענפים עסקיים שונים. הספר מציג את מודל המערבולת הדיגיטלית (Digital Vortex), מודל המתאר את הענפים השונים על גבי תרשים של מערבולת ואת מידת קרבתם לעין המערבולת, המקום המייצג את הפיכת הענף לדיגיטל. המודל מתאר בצורה גרפית את מידת ועוצמת הטרנספורמציה הדיגיטלית שהענף עבר.

מודל המערבולת הדיגיטלית

מסקנת המחקר ברורה וחד משמעית – אין ענף עסקי החסין בפני המערבולת הדיגיטלית. המערבולת תגיע לכל ענף ותשפיע עליו. המחקר אמנם לא בדק את כלל הענפים הכלכליים, אבל המסקנה ברורה לגמרי. המערבולת הדיגיטלית שוברת ומעמעמת את הגבולות בין הענפים (נסו להגדיר באיזה ענף אמזון פועלת – מסחר אלקטרוני? שירותי ענן? חנויות ללא קופות? רמקולים חכמים? ספרים דיגיטליים?; או באיזה ענף נטפליקס פועלת – שידור תכנים בטלוויזיה? יצרנית תכנים וסרטים?; או באיזה ענף פועלת פייסבוק-מטא – בתחומי תוכן ופרסום? משקפי מציאות מדומה? פיתוח יישומים ופיתוח המטאברס, שהוא הדור הבא של האינטרנט?). כל הארגונים האלה פועלים במספר תחומים, וחודרים במהירות לתחומים נוספים.

גם ענפים מסורתיים וותיקים כגון כריית מחצבים, הפקת גז ונפט, בניה ואחרים, מושפעים על ידי המערבולת. למשל ענף הבניה עובר מהפכה ומשתמש בטכנולוגיות כמו מציאות מדומה, רחפנים, מדפסות תלת-מימדיות המסוגלות להדפיס בתים שלמים, מנופים המופעלים באופן דיגיטלי מקרונות בקרה וכדומה. ענף החקלאות עובר מהפכה עם הופעת החקלאות המדייקת (Precision Agriculture), הכוללת טרקטורים וציוד חקלאי אוטונומי, סנסורים הפזורים בשדה ומשדרים נתונים, רחפנים לבדיקת מצב הגידולים ופיזור דשנים וחומרי הדברה, השקיה מבוקרת מחשב ועוד. הדיגיטל מאפשר לארגונים להתפרס לתחומים נוספים.

לאחר המחקר הראשון שהמרכז ביצע בשנת 2015, צוות החוקרים המשיך לבחון את מודל המערבולת הדיגיטלית, וכל שנתיים בחן את השינויים והתזוזות שחלו במצב הענפים שנבדקו ביחס לעין המערבולת. הצוות פרסם דו"חות המשך ב-2017, 2019 ו-2021. בדו"חות אלה ניתן לראות כיצד ענפים כלכליים הולכים ומתקרבים לעין המערבולת, כלומר הופכים לענפים יותר ויותר דיגיטליים.

לפיכך תובנה מס.3 היא שהטרנספורמציה הדיגיטלית תגיע לענף ולארגון שלכם ללא קשר לענף המסוים שבו אתם פועלים. גם אם קשה לחזות כיום כיצד יראה הענף שלכם בעתיד, המערבולת הדיגיטלית היא בלתי נמנעת, וכדאי להכין את הארגון מוקדם ככל הניתן. או כמו שאמר פרופ' ג'ון קָבָּט-זִין: "You can’t stop the waves, you have to learn to surf".

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital, ב-BDO ישראל

*לחלק הקודם בסדרת המאמרים הקישו כאן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים