לא רק ענן: עוד סיבה למה השווי של מיקרוסופט הולך ועולה

שווי השוק של הענקית מרדמונד גדל בהתמדה בחודשים האחרונים - ולא רק בזכות Azure ● למשך זמן מה היא אף עקפה את אפל כחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם ● בחינה של המצב מספקת כמה תובנות מעניינות

02/12/2021 16:15
אבי צדקה, הבעלים של דוקטור לינקדאין.

בערך כל מי שחי על הפלנטה, לפחות בעולם המערבי, מכיר את שמותיהן של ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אמזון, פייסבוק, אפל ומיקרוסופט (או, בקיצור, GAFAM), שלא לומר משתמש בלפחות אחד מהשירותים של לפחות אחת מהן. אפל הייתה במשך כשנה וחצי במקום הראשון, כחברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם – עד לסוף אוקטובר האחרון. אז קרה מהפך – מיקרוסופט הדיחה אותה מהצמרת, אחרי עלייה עקבית של השווי שלה בחודשים האחרונים. בינתיים אפל כבשה שוב את הפסגה, ונכון לרגע פרסום מאמר זה, שווי השוק שלה עומד על 2.7 טריליון דולר – 0.3 טריליון יותר מאשר מיקרוסופט. מדובר בפער לא גדול ואני צופה שהענקית מרדמונד תבצע מהפך נוסף.

מדוע מיקרוסופט רשמה עלייה תלולה ומה המצב בשוק? הבה נצלול לסיבות:

ניתוח קצר של המצב ואופי הנכסים

כשבוחנים את הדברים לעומק רואים שמבני ההכנסות של מיקרוסופט ואפל שונים בתכלית. כמעט בכל כתבה על הדו"חות הרבעוניים האחרונים של מיקרוסופט היא מכונה חברת הענן ואפל מוכתרת כחברת ה-iPhone. הכינויים הללו לא ניתנו סתם: חברת התפוח עדיין נשענת במידה רבה על מכשיר בודד, פופולרי ככל שיהיה, שאחראי ישירות לכ-50% מכלל ההכנסות שלה, ולעומתה, הענקית מרדמונד נשענת הן על פלטפורמת הענן שלה, Azure, והן על שירותים שפונים למגזר העסקי. שני התחומים ביחד אחראים ליותר מ-60% מההכנסות שלה. כלומר, מדובר במכשיר פיזי אחד מול כמה וכמה שירותים בעולם הדיגיטל.

ההבדלים שאי אפשר להתעלם מהם

קל להבין שמכשירים פיזיים כמו iPhone ,iPad ו-Mac תלויים בשרשרת אספקה, באינספור ספקים ושותפים בדרך, במפעלים – וכל אלה מושפעים מהמשבר החריף שנוצר בשוק מאז שפרצה הקורונה, ועוד לא הסתיים במלואו. הם תלויים גם בשינויים רגולטוריים ואפילו בהסכמים בין מדינות. מהצד השני, פיתוח תוכנה כמו של מיקרוסופט זה עסק הרבה יותר גמיש, שיודע להתמודד מעולה עם מגיפה עולמית. זוהי הסיבה שבגללה אפל עושה בשנים האחרונות כל שביכולתה על מנת להגדיל את ההכנסות שלה משירותים כמו Apple Music ו-TV Plus. בינתיים זה מצליח לה בצורה חלקית בלבד.

לינקדאין יצאה, או הוצאה, מסין; לינקדאין ג'ובס עדיין שם.

לינקדאין יצאה, או הוצאה, מסין; לינקדאין ג'ובס עדיין שם. צילום: אילוסטרציה - BigStock

אצל מיקרוסופט, הנכסים הדינמיים הם חלק מהסיסטם השוטף שלה: שירותי הענן, אופיס, גיימינג והרכש הכי גדול, שלא מפסיק לבוא לידי ביטוי מאז בוצע דצמבר 2016 – לינקדאין. הרשת החברתית-עסקית היא תוספת שתופסת, והיא תופסת הרבה יותר ממה שנראה בדו"חות של מיקרוסופט.

למה דווקא לינקדאין עושה את ההבדל?

לינקדאין מניבה למיקרוסופט הכנסות של מעל 10 מיליארד דולר בשנה מאז שהיא נרכשה ב-26 מיליארד דולר לפני כחמש שנים. בנוסף, היא הפלטפורמה עם הכי הרבה דטה מקצועי על המשתמשים שלה. אלא שיש בה הרבה יותר משני אלה: לינקדאין מבדלת את מיקרוסופט בבירור מול כל ענקיות הטכנולוגיה. נכון שסין גרמה למיקרוסופט להפסיק את הפעילות של לינקדאין במדינה, עקב צנזורה חריפה, אבל עדיין פעיל שם שירות לינקדאין ג'ובס – מה שמשאיר למיקרוסופט פעילות רבה וענפה בשוק הגדול ביותר בעולם.

ראוי להזכיר שסין מטילה מגבלות חריפות גם על הפעילות של ענקיות הטכנולוגיה האחרות, ובחלק מהמקרים (למשל פייסבוק) אף אוסרת אותה. בנוסף, הסינים הקימו חלופות משלהם לשירותים שענקיות הטק האמריקניות מציעות. לעומת זאת, כאמור, שירות לינקדאין ג'ובס עדיין פועל במדינה. 1-0 למיקרוסופט.

כשמפרקים לחלקים את התמונה הגדולה בין ענקיות הטכנולוגיה מבינים שמי שמחזיק ביותר יכולות לתת שירות בעולם הדיגיטלי ולא בעולם הפיזי הוא זה שירוויח יותר. זו בדיוק הסיבה למה ענקיות הטכנולוגיה של היום הן מי שהן וזוהי גם אחת הסיבות למעמדה האיתן של מיקרוסופט

מהלך שצריך לדעת לעשות כמו שצריך

היו עוד חברות שחשבו לעשות מהלך דומה כמו הרכישה של לינקדאין, ואפילו התכוונו לשבור את השיא שלה. הדוגמה המפורסמת ביותר בהקשר הזה היא המחשבה, ואף הכוונה, של פייפאל לרכוש את פינטרסט ב-45 מיליארד דולר – עסקה שלא יצאה בסוף לפועל.

חשוב להבין מה המניע לרכישה מהסוג הזה: פייפאל לא רצתה להיכנס לתחום הרשתות החברתיות, אלא ליצור אקו-סיסטם של אי-קומרס, שבו היא השליטה היחידה על אמצעי התשלום והסליקה. במילים אחרות, ליצור עוד שירות מבוקש ודינמי לא פיזי, בדיוק כמו שמיקרוסופט עשתה בהצלחה עם לינקדאין.

יעקוף שוב את טים קוק? סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט.

יעקוף שוב את טים קוק? סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. צילום: בריאן סמייל

השורה התחתונה

עם פער כזה קטן בשווי השוק, כשמפרקים לחלקים את התמונה הגדולה בין ענקיות הטכנולוגיה מבינים שמי שמחזיק ביותר יכולות לתת שירות בעולם הדיגיטלי ולא בעולם הפיזי הוא זה שירוויח יותר. זו בדיוק הסיבה למה ענקיות הטכנולוגיה של היום הן מי שהן וזוהי גם אחת הסיבות למעמדה האיתן של מיקרוסופט. הקורונה חידדה את זה, אחרי שהחנויות הפיזיות נאלצו להיסגר והמכירות אונליין פרחו עוד יותר מבעבר.

ברור שהפער שבין ענקיות הטכנולוגיה, ובפרט בין אפל למיקרוסופט, יותר מורכב מזה, כי מדובר במעצמות. כך או כך, המספרים מדברים בעד עצמם, ומי שחיפש סיבה להיכנס לדיגיטל ואף להפוך את העסק שלו ליותר דיגיטלי מאשר פיזי קיבל אותה בשיעור מהחברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בעולם.

הכותב הינו הבעלים של דוקטור לינקדאין – משרד שנותן שירותים לארגונים ולעסקים בכל מה שקשור ללינקדאין.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה אלגלי

    טור מעשיר ומדויק מאוד אבי רוצים לקרוא עוד בקרוב וכמה שיותר

אירועים קרובים