האם חילוץ הפקק בשרשרת האספקה יגיע מישראל?

ביזווטש פיתחה מערכת שמסייעת לצרכני חומרי גלם לקבל מידע מנוטר, מבוסס AI ולימוד מכונה, ובכך לבצע את תהליכי הרכש באופן אוטומטי ולקצר אותם ● בועז גלעד, מנכ"ל החברה, מספר על כך בפודקאסט אנשים ומחשבים

בועז גלעד, מנכ"ל ביזווטש.

אחת ההשפעות הכלכליות הבולטות של הקורונה היא המשבר העולמי בכל מה שקשור לשרשרת האספקה של אמצעי המחשוב. הדבר משפיע על אספקת המכשירים הדיגיטליים של ענקיות טק ועל הכלכלות במדינות שונות, כולל בישראל. בין הסיבות לבעיה זו: מחסור במידע על ספקים שיכולים להחליף את הספקים והיצרנים שלא חזרו לפעילות, או שהפעילות שלהם השתבשה, וחוסר ידיעה על קיומן של חומרי הגלם שמאפשרים את הייצור.

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים סיפר בועז גלעד, מנכ"ל הסטארט-אפ ביזווטש, על פיתוח של החברה שמסייע לארגונים שהינם צרכנים של אותם חומרי גלם לקבל מידע מנוטר, מבוסס בינה מלאכותית ולימוד מכונה, ובכך לבצע את תהליכי הרכש באופן אוטומטי לחלוטין ולקצר אותם. את הפודקאסט מנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ועורך אורי אלון.

גלעד הוא יוצא מערכת הביטחון, שלאחר שחרורו כיהן כראש אגף תמיכה לוגיסטית במשטרה. לפני כשלוש שנים הוא פרש בדרגת ניצב ועבר לעולם העסקי.

עד כמה חמור המחסור בחומרי גלם וכיצד הקורונה השפיעה עליו?
"ראשית, הבעיה הייתה קיימת כבר זמן רב, לפני הקורונה, אבל ללא ספק, התפרצות המגפה האיצה את זה. השווקים הפכו להיות הרבה יותר מורכבים ברמת הגורם האנושי. מפעלים הפסיקו לייצר, בעיקר בחלק המזרחי של העולם, וגם עכשיו, משחזרו, הם פועלים ברמה מוגבלת ולא שבו לרמת הייצור הקודמת. זה השפיע על תהליכי הייצור. בנוסף, נוצרו פקקי ענק בנמלים, שעיכבו את זמני האספקה. אוניה שהגיעה לפרוק סחורה המתינה זמן רב יותר ממה שתוכנן ולא יכולה הייתה לחזור להעמיס סחורה אחרת. במקביל הופיעו ספקים חדשים, חלקם לא אמינים, וללקוחות הסופיים, לצרכנים, לא הייתה כל דרך לאתר או לבדוק אותם".

ואז באה חברה ישראלית עם פתרון עולמי?
"אכן, ואלה אנחנו. הפתרון שלנו מבוסס על תובנות שלמדנו, שלפיהן התכנון כבר לא תופס את המקום המרכזי בתהליכי הייצור, ונדרש לייצר לידו תהליכי חיזוי עם סימנים מעידים שיראו למתכנן מה צפוי לו בעתיד.

במשך שנים זה נשמע דמיוני, אבל אנחנו לומדים את מאפייני המשתמש – מה נדרש לו ומתי, מהם מאפייני הפעילות שלו. אנחנו אוספים מידע מרחבי הרשת כל הזמן, נותנים תמונת מצב בזמן אמת, מסמנים נתיבי פעולה, מצביעים על מקורות אפשריים לאיתור ספקים ומספקים ללקוח מידע. זה בערך כמו Waze, שיודעת לתת לנו חיזוי על מצב הכבישים ומוסרת לנו על כל מיני אירועים שקורים בדרך. בעבר זה לא היה כך וכיום אף אחד לא יכול להסתדר בלי זה".

נניח שאני יצרן נעליים. במה המערכת שלכם יכולה לעזור לי?
"זוהי מערכת סאסית (SaaS – תוכנה כשירות) בענן על בסיס מנויים, כאשר התשלום הוא בהתאם לצריכה של הלקוח. אנחנו בתהליכי פיתוח שיאפשרו למערכת שלנו להתממשק עם המערכות של הלקוח, להבין בדיוק את הצרכים שלו ולהציף בפניו את כל הספקים שיש בעולם שיכולים לסייע לו לאתר את אותו חומר גלם, ובכך לקצר את שרשרת האספקה".

הוא יכול לקבל את המידע הזה ברשת. למה הוא צריך אתכם?
"נכון, אבל אז הוא יקבל רשימה ארוכה של ספקים. ניקח כדוגמה איש רכב שצריך רכיב מסוים. הרשת תציף לו 50 שמות של ספקים, וזה לא עוזר לו. המערכת שלנו יודעת ללמוד ולהבין מה הוא רוצה, להביא לו רשימה מזוקקת, קצרה וממוקדת – וממנה הוא יכול להתחיל לעבוד. למעשה, אנחנו מציבים אותו בפני זירת מסחר שבה יש הרבה ספקים, ושם הוא יכול לעבוד".

איך אתם מגיעים לכל הספקים ואילו כלים יש לכם כדי לבדוק אותם?
"בנינו מנועי חיפוש ואלגוריתמים, ובשילוב עם AI אנחנו מפתחים מערכת שאוספת מידע על מספר רחב מאוד של ספקים. מקורות המידע שלנו כוללים מאגר של 20 מיליון ספקים מכל רחבי הרשת, אתרים של חברות, אתרי בורסות, ומשרדים שונים ומשונים. אנחנו מספקים ללקוח מידע שהוא מעבר לנתונים ולמידע שכבר קיים – זה שאותו הוא יכול למצוא לבד".

כיצד אתם בודקים אמינות של ספק?
"בשיחות שקיימנו עם לקוחות, הם מבקשים מידע מסוגים שונים ולאו דווקא דו"חות שקיימים בשוק. בשביל זה הם לא צריכים אותנו. הם מחפשים מאפיינים: האם היצרן הזה מפיץ מידע תומך?, רוצים לשמוע מגורמים ברשת חוות דעת, לקבל אינדיקציה ולקרוא על תקלות, וגם פרסומים חיוביים".

אתם פועלים במסגרת חממת אי פור ואלי. מה המשמעות של זה?
"מאחורי החממה עומדים גופים גדולים מתוך התעשיה, שמעבר לכסף שהם משקיעים בשלבים מאוד מוקדמים, הם מייצרים את הסביבה שבה ניתן יהיה לבדוק ולממש את הרעיונות. אני קורא לזה כסף חכם".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים