נשים ומחשבים: יפעת לב, סייסנס

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: יפעת לב, מנהלת גלובלית של חוויית לקוח בחברת סייסנס

יפעת לב, מנהלת גלובלית של חוויית לקוח בחברת סייסנס. צילום: באדיבות סייסנס

שם ותפקיד: יפעת לב, מנהלת גלובלית של חוויית לקוח בחברת סייסנס (SISENSE).

על החברה: חברת סייסנס משנה את הכללים בתחום המודיעין העסקי המסורתי על ידי מתן אפשרות לארגונים להטמיע ניתוחי נתונים בכל מקום – הן באפליקציות הפונות ללקוחות והן בתהליכי עבודה הפונים לעובדים.

ספרי על הדרך שעברת כמנהלת בעולם ההיי-טק.

דרכי כמנהלת בהיי-טק החלה ברילוקיישן ליוון מטעם חברת טסקום – ניהלתי כ-30 אנשי QA מקומיים במסגרת פרויקט בינלאומי לבנק השני בגודלו ביוון (Commercial Bank of Greece). זכור לי היטב כי בתקופה זו, לפני כ-22 שנים, הייתי בהחלט חריגה בנוף. כל השדרה הניהולית של הפרויקט, למעט שתי נשים, כללה גברים שמרביתם בני 50+.  התחנה הבאה הייתה בחברת נייס מערכות,  שבה עבדתי כ-12 שנים בתפקידי ניהול שונים – תחילה כמנהלת QA, לאחר מכן כמנהלת הנדסת מכירות בתחום המכירות (עם רילוקיישן נוסף לניו יורק) ולבסוף כמנהלת חוויית לקוח בחטיבת השירותים. בתחום ה-QA תמיד חשבתי שנשים מצליחות יותר בתפקיד זה מאחר שיש להן ראייה מערכתית, המאפשרת להן להבין את תפקוד המערכת בצורה הוליסטית, המדמה את משתמש הקצה, ולכן גם הצוות שלי כלל יותר נשים מגברים. בתחומים טכנולוגיים יותר, כגון: פרי-סייל התקשיתי למצוא נשים בזמנו, ורוב הצוות כלל גברים, למעט אישה אחת. בשנת 2009 עברתי למיקרוסופט ישראל כמנהלת מכירות בתחום השירותים, וניכר היה כי החברה שמה דגש רב על שוויון מגדרי. לפני כשש שנים הצטרפתי לחברת סייסנס, שבה אני עובדת עד היום – תחילה כמנהלת קבוצת מנהלי אסטרטגיית הצלחת לקוח ולאחר מכן כמנהלת  תחום חוויית הלקוח, שנותן שירותי תפעול ומשרד אחורי, כגון: ניהול KPIs (מדדים עסקיים), ניהול תהליכים וכלים, כולל סקרי שביעות רצון ללקוחות ופיתוח הדרכת לקוחות ופרטנרים לכל חטיבת חוויית הלקוח, המונה כ-200 איש.

מדוע מספר הנשים בהיי-טק עדיין נמוך ממספר הגברים, במיוחד בהנהלות?

אני משערת שיש לכך כמה סיבות: ראשית, היצע הגברים במקצועות הטכנולוגיים גדול יותר מהיצע הנשים. שנית, ככל שעולים בדרגות הניהול התפקיד מצריך הרבה מאוד השקעה, זמינות ומחויבות, ולעיתים קרובות ויתור על "זמן משפחה", וככל שהילדים יותר קטנים, האתגר הזה גדל ומגיע עם "נקיפות מצפון" כבונוס. נשים רבות, המתקשות למצוא זמן לשני העולמות, בוחרות באופן מודע להשקיע יותר במשפחה על חשבון קידום הקריירה שלהן. עוד סיבה לדעתי היא "האוויר הדליל בפסגה" –  להיות מנהל בכיר משמע לקבל החלטות קשות, שיכולות לגרור קונפליקטים ומצריכות לשים את הרגש בצד, להיות בודד הרבה פעמים ובקיצור להיות "מחוספס" – גם זו התנהגות שנשים רבות בוחרות להימנע ממנה.
אנחנו רואים את מספר הנשים בדרגות ניהול בכירות עולה כל שנה, וזה מאוד משמח אותי, אבל עדיין ארגונים רבים לא נותנים מספיק פוקוס לנושא המגדר ולא מציבים יעד מוגדר לצמצום הפער.

כיצד ניתן לתקן את המצב?

דווקא עכשיו, בעידן הקורונה, אנחנו עדים לגמישות רבה יותר, שמאפשרת לעובדים (לרבות נשים) לעבוד בשעות שיותר נוחות להן ולא לוותר על הזמן עם הילדים. ניתן לעבוד מרחוק מכל מקום וכמעט בכל זמן, וזה בהחלט יכול לתקן את המצב. בנוסף, הצבת יעד ארגוני לצמצום הפער ומתן הזדמנות שווה לשני המינים יכולים לעשות את ההבדל.
חשוב שנשים מנהיגות ישמיעו את קולן, יספרו לדור הצעיר מה הפך אותן למצליחות וייצרו תקווה והבנה שזה אפשרי, מהנה ומעצים.

מה החברה שאת מנהלת עושה להעצמת נשים בהיי-טק?

אנחנו ארגון שבין ערכיו מופיע הערך הכלה. 32% הן נשים בחברה, 45% הן נשים בהנהלה הבכירה.
ישנו פוקוס ארגוני בתהליכי גיוס, כאשר החלטות לגבי מועמדים מתקבלות רק אחרי שאנחנו רואים מועמדים משני המינים. גייסנו לצוות ה-HR פוזיציה שאחראית על גיוון תעסוקתי בחברה. בנוסף, קיימות קבוצות בסניפים השונים בעולם כולל בישראל המקדמות נושאים הקשורים לנשים.
בחטיבה שלי (הצלחת לקוח), המנוהלת על ידי אישה בדרגת C level, יש רוב מוחלט של נשים בהנהלה (7 מתוך 8), שכל אחת מהן היא מנהיגה חזקה, משמעותית ומשפיעה, כך שבסביבתי הקרובה אנחנו הנשים מרגישות מועצמות מדי יום. בנוסף, ישנה פתיחות מצד החברה לעבודה בשעות שנוחות יותר עבורנו ללא צורך להגיע למשרד כל יום, כך שכל אחת מארגנת את סדר היום שלה באופן שיאפשר לה ליהנות משני העולמות. הדגש הוא על תוצאות ולא על נוכחות בשעות מסוימות ובמקום מסוים.

מה המסר שלך לנערות ולנשים צעירות שרוצות להשתלב בעולם ההיי-טק?

קודם כל, תמיד לכו בעקבות החלומות והתשוקות שלכן. היו מצוינות בכל מה שבחרתן לעסוק בו. השמיעו את קולכן, היו סקרניות, יסודיות ומקצועיות. קחו יוזמה, קדמו את עצמכן אל המטרה ואל תחכו שמישהו אחר יעשה עבורכן את הצעד הזה. זכרו: מי שמצליח הוא מי שמשקיע, לומד מטעויות נופל וקם ולא מוותר. אתן מוכשרות, חכמות ושאפתניות. נצלו את התכונות הייחודיות שלכן, האמינו בעצמכן והיו גאות במי שאתן. עולם ההיי-טק הוא עולם דינמי ומרתק, שיפתח בפניכן אפשרויות רבות ומגוונות, ואל תשכחו לעצור מדי פעם ליהנות מהדרך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    תענוג לקרוא סיפור שמראה על כיוון אמיתי של שינוי. יש לצוותים מעורבים ולצוותים המנוהלים ע״י נשים איכויות שונות והרבה יותר הכלה ושותפות. אישה מרשימה שעשתה מסע מרשים לכשעצמו. כן ירבו.

אירועים קרובים