FaceApp – חבר או אויב?

בשבוע האחרון עלתה לכותרות שוב אפליקציית FaceApp - הפעם עם פילטר חדש, המאפשר שינוי מגדר ● כשמדובר באפליקציה שהיא חינמית, תמיד צריך לחשוב מה יוצא מזה למפתחים, שהרי פיתוח יישומון שכולל מנועי AI מורכבים דורש לא מעט זמן וכסף ● המסקנה: אם המוצר הוא חינם - כנראה שאת.ה המוצר

24/06/2020 14:07
מיי-ברוקס קמפלר. צילום: פלי הנמר

ביולי 2019 סחף אתגר חדש את הרשת: איך תיראו עוד 30 שנה.

נדמה היה שכולם משתתפים באתגר – אנשים מהשורה, שחקנים, זמרים, ספורטאים. כולם רצו הצצה אל העתיד.

מאחורי האתגר הזה עומדת חברת תוכנה רוסית, שפיתחה אפליקציה לעיבוד תמונה באמצעות AI. האפליקציה מאפשרת העלאה של תמונות, בחירת פילטר וקבלת התמונה המעובדת.

צילום: פייסבוק

צילום: פייסבוק

האפליקציה בעצם מבקשת גישה לתיקיית התמונות על המכשיר כדי להפעיל על התמונות את הפילטרים השונים.

כמו שקורה עם אפליקציות ויראליות רבות, מהר מאוד התחילו השמועות לגבי בטיחות השימוש באפליקציה. עלו טענות על כך, שהחברה מורידה את התמונות ומעבירה לממשל הרוסי, ובעוד ששמועות אלו לא אוששו מעולם, ה-FBI הוציא אזהרת שימוש באפליקציה לעובדיו.

בשבוע האחרון האפליקציה שוב עלתה לכותרות. הפעם עם פילטר חדש, המאפשר שינוי מגדר, כלומר איך הייתי נראית לו הייתי גבר.

בעוד התוצאות מאוד משעשעות, ועיתוי הוצאת הפילטר, בראשיתו של חודש הגאוה, אינו מקרי – מה לגבי הפרטיות שלנו?

בדיקה שנערכה על הסכם תנאי השימוש והפרטיות הנוכחי יחסית מרגיעה: ההסכם גורס, כי האפליקציה אינה משתפת את המידע שאליו היא נחשפת עם שום גוף אחר.

אז הכל טוב? אפשר להוריד?

לא בדיוק. חשוב לזכור, כי בסופו של דבר מדובר באפליקציה המפותחת ברוסיה, וכידוע, חוקי הפרטיות ברוסיה פחות מגינים על האזרח ממה שהיינו רוצים.

כשמדובר באפליקציה שהיא חינמית – תמיד צריך לחשוב מה יוצא למפתחי האפליקציה מזה. הרי פיתוח אפליקציה הכוללת מנועי AI מורכבים דורשת לא מעט זמן וכסף.

מה יכול לקרות:

על פניו, עבור אדם מהשורה הסיכונים מינוריים, אולם חשוב לזכור שלכל אדם יש את הנטייה הטבעית שלו לסיכון. האם זה נורא שישתמשו בתמונות שלי להתחזות? עבור אדם אחד התשובה היא כן, ועבור אדם אחר התשובה היא לא.

נכון – התמונות קיימות גם בפייסבוק, אבל פייסבוק היא עדיין חברה אמריקנית הכפופה לחוקים ובקרות. ונכון שהממשל הרוסי גם יכול למצוא את התמונות שלנו בפייסבוק – ועדיין יש הבדל בין זה שמישהו יחפש אותנו אקטיבית לבין זה שניתן לו את הגישה לתמונות שלנו באופן ייזום.

בשורה התחתונה: אם המוצר הוא חינם – כנראה שאתה המוצר.

הכותבת היא הבעלים והמנכ"לית של חברת הלנה (Helena), המתמחה בבנייה ובהובלה של קמפיינים להגברת מודעות לאבטחת מידע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים