בימים של שגרה חדשה, עכשיו יותר מתמיד: תגוונו

אוכלוסיות ממגזרים שפחות מיוצגים בהיי-טק סובלות יותר מהמשבר הכלכלי ● אלא שדווקא המשבר מוכיח שהשילוב שלהן תורם לביזנס – לצד הסולידריות החברתית

24/05/2020 11:37
אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

א', איש QA מתחיל, שגייסתי לעבודה בתחילת מסע הגיוון שלי, איתר באג תשתיתי בתוכנה שהייתה מותקנת תקופה ארוכה אצל אלפי לקוחות. היותו אוטיסט הביאה להסתכלות אחרת על המוצר ואת ההתלהבות של אמיר, מנהל המוצר, שמענו במשך שבועות רבים. ע', יזם ערבי שמוביל סטארט-אפ מצליח, גדל במשפחה של רופאים והוא "הכבשה השחורה", שהחליטה למרוד ולפתור אתגרים רפואיים בדרך טכנולוגית. ר', מנהלת שיווק צעירה, יזמה את ופלות החלבה, כי גדלה בפריפריה, בשכנות קרובה לאוכלוסייה שצרכה את הממתק המוזר הזה, והתאהבה.

בסוף השבוע צוין יום הגיוון הבינלאומי, שהוכרז על ידי האו"ם ב-2002 – יום שבו מעודד הארגון את אזרחי העולם ללמוד בו על שונות תרבותית, לקיים דיאלוג ולפתח את ערכי קבלת האחר. המושג "שונות תרבותית" הולך ומתפתח, והולך ונעשה ברור כי עלינו לא רק לקבל אותה אלא לעודד אותה, ללמוד ממנה ולצמוח מתוכה. על אחת כמה וכמה בישראל, שהיא ערב רב של תרבויות ואפילו "שבטים". אצלנו במדינה, שאלת הגיוון תמיד רלוונטית.

גיוון תעסוקתי זה לא רק צדק, אלא גם תועלתנות

עולם התעסוקה הוא המקום שבו ראוי להתעכב על גיוון יותר מכל. מקום העבודה שלנו הוא המקום שבו אנחנו מבלים את רוב ימינו, ובמידה מסוימת הוא מגדיר אותנו. מחקרים שונים מוכיחים שגיוון תעסוקתי מתיישב לא רק עם צדק, אלא גם עם תועלתנות. אחד המחקרים, שבדק 1,700 חברות, מצא כי אלה מהן שהיו מגוונות בהרכב האנושי שלהן הגדילו את תפוקתן ב-19%. עוד מראים המחקרים שחשיפה לכמה שיותר קבוצות באוכלוסייה מפתחת את החברה כולה, חושפת את קבוצת הרוב לרעיונות חדשים, לתרבות שונה ולדרך אחרת לפתרון בעיות, ומותאמת יותר לעולם הגלובלי והמגוון שבו אנחנו פועלים.

מגמת הגיוון בהיי-טק עולה וצומחת בשנים האחרונות. מגמות עולמיות, ובעיקר המחסור בעובדים, עודדו את התעשייה להתאמץ למצוא עובדים מוכשרים גם בקרב קבוצות האוכלוסייה שכמעט שלא היו מיוצגות בה. לפי נתוני עמותת צופן (גילוי נאות: בעבר הייתי מנהלת פיתוח עסקי בעמותה), כיום יש בהיי-טק כ- 8,000 עובדים ערבים, לעומת כ-350 עובדים ב-2008. לפי נתוני רשות החדשנות, ב-2018 היו בהייטק כ-8,300 עובדים חרדים, שכ-5,600 מהם הן נשים.
גם מגמת שילובם של עובדים עם מוגבלויות נמצאת בעלייה מתמדת. בימים אלה עורכים המכון הישראלי לדמוקרטיה ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מחקר מקיף על שילוב עובדים עם מוגבלויות בהיי-טק ונתונים צפויים בסוף השנה. בינתיים בשטח, אינטל דיווחה השבוע שהיעד שלה ל- 2030 הוא ש-10% מהעובדים בחברה יהיו אנשים עם מוגבלויות ויחידת לוט"ם של צה"ל כוללת צוות שמורכב מחיילים על הרצף האוטיסטי שהוכשרו לתכנות והם שותפים שווים לפיתוח מערכות.

בשילוב נשים בתעשייה, למרות תוכניות ייעודיות בחברות, לא נרשם גידול והאתגר הזה עדיין לא מפוצח.

דווקא בתקופת המשבר, הגיוון התעסוקתי חשוב מתמיד

משבר הקורונה זעזע גם את תעשיית ההיי-טק. חברות רבות הוציאו עובדים לחל"ת ופיטרו אחרים. גם חברות היי-טק שממשיכות לגייס עובדים בימים אלה עושות זאת בזהירות רבה, תוך התמקדות בגיוס של טאלנטים לתפקידי מפתח, כאלה שיוכלו לתרום מהר להכנסות החברה. הן מגייסות הרבה פחות לתפקידים התחלתיים – משרות קריטיות לאוכלוסיות גיוון, שרבים מהשייכים אליהן מסיימים לימודים ומתקשים להשתלב בתעשייה יותר מעמיתיהם. בשוק העבודה בכלל, בעולם וגם בישראל, מחקרים ראשוניים העלו שאוכלוסיות הגיוון נפגעו יותר מאוכלוסיות הרוב במשבר.

בהיי-טק, המשבר התאפיין בעיקר מעבודה מהבית והצפי הוא שאופן עבודה זה יתפוס מקום משמעותי יותר בשגרה החדשה. ההערכות הן שהתעשייה תתאושש, וטכנולוגיה ושירותים מקוונים יתפסו מקום גדול יותר בתעשיות שעד עכשיו אימצו אותם לאט מדי, כגון חינוך, בריאות ומסחר.

גיוון תעסוקתי, על כל רקע שהוא, טוב לחברה ולשורה התחתונה של הארגון. אילוסטרציה: BigStock

גיוון תעסוקתי, על כל רקע שהוא, טוב לחברה ולשורה התחתונה של הארגון. אילוסטרציה: BigStock

דווקא בפתחה של השגרה החדשה, הערך העסקי של הגיוון וההכלה חשוב מתמיד. יצירתיות, חשיבה אחרת, התרחבות לשווקים חדשים, לצד החשיבות הגדולה לסולידריות חברתית מקבלים בימים אלה משנה חשיבות. מי שמגיע מרקע אחר, התמודד עם אתגרים אחרים ועם כל זאת סיים תואר רלוונטי מביא אתו ידע ויכולות נדרשות לצד ניסיון חיים אחר ומשמעותי.

העבודה מהבית, לצד הקשיים שהציבה, חידדה חלק מהיתרונות של צוותים מגוונים. עובדים מבוגרים היו זמינים יותר מהורים לילדים קטנים. רווקים רבים סבלו מבדידות קיצונית ונדרשה התייחסות מיוחדת לאוכלוסייה שתמיד נתפסה כחזקה. כבר לא הייתה משמעות לאיפה את.ה גר.ה, והדבר מאפשר לחברות לגלות יותר גמישות ולהיפתח לגיוס אנשים מוכשרים שגרים רחוק – דבר שהיה נפסל עד לאחרונה ברבות מהחברות. הדבר מאפשר גם לגייס עובדים עם קשיי התניידות משמעותיים. אנשים שונים התמודדו אחרת עם השינויים וזה מאפשר לבדוק מחדש עמדות ודעות ולהגמיש אותן.

כולי תקוה שביום הגיוון הבא, בעוד שנה, נראה שהמגמה ממשיכה, שהתחום נסק מאז השנה בחברות ההיי-טק ובכלל, ושהתועלות העסקיות שלה יהיו טבעיות יותר ולכן מצדיקות את ההשקעה הארגונית הנדרשת.

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל', מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה, ובעלת חברה שעוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בתחום, כמו גם בליווי אנשים מוכשרים עם אתגרים, חסמים, מגבלות ומוגבלויות בהשתלבות בעבודה מקצועית בהיי-טק ובטכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים