על טכנולוגיה ומנהיגות

תכנית המנהיגות הטכנולוגית של נס ראויה להערכה ולציון, אך עצוב לגלות שדווקא חברה פרטית היא שיזמה, מימנה והוציאה לפועל פרויקט שכזה - ולא משרד החינוך או המדע והטכנולוגיה ● עתיד ענף ההיי-טק, לצערנו, מצוי בסכנה - אך נדמה שרק למגזר הפרטי אכפת, שכן הוא היחיד שעושה משהו בנידון

בשבוע שעבר הופיע ביל מקדרמונט, מנכ"ל משותף של סאפ (SAP) בטקס פתיחת תערוכת סביט (CeBit) בהנובר, ודיבר בין היתר על חשיבות שיתוף הפעולה בין התעשיה והממשלות. מקדרמונט מנה שלושה תחומים בהם קיימות נקודות השקה בין הממשלה לתעשיה: תמיכה בגופי מחקר, עידוד החדשנות ו-"הכשרת כישרונות חדשים שיהוו את המניע לחדשנות בדורות הבאים".

אם ננסה להשליך את הדברים למתרחש בישראל, אפשר לומר בוודאות, כי התחום השלישי, קרי עידוד החדשנות, טעון עדיין שיפור. שלשום (ד') מילאו את מרכז וואהל שבקמפוס אוניברסיטת בר-אילן כ-300 תלמידי תיכון מערים שונות, שהגיעו יחד עם הוריהם הגאים, כדי לציין את סיום המחזור השני של תכנית המנהיגות הטכנולוגית של נס ישראל. במסגרת התכנית, עוברים במשך שנתיים התלמידים מסלול הכשרה שכולל לימודים בתחומים שונים – בעיקר מקצועות ריאליים. הלימודים הללו, חשוב לציין, מתבצעים בנוסף לתוכנית הלימודים הרגילה של משרד החינוך.

רשימת העבודות שהגיעו לגמר מרשימה ביותר – החל מננו-רובוטים שאוספים חומצות שיכולות להקל במעט את מצוקתם של חולי סוכרת הנעורים (פרויקט של תלמידים מאשדוד שזכה בפרס ראשון), דרך מערכת להמרת קרינה תקשורתית לחשמל והוספתו למערכת צריכת החשמל הביתית, ועד למכשיר סלולרי הפועל על גבי רשת WiMAX, ומאפשר גישה למידע בזמן אמת, על ידי חיבור לענן. סיור בתצוגה הקטנה שנערכה בסמוך לכנס, הפתיעה אפילו את המבוגרים, עליהם נמנו מנכ"לים, אנשי מקצוע, קצינים בכירים ועוד. אכן, "מחמם את הלב", כפי שאמר השר פרופ' דניאל הרשקוביץ בדברי ברכתו.

אבל לצד הלב החם, יש לומר, ישנו גם המוח – שמוביל למחשבות נוגות יותר. עצוב קצת לגלות שהפרויקט החשוב הזה לא נעשה על ידי משרד החינוך או משרד המדע והטכנולוגיה, כפי שהיה ראוי שיעשה. בנטל הביצוע – גיוס מדריכים, מרצים, ניהול וליווי צמוד של בני הנוער המבריקים אלו, נושאת דווקא חברת נס טכנולוגיות. המדובר בחברה שליבת העסקים היא שמובילה אותה להשקעות במקומות שבהם היא תוכל להצביע על רווח לטובת בעלי המניות שלה.

אבל נס לא עושה זאת רק כדי לתת לעצמה תחושה של שיתוף עם הסביבה. מנהליה, כמו רבים בתעשיה, רואים את ההידרדרות ההולכת ומחמירה של מצב החינוך בישראל – את הקושי הגובר לאתר את הילדים המצוינים שיהוו את הדור הבא של ענף ההיי-טק. גם הם מבינים שאם הם לא יעשו משהו – ועכשיו – בעוד 10 שנים הם לא יוכלו לגייס את עובדים טובים – לא יהיו מוחות מבריקים בנמצא שימשיכו את מה שאנשי נס עושים היום. בהקשר זה, 300 הילדים שזכו להיכלל בתוכנית של נס הם טיפה בים. התרומה שלהם לחברה תבוא לידי ביטוי רק בעוד כמה שנים.

הטקס שלשום נערך בעיתוי סמלי: על רקע שביתת הרשויות המקומיות במחאה על ההזנחה של השלטון המרכזי. במידה רבה, השתתפות בכנס דוגמת זה של נס היא חלק מאותה מחאה שניסו העובדים להביע באמצעות השביתה: התעלמות טוטאלית של השלטון המרכזי מהשלטון המקומי, שבא לידי ביטוי גם בתקציבי החינוך.

השר הרשקוביץ אמר בדברי הברכה שלו, כי מנהיגות טכנולוגית אינה שונה ממנהיגות רגילה. הוא לא ממש דייק, לדעתו של כותב שורות אלו. בישראל, המנהיגות הרגילה – קרי הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות – יכולים ללמוד הרבה מהדור הצעיר של המנהיגות הטכנולוגית. הרי הם הביל גייטס-ים והגיל שוויד-ים של הדור הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים